Inżynierska racjonalność a społeczna podmiotowość w procesie inwestycyjnym

Maciej Borsa


Wydział Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych, Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach (Polska)

Magdalena Belof


Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska (Polska)

Przemysław Malczewski


Instytut Rozwoju Terytorialnego (Polska)

Abstrakt

Pogłębianie demokracji powoduje komplikowanie procedur, co jest szczególnie widoczne w sferze planowania przestrzennego. Potwierdza to pośrednio znaną opinię Winstona Churchilla, że „demokracja jest bardzo złym ustrojem, jednak do tej pory nie wymyślono niczego lepszego”. Praktycznym rozwiązaniem dla pokonania konfliktów związanych z realizacją inwestycji wydawały się specustawy, wprowadzane w Polsce od 2003 r. Dopóki dotyczyły rozwiązań w sposób oczywisty realizujących cele społeczne, cieszyły się uznaniem. Jednak wprowadzane przez nie ułatwienia tak bardzo spodobały się inwestorom, szczególnie gestorom publicznych sieci infrastruktury, że stworzyły pokusę zastosowania ich do realizacji inwestycji wcale nie „oczywistych”, z pominięciem debaty publicznej. Tym samym kryteria technokratyczne zaczęły dominować nad społecznymi, co z punktu widzenia stopnia i perspektyw naszego rozwoju cywilizacyjnego jest niewłaściwe i prowadzi do ujawniania konfliktów, których można uniknąć, traktując społeczeństwo w sposób podmiotowy. Już od lat 80. XX w. w teorii planowania wykazywano wyższość racjonalności uwzględniającej czynnik komunikacji międzyludzkiej i dialogu pomiędzy władzami i ekspertami a tymi, którzy są podmiotem planowania nad racjonalnością instrumentalną, która odnosi się wyłącznie do kwestii organizacyjno-technicznych, gdzie cele ustanawiane są odgórnie. Artykuł dotyczy rozważań nad niebezpieczną próbą powrotu w Polsce do modelu opartego o racjonalność instrumentalną, czego dowodem są specustawy, oraz konsekwencji, jakie ta próba niesie.


Słowa kluczowe:

planowanie racjonalne, planowanie przestrzenne, partycypacja społeczna, specustawa, teoria planowania

Belof M. 2013: Teoria a praktyka planowania regionalnego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
  Google Scholar

Belof M., Borsa M., 2015: „Planning for Real” po drabinie partycypacji społecznej, w: Przegląd Urbanistyczny tom IX, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Warszawa, s. 64−65
  Google Scholar

Błońska B. 2014: Specustawy jako źródła szczególnych regulacji administracyjnoprawnych – na przykładzie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji w zakresie dróg publicznych [w:] red.. Bałucki, M. Górzyńska T Źródła prawa administracyjnego a ochrona wolności i praw obywateli, red. Błachucki M. i Górzska T. NSA. Warszawa, s. 97−107.
  Google Scholar

Borsa M., 2017: Współdziałanie w recyklingu przestrzeni, w: Przegląd komunalny (w druku)
  Google Scholar

Borsa M., 2016: Równowaga i partnerstwa w kształtowaniu przestrzeni, autoreferat habilitacyjny na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, [cytat: s. 47−48]
  Google Scholar

Borsa M., 2014: Rola partycypacji społecznej w lokalnym planowaniu przestrzennym, w: Problemy planistyczne wiosna 2014, Oficyna Wydawnicza ZOIU, Wrocław, s. 99−111
  Google Scholar

Buczyński A., 2011: Specustawowy zawrót głowy. Zielone Mazowsze. http://zm.org.pl/?a=specustawy-112 [dostęp: 01.12.2017]
  Google Scholar

Cieszkowski Z., 2017: Analiza dotychczasowych prób lokalizacji elektroenergetycznej linii przesyłowej 400 kV Kozienice–Ołtarzew. MAZOWSZE Studia Regionalne nr 23/2017 s. 83−103.
DOI: https://doi.org/10.21858/msr.23.06   Google Scholar

Federczyk W., 2017: Problem ochrony drzew i krzewów w specustawach. Prace Studialne Warszawskiego Seminarium Aksjologii Administracji. Tom V Ochrona środowiska a działalność inwestycyjna. Aspekty prawne, 61−72.
  Google Scholar

Franciszek, 2015: Laudato si’, Encyklika Ojca Świętego, Libreria Editrice Vaticana
  Google Scholar

Hackiewicz M., 2011:Społeczne i prawne aspekty konfliktów na tle zagospodarowania przestrzennego na przykładzie budowy obwodnicy Milanówka i Grodziska Mazowieckiego. MAZOWSZE Studia Regionalne nr 6/2011 s. 123−148.
  Google Scholar

Jaśkowska M. 2014: Atomizacja procedury administracyjnej a tworzenie specustaw inwestycyjnych. [w:] Źródła praw administracyjnego a ochrona wolności i praw obywateli, red. Błachucki M. i Górzska T. NSA. Warszawa, s. 70−96.
  Google Scholar

Łubecki J., 2015: Realizacja strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych – czyli co i komu da specustawa przesyłowa? Nowa Energia nr 5−6/2015
  Google Scholar

Trembecka A., 2011: Nabywanie nieruchomości pod drogi przez podmioty cywilnoprawne w trybie specustawy drogowej. Geodeta – Magazyn Geoinformacyjny nr 11 (198), 39−42
  Google Scholar

Pogorzelski K., 2010: Złowroga tradycja specustaw. Instytut Misesa. http://mises.pl/blog/2010/06/13/karol-pogorzelski-zwlowroga-tradycja-specustaw/ [dostęp: 01.12.2017]
  Google Scholar

Problemy w dziedzinie planowania przestrzennego – materiał informacyjny na posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w dniu 11 maja 2016 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
  Google Scholar

Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych z dnia 10 kwietnia 2003 r. Dz.U. z 2015 r. poz. 2031, oraz z 2016 r. poz. 1250.
  Google Scholar

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. Dz.U. 2017.0.1073 tekst jednolity.
  Google Scholar

Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu w Świnoujścu z dnia 24 kwietnia 2009 r. Dz.U. z 2009 r. nr 84 poz. 79.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-29

Cited By / Share

Borsa, M., Belof, M., & Malczewski, P. (2017). Inżynierska racjonalność a społeczna podmiotowość w procesie inwestycyjnym. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 13(4), 20–29. https://doi.org/10.35784/teka.1730

Autorzy

Maciej Borsa 

Wydział Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych, Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach Polska

Autorzy

Magdalena Belof 

Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska Polska

Autorzy

Przemysław Malczewski 

Instytut Rozwoju Terytorialnego Polska

Statystyki

Abstract views: 128
PDF downloads: 145