Ogród sensoryczny w przestrzeni szkoły
Margot Dudkiewicz
margotdudkiewicz@o2.plDepartment of Landscape Architecture Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3762-6192
Patryk Krupiński
Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)
Magdalena Stefanek
Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)
Marcin Iwanek
Department of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2113-1101
Abstrakt
Ogrody szkolne odgrywają ogromną rolę w poznawaniu przyrody przez dzieci i młodzież. Lekcje prowadzone na świeżym powietrzu w otoczeniu zieleni rozwijają przyrodnicze zainteresowania uczniów, którzy mogą obserwować poszczególne etapy rozwoju roślin i zmiany pór roku. W ogrodach szkolnych mogą być prowadzone zajęcia z przedmiotów o charakterze biologiczno-chemicznym, plastyki, muzyki, języka polskiego i angielskiego. W pracy przedstawiono studium wybranego przypadku – koncepcję zagospodarowania terenu przy Szkole Podstawowej w Stasinie (woj. lubelskie) zmieniającą obecne otoczenie szkoły w ogród sensoryczny. Nowy projekt zaspokoi różnorodne potrzeby dzieci, pozwoli im na prawidłowy rozwój psychiczny, fizyczny oraz pozwoli nauczycielom na prowadzenie kreatywnych zajęć. W projekcie stworzono strefy zmysłów, dzieląc je na strefę wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku. Poza tym wyróżniono strefę reprezentacyjną przed frontem budynku, strefę edukacyjną, sportową i rekreacyjną. Spójności całemu założeniu dostarczają atrakcyjne nasadzenia roślinne i ujednolicona mała architektura.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
ogród szkolny, ogród sensoryczny, dziecko, Stasin gm. KonopnicaBibliografia
Bańka A. 2002. Społeczna psychologia środowiskowa. WN Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Choi Y. A., Son K. C. 2000. Development and effect of horticultural therapy program for children. Horticultural therapy for disabled person and children. Korean Horticultural Therapie Association, Seo – Won Books, Seul, Korea.
Google Scholar
Dąbski M., Dudkiewicz M. 2010. Przystosowanie ogrodu dla niewidomego użytkownika na przykładzie ogrodów sensorycznych w Bolestraszycach, Bucharzewie i Powsinie. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych PAN oddz. w Lublinie 6: 7−17.
Google Scholar
Dudkiewicz M., Pudelska K., Parzymies M., Durlak W. 2018. Rola hortiterapii i bukieciarstwa w leczeniu dzieci i dorosłych. Kosmos 4:813−821.
DOI: https://doi.org/10.36921/kos.2018_2418
Google Scholar
Etherington N. 2015. Gadrening of children with Autism spectrum Disorders and Special Educational Needs, Jessica Kingsley Publishers, London.
Google Scholar
Frątczak E., Frątczak J. 1991. Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Google Scholar
Gehl J. 2013. Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Wydawnictwo RAM, Kraków.
Google Scholar
Klichowska A. 2013. Architektura i funkcje ogrodu przedszkolnego w opiniach nauczycieli. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Majdecki L. 2008. Historia ogrodów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Google Scholar
Nowak J. 2003. Rośliny ozdobne – możliwości rozwoju produkcji i oddziaływania na jakość życia. Folia Hortic. Suppl. 1: 29−31.
Google Scholar
Pawłowska K. 2008. Ogród sensoryczny. Politechnika Krakowska, Instytut Architektury Krajobrazu, Kraków.
Google Scholar
Połucha I., Kruba M. 2012. Możliwości edukacji w przestrzeni ogrodowej. Olsztyn.
DOI: https://doi.org/10.35784/teka.2508
Google Scholar
Relf P.D. 1981. Therapy and rehabilitation through horticulture. Chronica Horticulturae 21(1): 1−2.
Google Scholar
Relf P.D. 1992. Human issue in horticulture. Hort Technology 2(2): 159−171.
DOI: https://doi.org/10.21273/HORTTECH.2.2.159
Google Scholar
Sobczyńska K. 2014. Zieleń jako element współczesnego miasta i jej rola w przestrzeniach publicznych Poznania, Poznań.
Google Scholar
Waliczek T. M., Zajiczek J.M. 1999. Kindergarden: Using computer technology to discover the benefits of children’s gardening, Towards a new millenium in people – plant relationships. Univ.Technol., Sydney, Australia.
Google Scholar
Wilson E. O. 1993. Biophilia and the conservative ethic. The biophilia hypothesis, Washington D.C., Island Press, USA.
Google Scholar
Autorzy
Margot Dudkiewiczmargotdudkiewicz@o2.pl
Department of Landscape Architecture Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska
https://orcid.org/0000-0002-3762-6192
Autorzy
Patryk KrupińskiDepartment of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska
Autorzy
Magdalena StefanekDepartment of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska
Autorzy
Marcin IwanekDepartment of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Architecture, University of Life Sciences in Lublin Polska
https://orcid.org/0000-0002-2113-1101
Statystyki
Abstract views: 322PDF downloads: 289
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.