Malarstwo dziecięce jako narzędzie komunikowania potrzeb i wartości w kontekście planowania przestrzennego
Aleksandra Sztorc
a.sztorc@pollub.plDepartment of Contemporary Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0009-0009-4816-4841
Jagoda Wawszczak
1st year, 1st degree student of Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0009-0008-8049-6953
Paweł Wiśniewski
3rd year, 1st degree student of Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0009-0008-4844-7705
Abstrakt
Artykuł podejmuje analizę rysunków dzieci w wieku 5-6 lat jako ważnego źródła wiedzy na temat postrzegania przestrzeni życiowej i podstawowych potrzeb, które można wykorzystać w procesie projektowania architektonicznego. Badanie, przeprowadzone w formie warsztatów plastycznych, ujawniło, że prace dzieci koncentrowały się na kluczowych elementach.
Artykuł podkreśla potencjał dziecięcej wyobraźni jako źródła innowacyjnych rozwiązań przestrzennych i wskazuje na potrzebę rozszerzenia badań, zarówno pod względem różnorodności uczestników, jak i kontekstu kulturowego. Uzupełnienie badań o porównania między różnymi grupami wiekowymi lub regionami mogłoby dostarczyć jeszcze bardziej zróżnicowanych i praktycznych wniosków dla architektury skoncentrowanej na człowieku.
Słowa kluczowe:
projektowanie funkcjonalne, projektowanie przestrzenne skoncentrowane na dziecku, rysunki dzieciBibliografia
Duksa, P. (2011). Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej. Studia Elbląskie, 12, 425−435.
Google Scholar
Fabris, M.A., Lange-Küttner, C., Shiakou, M., & Longobardi, C. (2023). Editorial: Children’s drawings: evidence-based research and practice. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1250556.
Google Scholar
Gernhardt, A., Rübeling, H., & Keller, H. (2013). “This Is My Family” Differences in Children’s Family Drawings Across Cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44.
Google Scholar
Krasoń, K. (2015). Pomaluj mnie na czerwono-niebiesko: O barwach w optyce dziecięcej. Chowanna, 2(45), 133–159.
Google Scholar
Lami, I.M., & Mecca, B. (2021). Assessing Social Sustainability for Achieving Sustainable Architecture. Sustainability, 13(1), Article 1. https://doi.org/10.3390/su13010142.
Google Scholar
Olaoye, G., & Abdallah-Tani, K. (2024). Symbolism and Meaning in Children’s Drawings within the Context of Contemporary art. 2, 290–317.
Google Scholar
Said, I. (2007). Architecture for Children: Understanding Children Perception towards Built Environment.
Google Scholar
Spence, C. (2020). Senses of place: Architectural design for the multisensory mind. Cognitive Research: Principles and Implications, 5(1), 46. https://doi.org/10.1186/s41235-020-00243-4.
Google Scholar
Autorzy
Aleksandra Sztorca.sztorc@pollub.pl
Department of Contemporary Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Polska
https://orcid.org/0009-0009-4816-4841
Autorzy
Jagoda Wawszczak1st year, 1st degree student of Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Polska
https://orcid.org/0009-0008-8049-6953
Autorzy
Paweł Wiśniewski3rd year, 1st degree student of Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Polska
https://orcid.org/0009-0008-4844-7705
Statystyki
Abstract views: 10PDF downloads: 10