Ogród sensoryczny w przestrzeni szkoły

Margot Dudkiewicz

margotdudkiewicz@o2.pl
Department of Landscape Architecture Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3762-6192

Patryk Krupiński


Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)

Magdalena Stefanek


Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)

Marcin Iwanek


Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2113-1101

Abstrakt

Ogrody szkolne odgrywają ogromną rolę w poznawaniu przyrody przez dzieci i młodzież. Lekcje prowadzone na świeżym powietrzu w otoczeniu zieleni rozwijają przyrodnicze zainteresowania uczniów, którzy mogą obserwować poszczególne etapy rozwoju roślin i zmiany pór roku. W ogrodach szkolnych mogą być prowadzone zajęcia z przedmiotów o charakterze biologiczno-chemicznym, plastyki, muzyki, języka polskiego i angielskiego. W pracy przedstawiono studium wybranego przypadku – koncepcję zagospodarowania terenu przy Szkole Podstawowej w Stasinie (woj. lubelskie) zmieniającą obecne otoczenie szkoły w ogród sensoryczny. Nowy projekt zaspokoi różnorodne potrzeby dzieci, pozwoli im na prawidłowy rozwój psychiczny, fizyczny oraz pozwoli nauczycielom na  prowadzenie kreatywnych zajęć. W projekcie stworzono strefy zmysłów, dzieląc je na strefę wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku. Poza tym wyróżniono strefę reprezentacyjną przed frontem budynku, strefę edukacyjną, sportową i rekreacyjną. Spójności całemu założeniu dostarczają atrakcyjne nasadzenia roślinne i ujednolicona mała architektura.

Instytucje finansujące

środki własne Katedry Architektury Krajobrazu UP w Lublinie /, The study was performed by the research yourself received from the Ministry of Science and Higher Education for Department of Landscape Architecture at the University of Life Sciences in Lublin

Słowa kluczowe:

ogród szkolny, ogród sensoryczny, dziecko, Stasin gm. Konopnica

Bańka A. 2002. Społeczna psychologia środowiskowa. WN Scholar, Warszawa.
  Google Scholar

Choi Y. A., Son K. C. 2000. Development and effect of horticultural therapy program for children. Horticultural therapy for disabled person and children. Korean Horticultural Therapie Association, Seo – Won Books, Seul, Korea.
  Google Scholar

Dąbski M., Dudkiewicz M. 2010. Przystosowanie ogrodu dla niewidomego użytkownika na przykładzie ogrodów sensorycznych w Bolestraszycach, Bucharzewie i Powsinie. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych PAN oddz. w Lublinie 6: 7−17.
  Google Scholar

Dudkiewicz M., Pudelska K., Parzymies M., Durlak W. 2018. Rola hortiterapii i bukieciarstwa w leczeniu dzieci i dorosłych. Kosmos 4:813−821.
DOI: https://doi.org/10.36921/kos.2018_2418   Google Scholar

Etherington N. 2015. Gadrening of children with Autism spectrum Disorders and Special Educational Needs, Jessica Kingsley Publishers, London.
  Google Scholar

Frątczak E., Frątczak J. 1991. Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  Google Scholar

Gehl J. 2013. Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Wydawnictwo RAM, Kraków.
  Google Scholar

Klichowska A. 2013. Architektura i funkcje ogrodu przedszkolnego w opiniach nauczycieli. Uniwersytet im. Adama Mic­kiewicza w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Majdecki L. 2008. Historia ogrodów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  Google Scholar

Nowak J. 2003. Rośliny ozdobne – możliwości rozwoju produkcji i oddziaływania na jakość życia. Folia Hortic. Suppl. 1: 29−31.
  Google Scholar

Pawłowska K. 2008. Ogród sensoryczny. Politechnika Krakowska, Instytut Architektury Krajobrazu, Kraków.
  Google Scholar

Połucha I., Kruba M. 2012. Możliwości edukacji w przestrzeni ogrodowej. Olsztyn.
DOI: https://doi.org/10.35784/teka.2508   Google Scholar

Relf P.D. 1981. Therapy and rehabilitation through horticulture. Chronica Horticulturae 21(1): 1−2.
  Google Scholar

Relf P.D. 1992. Human issue in horticulture. Hort Technology 2(2): 159−171.
DOI: https://doi.org/10.21273/HORTTECH.2.2.159   Google Scholar

Sobczyńska K. 2014. Zieleń jako element współczesnego miasta i jej rola w przestrzeniach publicznych Poznania, Poznań.
  Google Scholar

Waliczek T. M., Zajiczek J.M. 1999. Kindergarden: Using computer technology to discover the benefits of children’s gardening, Towards a new millenium in people – plant relationships. Univ.Technol., Sydney, Australia.
  Google Scholar

Wilson E. O. 1993. Biophilia and the conservative ethic. The biophilia hypothesis, Washington D.C., Island Press, USA.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-03-31

Cited By / Share

Dudkiewicz, M., Krupiński, P., Stefanek, M., & Iwanek, M. (2020). Ogród sensoryczny w przestrzeni szkoły. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 16(1), 87–93. https://doi.org/10.35784/teka.713

Autorzy

Margot Dudkiewicz 
margotdudkiewicz@o2.pl
Department of Landscape Architecture Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska
https://orcid.org/0000-0002-3762-6192

Autorzy

Patryk Krupiński 

Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska

Autorzy

Magdalena Stefanek 

Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska

Autorzy

Marcin Iwanek 

Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska
https://orcid.org/0000-0002-2113-1101

Statystyki

Abstract views: 265
PDF downloads: 250