Nauczanie architektury według myśli dydaktycznej profesora Bolesława Szmidta

Wojciech Jabłoński

w.jablonski@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4954-2279

Abstrakt

W artykule przedstawione zostały poglądy oraz metody dydaktyczne profesora Bolesława Szmidta na podstawie raportów i wyników prac profesora w komisjach SARP i innych źródłach oraz na podstawie materiałów dydaktycznych, projektów studenckich opracowanych pod kierunkiem Bolesława Szmidta. W artykule wykorzystano tradycyjne metody badawcze: analizę dostępnych materiałów archiwalnych, studia literaturowe oraz przeprowadzone zostały wywiady z współpracownikami oraz absolwentami profesora. Podjęto próbę scharakteryzowania metod dydaktycznych oraz procesu dydaktycznego na kierunku Architektura, jakie powinny obowiązywać według Bolesława Szmidta.


Słowa kluczowe:

edukacja architektoniczna, Bolesław Szmidt, Polska Szkoła Architektury, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

Chmielewski A. (red.), Wrocławskie środowisko akademickie. Twórcy i ich uczniowie 1945−2005, Ossolineum (Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo), Wrocław 2007.
  Google Scholar

Kaniewski P., Polska Szkoła Architektury w Wielkiej Brytanii 1942−1955, Wydawca Marek Woch, Warszawa 2013.
  Google Scholar

Przesmycka E., Jabłoński W., Studia w Polskiej Szkole Architektury w Liverpoolu 1942−1946. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 13(4), 2017, 52−61.
DOI: https://doi.org/10.35784/teka.1733   Google Scholar

Szubert H. (red.), Bać Z. (red.), Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej 1949−1974, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1976.
  Google Scholar

Szmidt B. (red.), Korzeniewicz W. (red.), The Polish School of Architecture 1942−1945, The University of Liverpool, Liverpool 1945.
  Google Scholar

Szmidt B., Zagadnienie studiów architektonicznych, maszynopis, około 1947 r., źródło: Biblioteka Politechniki Warszawskiej, sygn.. GPIM-III.011472-K.
  Google Scholar

Szmidt B., W. Cęckiewicz, Stan i perspektywy rozwojowe architektury, [w:] II Kongres Nauki Polskiej. Materiały i dokumenty, Tom II, Wydawnictwo PAN, Warszawa 1974, s. 982−996.
  Google Scholar

Komunikat SARP, nr 10/1955, Komisja Wydawniczo-Prasowa Zarządu Głównego SARP, Warszawa 1955.
  Google Scholar

Nagroda im. St. Nowickiego i St. Skrypija 1966 r., [w:] Architektura, nr 1/230, Warszawa 1967, s. 31−33.
  Google Scholar

Doroczna Nagroda SARP im. Architektów Stanisława Nowickiego i Stanisława Skrypija 1972 r., [w:] Architektura, nr 10/299, Warszawa 1972, s. 326−329.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-12-30

Cited By / Share

Jabłoński, W. (2021). Nauczanie architektury według myśli dydaktycznej profesora Bolesława Szmidta. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 17(4), 50–56. https://doi.org/10.35784/teka.2843

Autorzy

Wojciech Jabłoński 
w.jablonski@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0002-4954-2279

Statystyki

Abstract views: 164
PDF downloads: 86