Narzędzia GIS optymalizujące pracę studenta architektury
Małgorzata Kozak
m.kozak@pollub.plKatedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148
Michał Kuśmierczyk
Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0009-1683-4265
Błażej Krakowski
Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0006-1375-978X
Abstrakt
Każde rozpoczęcie prac projektowych na studiach architektonicznych poprzedzone jest wykonywaniem analiz danego terenu. Jest to niezbędny etap mający na celu określenie i zobrazowanie warunków kształtowania przyszłej zabudowy, selekcję najodpowiedniejszej funkcji projektowanego obiektu i określenia kontekstu miejsca. Dla studenta wyzwaniem jest jednoczesne zarządzanie kilkoma projektami, spełnienie wymagań planu nauczania oraz terminowe wykonanie zadanych zadań projektowych. Pomocne może okazać się użycie oprogramowań bazujących na systemie informacji geograficznej (GIS), które stają się coraz popularniejsze wśród studentów architektury. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie w jaki sposób oprogramowania GIS mogą ułatwić wykonywanie analiz terenu w trakcie studiów. Na podstawie opracowań graficznych wykonanych w oprogramowaniu QGIS, zbadano wymagany nakład czasowy, sprzętowy oraz efekt końcowy. Porównano je z analizami wykonanymi w tradycyjnej formie, czyli w oprogramowaniu AutoCAD i Photoshop. Wyniki pokazały, że za pomocą oprogramowań takich jak QGIS wykonywanie współczesnych analiz pozwala zaoszczędzić czas oraz dostrzec aspekty trudne do zauważenia w terenie, a tym samym zoptymalizować pracę studenta architektury i zwiększyć jego świadomość na temat poszczególnych uwarunkowań.
Słowa kluczowe:
analizy terenu, student architektury, QGISBibliografia
Gajewski J. et al., Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa, 2016. Dostępne: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11162.
Google Scholar
Gu Y. et al., „Geodesign Processes and Ecological Systems Thinking in a Coupled Human-Environment Context: An Integrated Framework for Landscape Architecture”, Sustainability, vol. 10, no. 9, (Sep. 2018), s. 3306. https://doi.org/10.3390/su10093306.
DOI: https://doi.org/10.3390/su10093306
Google Scholar
Poradnik „Zarządzanie ryzykiem katastrof w światowym dziedzictwie”, NID.
Google Scholar
„Witaj w projekcie QGIS!”, Dostępne: https://www.qgis.org/pl/site/ [Dostęp: 11 Kwietnia 2023].
Google Scholar
„GIS Support » Praca na warstwach wektorowych w QGIS”, Dostępne: https://gis-support.pl/baza-wiedzy-2/poradniki-qgis/praca-na-warstwach-wektorowych/ [Dostęp: 11 Kwietnia 2023].
Google Scholar
Dej M., „Zastosowanie programu QGIS w analizie dostępności komunikacyjnej Osiedla w Krakowie”, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej, Zakład Systemów Komunikacyjnych, Praca dyplomowa inżynierska, (2016).
Google Scholar
Ltd I.-I. B., „Aplikacja narzędzi GIS do tworzenia studialnych opracowań planistyczno-przestrzennych”, Prace i Studia Geograficzne, vol. 63, no. 2, (2018), str. 81−99.
Google Scholar
Burrough P. P. A., Principles of Geographical Information Systems for Land Resources Assessment: 12. Oxford Oxfordshire: New York 1986.
DOI: https://doi.org/10.1080/10106048609354060
Google Scholar
Pokojska P. and Pokojski W., „Wolne oprogramowanie QGIS i jego możliwości wykorzystania w edukacji”, Edukacja-Technika-Informatyka, vol. 8, no. 4, (2017), str. 335−340. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.45.
DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.45
Google Scholar
Ładysz J., Technologia GIS w inżynierii bezpieczeństwa. Wrocław: Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, 2015.
Google Scholar
Nowotarska M., „Wprowadzenie do Quantum GIS”, Szczecin – Wrocław 2019.
Google Scholar
Kowalski P. and Czyżak M., „Stereoskopowy pomiar odległości”, Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering, no. 89, (2017), str. 281−291. https://doi.org/10.21008/j.1897−0737.2017.89.0026.
DOI: https://doi.org/10.21008/j.1897-0737.2017.89.0026
Google Scholar
„Numeryczny model terenu (NMT) – Geoportal Krajowy”, Available: https://www.geoportal.gov.pl/dane/numeryczny-model-terenu [Dostęp: 13 Kwietnia 2023].
Google Scholar
„Geoportal.gov.pl Modele 3D budynków”, https://www.geoportal.gov.pl/dane/budynki3d [Dostęp: 13 Kwietnia 2023].
Google Scholar
„SCALGO Live Documentation – Country Specific – Poland – SCALGO”, Dostępne: https://scalgo.com/en-US/scalgo-live-documentation/country-specific/poland [Dostęp: 14 Kwietnia 2023].
Google Scholar
„Portal Interesanta”, Dostępne: https://portalgeodety.lublin.eu/e-uslugi/portal-interesanta [Dostęp: 08 Kwietnia 2023].
Google Scholar
„ePUAP – Strefa klienta”, Dostępne: https://epuap.gov.pl/wps/portal [Dostęp: 01 Kwietnia 2023].
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Kozakm.kozak@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148
Autorzy
Michał KuśmierczykKoło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0009-1683-4265
Autorzy
Błażej KrakowskiKoło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0006-1375-978X
Statystyki
Abstract views: 86PDF downloads: 70
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.