Narzędzia GIS optymalizujące pracę studenta architektury

Małgorzata Kozak

m.kozak@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148

Michał Kuśmierczyk


Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0009-1683-4265

Błażej Krakowski


Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0006-1375-978X

Abstrakt

Każde rozpoczęcie prac projektowych na studiach architektonicznych poprzedzone jest wykonywaniem analiz danego terenu. Jest to niezbędny etap mający na celu określenie i zobrazowanie warunków kształtowania przyszłej zabudowy, selekcję najodpowiedniejszej funkcji projektowanego obiektu i określenia kontekstu miejsca. Dla studenta wyzwaniem jest jednoczesne zarządzanie kilkoma projektami, spełnienie wymagań planu nauczania oraz terminowe wykonanie zadanych zadań projektowych. Pomocne może okazać się użycie oprogramowań bazujących na systemie informacji geograficznej (GIS), które stają się coraz popularniejsze wśród studentów architektury. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie w jaki sposób oprogramowania GIS mogą ułatwić wykonywanie analiz terenu w trakcie studiów. Na podstawie opracowań graficznych wykonanych w oprogramowaniu QGIS, zbadano wymagany nakład czasowy, sprzętowy oraz efekt końcowy. Porównano je z analizami wykonanymi w tradycyjnej formie, czyli w oprogramowaniu AutoCAD i Photoshop. Wyniki pokazały, że za pomocą oprogramowań takich jak QGIS wykonywanie współczesnych analiz pozwala zaoszczędzić czas oraz dostrzec aspekty trudne do zauważenia w terenie, a tym samym zoptymalizować pracę studenta architektury i zwiększyć jego świadomość na temat poszczególnych uwarunkowań.


Słowa kluczowe:

analizy terenu, student architektury, QGIS

Gajewski J. et al., Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa, 2016. Dostępne: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11162.
  Google Scholar

Gu Y. et al., „Geodesign Processes and Ecological Systems Thinking in a Coupled Human-Environment Context: An Integrated Framework for Landscape Architecture”, Sustainability, vol. 10, no. 9, (Sep. 2018), s. 3306. https://doi.org/10.3390/su10093306.
DOI: https://doi.org/10.3390/su10093306   Google Scholar

Poradnik „Zarządzanie ryzykiem katastrof w światowym dziedzictwie”, NID.
  Google Scholar

„Witaj w projekcie QGIS!”, Dostępne: https://www.qgis.org/pl/site/ [Dostęp: 11 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„GIS Support » Praca na warstwach wektorowych w QGIS”, Dostępne: https://gis-support.pl/baza-wiedzy-2/poradniki-qgis/praca-na-warstwach-wektorowych/ [Dostęp: 11 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

Dej M., „Zastosowanie programu QGIS w analizie dostępności komunikacyjnej Osiedla w Krakowie”, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej, Zakład Systemów Komunikacyjnych, Praca dyplomowa inżynierska, (2016).
  Google Scholar

Ltd I.-I. B., „Aplikacja narzędzi GIS do tworzenia studialnych opracowań planistyczno-przestrzennych”, Prace i Studia Geograficzne, vol. 63, no. 2, (2018), str. 81−99.
  Google Scholar

Burrough P. P. A., Principles of Geographical Information Systems for Land Resources Assessment: 12. Oxford Oxfordshire: New York 1986.
DOI: https://doi.org/10.1080/10106048609354060   Google Scholar

Pokojska P. and Pokojski W., „Wolne oprogramowanie QGIS i jego możliwości wykorzystania w edukacji”, Edukacja-Technika-Informatyka, vol. 8, no. 4, (2017), str. 335−340. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.45.
DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.45   Google Scholar

Ładysz J., Technologia GIS w inżynierii bezpieczeństwa. Wrocław: Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, 2015.
  Google Scholar

Nowotarska M., „Wprowadzenie do Quantum GIS”, Szczecin – Wrocław 2019.
  Google Scholar

Kowalski P. and Czyżak M., „Stereoskopowy pomiar odległości”, Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering, no. 89, (2017), str. 281−291. https://doi.org/10.21008/j.1897−0737.2017.89.0026.
DOI: https://doi.org/10.21008/j.1897-0737.2017.89.0026   Google Scholar

„Numeryczny model terenu (NMT) – Geoportal Krajowy”, Available: https://www.geoportal.gov.pl/dane/numeryczny-model-terenu [Dostęp: 13 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„Geoportal.gov.pl Modele 3D budynków”, https://www.geoportal.gov.pl/dane/budynki3d [Dostęp: 13 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„SCALGO Live Documentation – Country Specific – Poland – SCALGO”, Dostępne: https://scalgo.com/en-US/scalgo-live-documentation/country-specific/poland [Dostęp: 14 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„Portal Interesanta”, Dostępne: https://portalgeodety.lublin.eu/e-uslugi/portal-interesanta [Dostęp: 08 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„ePUAP – Strefa klienta”, Dostępne: https://epuap.gov.pl/wps/portal [Dostęp: 01 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-07-17

Cited By / Share

Kozak, M., Kuśmierczyk, M., & Krakowski, B. (2023). Narzędzia GIS optymalizujące pracę studenta architektury. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 19(1), 67–76. https://doi.org/10.35784/teka.3625

Autorzy

Małgorzata Kozak 
m.kozak@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148

Autorzy

Michał Kuśmierczyk 

Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0009-1683-4265

Autorzy

Błażej Krakowski 

Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0006-1375-978X

Statystyki

Abstract views: 49
PDF downloads: 35