Fizyczna przestrzeń szkoły – współczesne kierunki projektowe
Wojciech Kocki
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
Jacek Bogucki
Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa (Polska)
Bartłomiej Kwiatkowski
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
Abstrakt
Współczesne kierunki projektowe obiektów szkolnych znacząco zmieniły się od lat osiemdziesiątych uwzględniając sposób użytkowania oraz poszukiwanie wartości dodanych, niezwiązanych bezpośrednio z nauką ale stwarzających pretekst do przebywania w przestrzeni obiektu i indywidualizowania jej w zależności od potrzeb. Duże znaczenie dla projektantów mają osiągniecia naukowe psychologii środowiskowej badającej kształtowanie przestrzeni i jej interakcje z człowiekiem.
Słowa kluczowe:
szkoła, psychologia środowiskowa, projektowanie, fizyczna przestrzeń, kierunki projektoweBibliografia
Bać A., 2003. Wybrane zagadnienia projektowania szkół na przykładzie realizacji Wiedeńskich lat 90 XX wieku.
Google Scholar
Bańka A., 2002. Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa, Wyd. Nauk. „Scholar”, str. 19.
Google Scholar
Barrett P., Zhang Y., 2009. Optimal learning spaces, design implications for primary schools, SCRI Research Report.
Google Scholar
Barrett P., Zhang Y., Moffat J., Kobbacy K., 2012. A holistic, multi – level analysis identyfying the impact of classroom design on pupils’ learning, University of Salford.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2012.09.016
Google Scholar
Borowik J., 2010. COLLOQUIUM Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW. Nr 2, ss. 85−94.
Google Scholar
Cichy D., Strumińska-Doktór A., 2010. Poradnik do oceny procesu nauczania-uczenia się w szkole podstawowej. Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, str. 6.
Google Scholar
Gehl J., 2013. Życie między budynkami, Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, str. 121.
Google Scholar
Gifford, R., 2007. Environmental Psychology: Principles and Practice. Colville, Optimal Books.
Google Scholar
Izdebska J., 1978. Czas wolny dzieci i młodzieży. [w:] Przecławski K. (Red.): Czas wolny dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa, WSiP, s.23.
Google Scholar
Matyjas B., 2003. Czas wolny [w:] Różycka E. (Red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, A-F. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, ss. 561−562.
Google Scholar
Nair P., Fielding R., 2005. The language of school design, National Clearinghouse for Educational Facilities and The Knowledge Works Foundation.
Google Scholar
Nalaskowski A., 2013. Szkolne gry przestrzenne. Meritum, Nr 1 (28), ss. 5−11.
Google Scholar
OECD, 2006. 21st Century Learning Environment. Wyd. OECD.
Google Scholar
Okoń W., 1984. Słownik Pedagogiczny, Warszawa, PWN, s. 295.
Google Scholar
Pabich M., 2013. Mario Botta. Nikt nie rodzi się architektem, Wyd. Politechniki Łodzkiej.
Google Scholar
Skorodzień A., 2013. Małe dziecko w przestrzeni szkolnej. Meritum, Nr 1 (28), ss. 34 35.
Google Scholar
Toffler A., 2000. Szok przyszłości. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka, s. 402−403.
Google Scholar
Autorzy
Wojciech KockiKatedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
Autorzy
Jacek BoguckiWarszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa Polska
Autorzy
Bartłomiej KwiatkowskiKatedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
Statystyki
Abstract views: 232PDF downloads: 216