Fizyczna przestrzeń szkoły – współczesne kierunki projektowe

Wojciech Kocki


Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)

Jacek Bogucki


Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa (Polska)

Bartłomiej Kwiatkowski


Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)

Abstrakt

Współczesne kierunki projektowe obiektów szkolnych znacząco zmieniły się od lat osiemdziesiątych uwzględniając sposób użytkowania oraz poszukiwanie wartości dodanych, niezwiązanych bezpośrednio z nauką ale stwarzających pretekst do przebywania w przestrzeni obiektu i indywidualizowania jej w zależności od potrzeb. Duże znaczenie dla projektantów mają osiągniecia naukowe psychologii środowiskowej badającej kształtowanie przestrzeni i jej interakcje z człowiekiem.


Słowa kluczowe:

szkoła, psychologia środowiskowa, projektowanie, fizyczna przestrzeń, kierunki projektowe

Bać A., 2003. Wybrane zagadnienia projektowania szkół na przykładzie realizacji Wiedeńskich lat 90 XX wieku.
  Google Scholar

Bańka A., 2002. Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa, Wyd. Nauk. „Scholar”, str. 19.
  Google Scholar

Barrett P., Zhang Y., 2009. Optimal learning spaces, design implications for primary schools, SCRI Research Report.
  Google Scholar

Barrett P., Zhang Y., Moffat J., Kobbacy K., 2012. A holistic, multi – level analysis identyfying the impact of classroom design on pupils’ learning, University of Salford.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2012.09.016   Google Scholar

Borowik J., 2010. COLLOQUIUM Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW. Nr 2, ss. 85−94.
  Google Scholar

Cichy D., Strumińska-Doktór A., 2010. Poradnik do oceny procesu nauczania-uczenia się w szkole podstawowej. Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, str. 6.
  Google Scholar

Gehl J., 2013. Życie między budynkami, Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, str. 121.
  Google Scholar

Gifford, R., 2007. Environmental Psychology: Principles and Practice. Colville, Optimal Books.
  Google Scholar

Izdebska J., 1978. Czas wolny dzieci i młodzieży. [w:] Przecławski K. (Red.): Czas wolny dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa, WSiP, s.23.
  Google Scholar

Matyjas B., 2003. Czas wolny [w:] Różycka E. (Red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, A-F. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, ss. 561−562.
  Google Scholar

Nair P., Fielding R., 2005. The language of school design, National Clearinghouse for Educational Facilities and The Knowledge Works Foundation.
  Google Scholar

Nalaskowski A., 2013. Szkolne gry przestrzenne. Meritum, Nr 1 (28), ss. 5−11.
  Google Scholar

OECD, 2006. 21st Century Learning Environment. Wyd. OECD.
  Google Scholar

Okoń W., 1984. Słownik Pedagogiczny, Warszawa, PWN, s. 295.
  Google Scholar

Pabich M., 2013. Mario Botta. Nikt nie rodzi się architektem, Wyd. Politechniki Łodzkiej.
  Google Scholar

Skorodzień A., 2013. Małe dziecko w przestrzeni szkolnej. Meritum, Nr 1 (28), ss. 34 35.
  Google Scholar

Toffler A., 2000. Szok przyszłości. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka, s. 402−403.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-30

Cited By / Share

Kocki, W., Bogucki, J., & Kwiatkowski, B. (2015). Fizyczna przestrzeń szkoły – współczesne kierunki projektowe. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 11(4), 34–41. https://doi.org/10.35784/teka.581

Autorzy

Wojciech Kocki 

Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska

Autorzy

Jacek Bogucki 

Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa Polska

Autorzy

Bartłomiej Kwiatkowski 

Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska

Statystyki

Abstract views: 232
PDF downloads: 216