Rola wyobraźni w procesie twórczym a zagrożenia współczesnego świata

Mariusz Dąbrowski


Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)

Agnieszka Chęć-Małyszek

a.chec-malyszek@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)

Abstrakt

We wszystkich obszarach aktywności twórczej wyobraźnia, jest niezbędnym elementem w życiu i funkcjonowaniu człowieka. W wielu sytuacjach życiowych jest ona nieodłącznym elementem wykorzystywanym w sposób mniej lub bardziej świadomy. Pozwala tworzyć wyobrażenia, które nie mają odpowiedników w żadnym z wrażeń, stanowiąc podstawę twórczości wszelkiej aktywności człowieka. Wyobraźnia jest naturalnym przedłużeniem wzroku, specyficzną zdolnością do wywoływania obrazów, pobudzającą do twórczego myślenia i działania. W dzisiejszych czasach człowiek nieustannie bombardowany jest coraz większą ilością dźwięków i obrazów, które „zagłuszają” naturalny rozwój wyobraźni. Szybki postęp technologiczny, którego jesteśmy świadkami, nie pozostaje bez wpływu na rozwój twórczego myślenia, tworzy bariery ograniczające człowieka.


Słowa kluczowe:

wyobraźnia, twórcze myślenie, bariery, proces twórczy

Baudelaire Ch., Szkice krytyczne, Wrocław 1961, s. 93−96.
DOI: https://doi.org/10.1002/jpln.19610930113   Google Scholar

Berlyne E.D., Struktura i kierunek myślenia, Warszawa 1969
  Google Scholar

Bobra Por. M. Sangs of Innocence and Experience, (w) Romantic Imaginacjon, London 1961, s. 25−31.
  Google Scholar

Bronowski J., Źródła wiedzy i wyobraźni, Warszawa 1984, s. 24−31.
  Google Scholar

Chmielewski Por. P., Geneza fantazji, Warszawa 1873, s. 47
  Google Scholar

Dobrołowicz W., Psychologia o myśleniu intuicyjnym, „Studia Filozoficzne”, 1981, ur U, ss. 105−121
  Google Scholar

Dobrołowicz W., Psychika i bariery, Warszawa 1993.
  Google Scholar

Dobrołowicz W., Antykreatywność – bariery psychiczne i psychospołeczne,w: Twórczość – wy-zwanie XXI wieku, E. Dąbrowska, A. Niedźwiecka (oprac.), Kraków 2003.
  Google Scholar

Dobrołowicz W., O myśleniu intuicyjnym, „Studia Filozoficzne”, 1981, nr U, ss. 105−121.
  Google Scholar

Gloksina W., Uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka, Warszawa 1988.
  Google Scholar

Grzywacz M. – Kaczyńska, Psychologia dla każdego, Warszawa, s. 91
  Google Scholar

Górniewicz J., Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni, Toruń 1991, s. 22−26
  Google Scholar

Hornowski B., Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych, Warszawa 1978, s. 47,102.
  Google Scholar

Jacobs N.J., Maimon’s Theory of the Imagination, (w) Studies in Philosophy Jerusalem 1960, s. 250−257.
  Google Scholar

Kant J., Krytyka władzy sądzenia, Warszawa 1986, s. 124−129.
  Google Scholar

Klimasiński K., Kształcenie wyobraźni konstrukcyjnej, Warszawa 1978, s. 10.
  Google Scholar

Kondas O., Psychologia kliniczna, Warszawa 1984, s. 183−183
  Google Scholar

Łukaszewski W., Szanse rozwoju osobowości, Warszawa 1984, s. 254.
  Google Scholar

Łuszczak M., Możliwości kształtowania wyobraźni twórczej studentów, Cieszyn 1997, s. 47, 51.
  Google Scholar

Łukasiewski W., Szanse rozwoju osobowości. Warszawa 1983, s. 253−254.
  Google Scholar

Morawski Por. S., Poglądy Józefa Kremera na sztukę, (w:) Studia historii myśli estetycznej XVIII i XIX w., s. 260.
  Google Scholar

