Problematyka przystosowania sal wykładowych Politechniki Lubelskiej do współczesnych potrzeb użytkowych

Bartłomiej Kwiatkowski


Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759

Kostiantyn Pinkovskyi

k.pinkovskyi@pollub.pl
Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0007-5797-3531

Pavlo Lozovskyi


Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0002-3126-9320

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia problemy związane z adaptacją i przystosowaniem sal wykładowych do współczesnych wymagań na przykładzie wybranych wydziałów Politechniki Lubelskiej. Zajęcia wykładowe przeznaczone są dla najliczniejszej grupy odbiorców co skutkuje licznymi wymaganiami funkcjonalnymi i prawnymi związanymi z przystosowaniem tych przestrzeni. Autorzy tekstu analizują problematykę dostosowywania przestrzeni seminaryjnych w istniejących budynkach poszczególnych wydziałów zlokalizowanych na kampusie Politechniki Lubelskiej. Analizie poddane zostały aspekty funkcjonalne, użytkowe, techniczne oraz problematyka wynikająca z obowiązujących przepisów prawa budowlanego. Wykłady stanowią podstawową formę przekazywanie wiedzy teoretycznej podczas trwania toku studiów. Sale wykładowe wykorzystywane są ponadto jako miejsca szkoleń, konferencji naukowych oraz seminarium wydziałowych. Tak szeroki wachlarz zastosowań wymaga dostosowywania ich do potrzeb szerokiej grupy użytkowników. Autorzy w wyniku przeprowadzonych badań przedstawiają problematykę oraz rozwiązania projektowe w procesie aranżacji przestrzeni seminaryjnych.


Słowa kluczowe:

sala, audytorium, wnętrze, komfort, wyposażenie

J. Cichosz, G. Borecka, A. Halicka and others, Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej w latach 1965−2015, Politechnika Lubelska, 2015.
  Google Scholar

A. Gorzołka, Zasady i wybrane techniki komunikacji werbalnej, 2015.
  Google Scholar

A.J. Grudziński, Audytoria dydaktyczne, , Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1979.
  Google Scholar

Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego 2023 r.
  Google Scholar

T. Jaroszuk, Teoria wykształcenia w myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012, doi:10.18778/7525-690-1.28
  Google Scholar

C. Kupisiewicz, Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012.
  Google Scholar

M. Lisiński, J. Dzieńdziora, Kierunki rozwoju teorii i praktyki zarządzania w kontekście badań młodych naukowców, WSB University, 2023.
  Google Scholar

D. Małozięć and A. Koniuch, Reakcja na ogień metody badań i kryteria klasyfikacji, Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, Nr 1 (2010), pp. 63−74.
  Google Scholar

A. Pawlak, Zmiany w wymaganiach znowelizowanej europejskiej normy oświetleniowej, Prace Instytutu Elektrotechniki, z. 255, 2012, pp. 53−65.
  Google Scholar

PN-EN 12464-1:2022-01 – PKN – Polski Komitet Normalizacyjny.
  Google Scholar

Politechnika Lubelska: Wschodnie Innowacyjne Centrum Architektury = Lublin University of Technology: Eastern Innovative Centre for Architecture, 2013.
  Google Scholar

A. Pomorska-Kowalczyk, M. Borecka and M. Zbańska, Aspekty Wizualne w Pracy Bibliotek, 2016, pp. 137−48.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Dnia 30 Października 2018 r. w Sprawie Sposobu Zapewnienia w Uczelni Bezpiecznych i Higienicznych Warunków Pracy i Kształcenia.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z Dnia 26 Września 1997 r. w Sprawie Ogólnych Przepisów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
  Google Scholar

M. Story, J.L. Mueller and R.L. Mace, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities. Revised Edition, 1998.
  Google Scholar

E. Szczepańska-Rosiak and J. Wolak, Wpływ zmiany geometrii i materiału wykończeniowego ościeża na warunki oświetleniowe w pomieszczeniu, Fizyka Budowli w Teorii i Praktyce, T. 8, nr 3, 2016.
  Google Scholar

M. Szymański, Zmiana Społeczna a Zmiana w Edukacji, Pedagogika Społeczna Nova, 1 (2021), pp. 99−109, doi:10.14746/psn.2021.2.06.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-27

Cited By / Share

Kwiatkowski, B., Pinkovskyi, K., & Lozovskyi, P. (2024). Problematyka przystosowania sal wykładowych Politechniki Lubelskiej do współczesnych potrzeb użytkowych. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 20(1), 7–18. https://doi.org/10.35784/teka.6396

Autorzy

Bartłomiej Kwiatkowski 

Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759

Autorzy

Kostiantyn Pinkovskyi 
k.pinkovskyi@pollub.pl
Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0007-5797-3531

Autorzy

Pavlo Lozovskyi 

Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0002-3126-9320

Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 1


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.