Adaptation of Service Premises for Families with Children in the Context of Accessibility and Inclusivity
Dariia Kryshnivska
Contemporary Architecture Research Group, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0009-0006-9567-2644
Małgorzata Kozak
m.kozak@pollub.plWydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148
Abstrakt
Pojawienie się dzieci w rodzinie znacząco zmienia codzienność, podczas gdy przestrzenie publiczne, takie jak lokale usługowe, często pozostają niedostosowane do nowych potrzeb rodziców i ich pociech. W efekcie, miejskie środowisko staje się mniej przyjazne oraz trudniejsze w użytkowaniu, co prowadzi do ograniczenia możliwości swobodnego przemieszczania się i udziału w życiu społecznym. Z perspektywy przeciętnego użytkownika brak przewijaka w toalecie centrum handlowego, stolika do karmienia w restauracji czy kącika zabaw może wydawać się drobną niedogodnością. Dla rodziców z małymi dziećmi są to jednak kluczowe elementy infrastruktury, których brak przyczynia się do wykluczenia tej grupy społecznej. W artykule analizowana jest dostępność oraz inkluzywność przestrzeni publicznych w zakresie ich dostosowania do potrzeb rodzin z dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem centrów handlowych, lokali gastronomicznych oraz budynków kultury. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród rodziców dzieci w wieku 0–7 lat, będących mieszkańcami Lublina, zidentyfikowano problematyczne miejsca oraz wskazano braki w istniejącej infrastrukturze. Wyniki badań zostały skonfrontowane z przykładami rozwiązań stosowanych w nowoczesnych miastach Europy, co pozwoliło na sformułowanie rekomendacji dostosowanych do lokalnych uwarunkowań Lublina. Implementacja proponowanych rozwiązań może znacząco podnieść komfort i jakość życia rodzin w mieście oraz wspierać ideę zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, inkluzywność, architektura dla dzieci, gastronomiaBibliografia
GUS, “Raport zawierający wstępne wyniki NSP 2021”, stat.gov.pl. Available: https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-wstepne/raport-zawierajacy-wstepne-wyniki-nsp-2021,6,1.html [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
“Building Family-Friendly Communities | Miracle Recreation”, Available: https://www.miracle-recreation.com/blog/building-family-friendly-communities/?lang=can [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
“Inclusive by Design: Laying a Foundation for Diversity in Public Space”, Available: https://www.pps.org/article/inclusive-by-design-laying-a-foundation-for-diversity-in-public-space [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
Lilius J., “Urban space in the everyday lives of mothers and fathers on family leave in Helsinki”, European Urban and Regional Studies, vol. 24, no. 1, (Jan. 2017), pp. 104−118. https://doi.org/10.1177/0969776415619662.
Google Scholar
Mordyński K., “Muzeum, Gość i Przestrzeń Potrzeby Muzealnych Gości a Funkcje i Sposoby Kształtowania Pozaekspozycyjnej Przestrzeni Muzealnej”, Muzealnictwo, vol. 53, (2012), pp. 102−108.
Google Scholar
Porębska A.E. et al., “Invisible barriers : excluding accessibility from the field of interest of architecture and urban planning in Poland”, Disability & Society, vol. 36, no. 6, (2021). https://doi.org/10.1080/09687599.2021.1902281.
Google Scholar
UNICEF, The state of the world’s children.: 2012. UNICEF, 2012. Available: https://digitallibrary.un.org/record/725293.
Google Scholar
Ataol Ö. et al., “Towards inclusive urban environments for infants and toddlers: Assessing four urban neighbourhoods in Istanbul with mothers”, Children & Society, vol. 36, no. 6, (2022), pp. 1177−1193. https://doi.org/10.1111/chso.12566.
Google Scholar
Hassinger-Das B. et al., “Learning Landscapes: Playing the Way to Learning and Engagement in Public Spaces”, Education Sciences, vol. 8, (May 2018). https://doi.org/10.3390/educsci8020074.
Google Scholar
“New guidelines put accessibility and inclusion at the heart of building design”, Available: https://www.architecture.com/knowledge-and-resources/knowledge-landing-page/new-guidelines-put-accessibility-and-inclusion-at-the-heart-of-building-design [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
Belausteguigoitia J., Inclusive Urbanism, Sustainable Design and Community Engagement: A Holistic Approach. 2019, p. 141. https://doi.org/10.2495/SC190121.
Google Scholar
Patrick M. and McKinnon I., “Co-creating Inclusive Public Spaces: Learnings from Four Global Case Studies on inclusive Cities”, The Journal of Public Space, vol. 7, no. 2, (Jun. 2022), pp. 93−116. https://doi.org/10.32891/jps.v7i2.1500.
Google Scholar
Architects H.M.C., “A Space for All Ages: Socially Inclusive Architecture at Work | Ideas”, HMC Architects. Available: https://hmcarchitects.com/news/a-space-for-all-ages-socially-inclusive-architecture-at-work-2019-07-12/ [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
Wysocki M., Dostępna przestrzeń publiczna. Samorząd równych szans. FIRR, 2009. Available: http://ngoteka.pl/handle/item/22.
Google Scholar
“Agenda 2030 (rezolucja)”, Available: https://www.un.org.pl/agenda-2030-rezolucja [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
“Portal Gov.pl”, Gov.pl. Available: https://www.gov.pl [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
“Building Better Cities with Young Children and Families”, Van Leer Foundation.
Google Scholar
Perez C.C., Invisible Women. 2020. Available: https://www.penguin.co.uk/books/435554/invisible-women-by-perez-caroline-criado/9781784706289.
Google Scholar
“Children & Families”, Design Museum Denmark. Available: https://designmuseum.dk/en/besog-os/children-families/ [Accessed: 09 December 2024].
Google Scholar
Autorzy
Dariia KryshnivskaContemporary Architecture Research Group, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Polska
https://orcid.org/0009-0006-9567-2644
Autorzy
Małgorzata Kozakm.kozak@pollub.pl
Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148
Statystyki
Abstract views: 2PDF downloads: 1