Nałczadżjan A., Intuicja a odkrycia naukowe, Państwowy Instytut Naukowy, 1979 Warszawa, s. 46−47.
  Google Scholar

Nowicki T.W., Zarys psychologii, Warszawa 1979, s. 92.
  Google Scholar

Popek S., R. Tarasuk, pod red., U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000, s. 86.
  Google Scholar

Popek S. red., Twórczość w procesie rozwoju dzieci i młodzieży, Lublin 1982, s. 7.
  Google Scholar

Popek S. red., Twórczość artystyczna wychowania dzieci i młodzieży, Warszawa 1985 s. 37.
  Google Scholar

Popek S., R. Tarasiu red., U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000 s. 86−87
  Google Scholar

Przetacznikowa M., G. M. Jarża, Psychologia…op.cit.,s. 102
  Google Scholar

Ribot T., O wyobraźni twórczej, Warszawa 1901, s. 5−6, 112
  Google Scholar

Rozet J., Psychologia fantazji, Warszawa 1982, s. 20.
  Google Scholar

Ribot Th., O wyobraźni twórczej Warszawa 1901, s. 9,10, 112
  Google Scholar

Rubinsztejn S.L., Podstawy psychologii ogólnej. Warszawa 1962, s. 432−442, 438
  Google Scholar

Rukin J., O wyobraźni (w) Sztuka – Społeczeństwo – Wychowanie, Wrocław 1977, s. 49−50, 63
  Google Scholar

Sławska K., Myśl w działaniu – psychologia myślenia, Warszawa 1971, s. 171−172
  Google Scholar

Singer J.L., Marzenia dzienne, Warszawa, 1980, s. 152−153
  Google Scholar

Szuman S., O budzeniu i pogłębianiu wrażliwości młodzieży na sztukę, Nowa Szkoła” 1961 nr 5.
  Google Scholar

Suchodolski B., Wychowanie i strategia życia, Warszawa 1983, s. 183.
  Google Scholar

Shelley P. B., Obrona poezji, (w) Manifest romantyzmu 1790−1830 Op.cit.,s. 101.
  Google Scholar

Szewczuk W. (red.), Słownik psychologiczny, Warszawa 1979, s. 328 (hasło 1,2 i 4 opracował E. Szewczuk, W. Szewczuk).
  Google Scholar

Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszaw 1984, s. 147−149.
  Google Scholar

Troskoliński A.T., O twórczości. Piśmiennictwo naukowo-techniczne, Warszawa 1982, s. 41,48
  Google Scholar

Trojanowska – Kaczmarska A., Dziecko i twórczość, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1971
  Google Scholar

Tyszkowa M., Baśń w życiu i rozwoju dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu”, 1974, nr 4, s. 199.
  Google Scholar

Witwicki W., Psychologia, t.I, Warszawa 1962, s. 336−340, 379
  Google Scholar

Vico G., Nauka nowa, Warszaw 1966, s. 475−476.
  Google Scholar

Young E., Propozycje dotyczące oryginalnej twórczości, (w:) Teoria ba dań literackich za gra-nicą Antologia, t. 1, (Wybór i opracowanie S.Skwarczyńska), Kraków 1965, s. 165.
  Google Scholar

Zakski Z. L., Rola wyobraźni w twórczości naukowej, Hanower 1946, s. 9−10
  Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_prehistoryczna
  Google Scholar

http://historiasztuki.com/historia-sztuki-w-pigulce.html
  Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Malarstwo
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-03-31

Cited By / Share

Dąbrowski, M., & Chęć-Małyszek, A. (2016). Rola wyobraźni w procesie twórczym a zagrożenia współczesnego świata. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 12(1), 65–80. https://doi.org/10.35784/teka.726

Autorzy

Mariusz Dąbrowski 

Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska

Autorzy

Agnieszka Chęć-Małyszek 
a.chec-malyszek@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska

Statystyki

Abstract views: 109
PDF downloads: 151