Multimedialny park im. Jana Pawła II – projekt koncepcyjny ścieżki edukacyjnej na terenie dzielnicy Czuby w Lublinie
Margot Dudkiewicz
margotdudkiewicz@o2.plKatedra Roślin Ozdobnych i Architektury Krajobrazu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3762-6192
Monika Kowalczyk
(Polska)
Cyprian Moryc
Pracownia Sztuki Sakralnej pw. św. Bernardyna i bł. Mikołaja przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej (Polska)
Abstrakt
Tereny zieleni miejskiej są ważnym elementem miejskich przestrzeni publicznych. Umożliwiają użytkownikom kontakt z naturą, wypoczynek oraz stanowią przestrzeń dla czynnej rekreacji. Suche doliny i wąwozy są miejscem wobec których najlepszym rozwiązaniem projektowym – w celu zachowania naturalnego charakteru roślinności i ukształtowania terenu oraz zaspokojenia potrzeb rekreacyjno-wypoczynkowych mieszkańców – jest stworzenie parku lub wprowadzenie pojedynczych ścieżek spacerowych. Praca przedstawia projekt koncepcyjny zagospodarowania Parku im. św. Jana Pawła II wraz z programem ścieżki edukacyjnej dotyczącej postaci papieża Polaka.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
wąwóz, ścieżka edukacyjna, park, św. Jan Paweł II, Lublin, dzielnica CzubyBibliografia
Antczak A. 2007. Zasady tworzenia leśnej ścieżki edukacyjnej (w:) ABC edukacji leśnej, CILP, Bedoń, s. 65−80.
Google Scholar
Baud-Bovy M., Lawson F. 2000. Tourism & recreation. Handbook of planning and design, Architectural Press, New York.
Google Scholar
Boguszewska K., Boguszewska M. 2014. Zagospodarowanie terenów zieleni miejskiej na przykładzie suchych dolin Lublina w kontekście rozwiązań projektowych z Polski i ze świata. Wąwozy i suche doliny Lublina Potencjał i zagrożenia. (red.) Ewa Trzaskowska, Lublin s. 183−194.
Google Scholar
Babiński J. 2012, „Kwestia ekologiczna” w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia Gdańskie” T. XXX (2012), s. 249−262.
Google Scholar
Bijak S. 2015, Nie tylko przyroda – elementy kulturowe w programie ścieżek dydaktycznych, . Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 17. Zeszyt 45/4/2015: 30−36.
Google Scholar
Brusiło J. 2007, Przyroda w antropologii i teologii Jana Pawła II, Przyroda, geografia, turystyka w nauczaniu Jana Pawła II ks. Maciej Ostrowski, Izabela Sołjan (red.) XV Seminarium Sacrum i przyroda, Kraków, 2007, s. 47−64.
Google Scholar
Chmielewski Sz., Łukasik A., Owczarek P. 2013. Ekologiczny System Obszarów Chronionych Miasta Lublin a miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Teledetekcja środowiska 49: 7−14.
Google Scholar
Hryciuk J., Trzaskowska E., Adamiec P. 2014. Wpływ stanu zachowania i form zagospodarowania suchych dolin na walory krajobrazowe Lublina. Wąwozy i suche doliny Lublina Potencjał i zagrożenia. (red.) Ewa Trzaskowska, Lublin, s. 71−81.
Google Scholar
Janeczko E. 2010. Ścieżki edukacyjne jako element rekreacyjnego zagospodarowania lasu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 1(24): 100−107.
Google Scholar
Pajurek J., 2017, 30 rocznica wizyty św. Jana Pawła II, „Ku Świętej Rodzinie”, rok III 6 (7) 2017: 2−3.
DOI: https://doi.org/10.15633/ssc.1601
Google Scholar
Pociask-Karteczka J. 2007. Przyroda w nauczaniu Jana Pawła II. XV Seminarium Sacrum i przyroda „Przyroda, geografia, turystyka w nauczaniu Jana Pawła II”. (red.) Ks. Maciej Ostrowski, Izabela Sołjan, Kraków, s. 65−86.
Google Scholar
Rodzik J. 2014. Wąwozy a suche doliny erozyjno-denudacyjne w Lublinie, Wąwozy i suche doliny Lublina Potencjał i zagrożenia Redaktor naukowy Ewa Trzaskowska, Lublin, s. 21−30.
Google Scholar
Seneta W., Dolatowski J. 2012. Dendrologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Śladkowski W., Figiel G. 2017. Lublin 700 lat dziejów miasta, Lublin. Towarzystwo Naukowe, Lublin.
Google Scholar
Autorzy
Margot Dudkiewiczmargotdudkiewicz@o2.pl
Katedra Roślin Ozdobnych i Architektury Krajobrazu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie Polska
https://orcid.org/0000-0002-3762-6192
Autorzy
Monika KowalczykPolska
Autorzy
Cyprian MorycPracownia Sztuki Sakralnej pw. św. Bernardyna i bł. Mikołaja przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej Polska
Statystyki
Abstract views: 192PDF downloads: 161