Strategie tworzenia obiektów fotograficznych – próba klasyfikacji
Krzysztof Ślachciak
krzysztof.slachciak@luminix.plInstitute of Interior Architecture and Industrial Design, Faculty of Architecture, Poznań University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6647-1548
Abstrakt
Artykuł analizuje obiekty fotograficzne starając się zaproponować metodę klasyfikacji pod kątem strategii ich tworzenia, biorąc przede wszystkim pod uwagę relacje między fotografią a obiektem. Autor artykułu wyróżnia i definiuje cztery główne strategie na podstawie analizy wybranych obiektów fotograficznych, a także własnych realizacji. Główną tezą jest istnienie różnych strategii tworzenia, w których artyści, realizując swoje koncepcje, wykorzystują komplementarne cechy obiektów i obrazów. Zdaniem autora artykułu analiza oraz odpowiednia klasyfikacja obiektów fotograficznych może prowadzić do rozwoju wiedzy o postrzeganiu i wykorzystywaniu obrazu fotograficznego w kontekście obiektów przestrzennych, a także wnętrz architektonicznych.
Słowa kluczowe:
obiekt fotograficzny, fotoobiekt, fotografia w architekturze, Beszterda, Kowaliński, RobakowskiBibliografia
Wojnecki S., Moja Teoria Fotografii, Poznań 1999 s. 4.
Google Scholar
Dukaj J., Popiśmie Wydawnictwo literackie, Kraków 2021, s. 220.
Google Scholar
Dukaj J., Popiśmie Wydawnictwo literackie, Kraków 2021, s. 221.
Google Scholar
Michałowska M., Niepewność Przedstawienia od kamery obskury do współczesnej fotografii, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2017, s. 194.
Google Scholar
Dziewit J., Fotograficzny kościół zapośredniczenia. Rozważania o relacji człowieka ze światem Er(r)go nr 41, Czasopismo naukwe Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020, s. 41.
DOI: https://doi.org/10.31261/errgo.8205
Google Scholar
Barthes R., Retoryka obrazu, Pamiętnik literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, 76/3, s. 289−302, przekład Zbigniew Kruszyński.
Google Scholar
Barthes R., Światło Obrazu, uwagi o fotografii, Wydawnictwo Alethea, Warszawa 2008.
Google Scholar
Kowalczyk P., Stefańska J., Gawlak A., Unconventional exhibition spaces as an example of the synergy of architecture and art, [w] TEKA 2020, Nr 1 Komisja Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, Oddział Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, Lublin 2020.
Google Scholar
Łubowski A.M., Stefańska J., Spaces. Artwork in architekcture, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2019.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Ślachciakkrzysztof.slachciak@luminix.pl
Institute of Interior Architecture and Industrial Design, Faculty of Architecture, Poznań University of Technology Polska
https://orcid.org/0000-0002-6647-1548
Krzysztof (Eng. Christopher) Ślachciak, born in 1983, Poznań, Poland. Artist Photographer, member of The Association of Polish Art Photographers. He graduated from Adam Mickiewicz University in Poznań with masters degree in Korean Studies and on Poznań University of Economics he did postgraduate studies in field of Business to Business Marketing with thesis on advertising photography. Since 2008 he runs his own commercial photography studio. He teaches photography at the Architecture Faculty, Poznań University of Technology. He runs photography artistic science club “ISO”. He also works for promoting artistic photography as a member of the board of The Association of Polish Art Photographers, Greaterpoland region. He also teaches photography at WSCKZiU vocational school in Września. Until now he has shown his works during more than 50 collective and solo exhibitions as well as other artistic events. He is an author of an artbook It’s more likely we’re not special.
Statystyki
Abstract views: 95PDF downloads: 105
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.