Promowanie aktywnego transportu pieszego, jako wyzwanie dla urbanistyki współczesnych miast

Elżbieta Przesmycka

e.przesmycka@365-afm.edu.pl
Wydział Architektury i Sztuk Pięknych, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4190-9811

Abstrakt

Projektowanie urbanistyczne u progu trzeciej dekady XXI wieku, w coraz większym stopniu opiera się na koncepcjach mających uczynić miasta bardziej przyjaznymi dla pieszych. Wobec konieczności rezygnacji w strefach śródmiejskich z samochodów osobowych, a także szeregu restrykcji związanych z ich użyciem, komunikacja piesza, rozumiana jako codzienny wybór metody transportu, jest możliwa tylko przy właściwym zaprojektowaniu ciągów pieszych. Ich bezpieczeństwo, jakość i powiązania z węzłami i przystankami komunikacji publicznej, stają się podstawą w zakresie wielu współczesnych idei i teorii urbanistycznych. W artykule podjęto próbę zidentyfikowania aktualnie wdrażanych polityk, metod i narzędzi teleinformatycznych promujących aktywny transport pieszy, na przykładzie wybranych miast w Europie. Wskazano szereg rozwiązań przestrzennych, urbanistycznych i architektonicznych, jako środków zachęcania mieszkańców i użytkowników miast, do podjęcia decyzji o wybraniu ruchu pieszego, jako środka transportu.


Słowa kluczowe:

zrównoważony transport, aktywny transport pieszy, problemy współczesnej urbanistyki, inteligentne miasta

Pobierz


Opublikowane
2023-12-30

Cited By / Share

Przesmycka, E. (2023). Promowanie aktywnego transportu pieszego, jako wyzwanie dla urbanistyki współczesnych miast. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 19(2), 130–140. https://doi.org/10.35784/teka.5869

Autorzy

Elżbieta Przesmycka 
e.przesmycka@365-afm.edu.pl
Wydział Architektury i Sztuk Pięknych, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Polska
https://orcid.org/0000-0003-4190-9811

Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 30


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.