Strategie tworzenia obiektów fotograficznych – próba klasyfikacji

Krzysztof Ślachciak

krzysztof.slachciak@luminix.pl
Institute of Interior Architecture and Industrial Design, Faculty of Architecture, Poznań University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6647-1548

Abstrakt

Artykuł analizuje obiekty fotograficzne starając się zaproponować metodę klasyfikacji pod kątem strategii ich tworzenia, biorąc przede wszystkim pod uwagę relacje między fotografią a obiektem. Autor artykułu wyróżnia i definiuje cztery główne strategie na podstawie analizy wybranych obiektów fotograficznych, a także własnych realizacji. Główną tezą jest istnienie różnych strategii tworzenia, w których artyści, realizując swoje koncepcje, wykorzystują komplementarne cechy obiektów i obrazów. Zdaniem autora artykułu analiza oraz odpowiednia klasyfikacja obiektów fotograficznych może prowadzić do rozwoju wiedzy o postrzeganiu i wykorzystywaniu obrazu fotograficznego w kontekście obiektów przestrzennych, a także wnętrz architektonicznych.


Słowa kluczowe:

obiekt fotograficzny, fotoobiekt, fotografia w architekturze, Beszterda, Kowaliński, Robakowski

Wojnecki S., Moja Teoria Fotografii, Poznań 1999 s. 4.
  Google Scholar

Dukaj J., Popiśmie Wydawnictwo literackie, Kraków 2021, s. 220.
  Google Scholar

Dukaj J., Popiśmie Wydawnictwo literackie, Kraków 2021, s. 221.
  Google Scholar

Michałowska M., Niepewność Przedstawienia od kamery obskury do współczesnej fotografii, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2017, s. 194.
  Google Scholar

Dziewit J., Fotograficzny kościół zapośredniczenia. Rozważania o relacji człowieka ze światem Er(r)go nr 41, Czasopismo naukwe Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020, s. 41.
DOI: https://doi.org/10.31261/errgo.8205   Google Scholar

Barthes R., Retoryka obrazu, Pamiętnik literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, 76/3, s. 289−302, przekład Zbigniew Kruszyński.
  Google Scholar

Barthes R., Światło Obrazu, uwagi o fotografii, Wydawnictwo Alethea, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Kowalczyk P., Stefańska J., Gawlak A., Unconventional exhibition spaces as an example of the synergy of architecture and art, [w] TEKA 2020, Nr 1 Komisja Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, Oddział Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, Lublin 2020.
  Google Scholar

Łubowski A.M., Stefańska J., Spaces. Artwork in architekcture, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2019.
  Google Scholar


Opublikowane
2022-12-14

Cited By / Share

Ślachciak, K. (2022). Strategie tworzenia obiektów fotograficznych – próba klasyfikacji. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 18(1), 18–27. https://doi.org/10.35784/teka.3053

Autorzy

Krzysztof Ślachciak 
krzysztof.slachciak@luminix.pl
Institute of Interior Architecture and Industrial Design, Faculty of Architecture, Poznań University of Technology Polska
https://orcid.org/0000-0002-6647-1548

Krzysztof (Eng. Christopher) Ślachciak, born in 1983, Poznań, Poland. Artist Photographer, member of The Association of Polish Art Photographers. He graduated from Adam Mickiewicz University in Poznań with masters degree in Korean Studies and on Poznań University of Economics he did postgraduate studies in field of Business to Business Marketing with thesis on advertising photography. Since 2008 he runs his own commercial photography studio. He teaches photography at the Architecture Faculty, Poznań University of Technology. He runs photography artistic science club “ISO”. He also works for promoting artistic photography as a member of the board of The Association of Polish Art Photographers, Greaterpoland region. He also teaches photography at WSCKZiU vocational school in Września. Until now he has shown his works during more than 50 collective and solo exhibitions as well as other artistic events. He is an author of an artbook It’s more likely we’re not special.



Statystyki

Abstract views: 95
PDF downloads: 105