Baudelaire Ch., Szkice krytyczne, Wrocław 1961, s. 93−96.
DOI: https://doi.org/10.1002/jpln.19610930113
Berlyne E.D., Struktura i kierunek myślenia, Warszawa 1969
Bobra Por. M. Sangs of Innocence and Experience, (w) Romantic Imaginacjon, London 1961, s. 25−31.
Bronowski J., Źródła wiedzy i wyobraźni, Warszawa 1984, s. 24−31.
Chmielewski Por. P., Geneza fantazji, Warszawa 1873, s. 47
Dobrołowicz W., Psychologia o myśleniu intuicyjnym, „Studia Filozoficzne”, 1981, ur U, ss. 105−121
Dobrołowicz W., Psychika i bariery, Warszawa 1993.
Dobrołowicz W., Antykreatywność – bariery psychiczne i psychospołeczne,w: Twórczość – wy-zwanie XXI wieku, E. Dąbrowska, A. Niedźwiecka (oprac.), Kraków 2003.
Dobrołowicz W., O myśleniu intuicyjnym, „Studia Filozoficzne”, 1981, nr U, ss. 105−121.
Gloksina W., Uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka, Warszawa 1988.
Grzywacz M. – Kaczyńska, Psychologia dla każdego, Warszawa, s. 91
Górniewicz J., Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni, Toruń 1991, s. 22−26
Hornowski B., Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych, Warszawa 1978, s. 47,102.
Jacobs N.J., Maimon’s Theory of the Imagination, (w) Studies in Philosophy Jerusalem 1960, s. 250−257.
Kant J., Krytyka władzy sądzenia, Warszawa 1986, s. 124−129.
Klimasiński K., Kształcenie wyobraźni konstrukcyjnej, Warszawa 1978, s. 10.
Kondas O., Psychologia kliniczna, Warszawa 1984, s. 183−183
Łukaszewski W., Szanse rozwoju osobowości, Warszawa 1984, s. 254.
Łuszczak M., Możliwości kształtowania wyobraźni twórczej studentów, Cieszyn 1997, s. 47, 51.
Łukasiewski W., Szanse rozwoju osobowości. Warszawa 1983, s. 253−254.
Morawski Por. S., Poglądy Józefa Kremera na sztukę, (w:) Studia historii myśli estetycznej XVIII i XIX w., s. 260.
Nałczadżjan A., Intuicja a odkrycia naukowe, Państwowy Instytut Naukowy, 1979 Warszawa, s. 46−47.
Nowicki T.W., Zarys psychologii, Warszawa 1979, s. 92.
Popek S., R. Tarasuk, pod red., U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000, s. 86.
Popek S. red., Twórczość w procesie rozwoju dzieci i młodzieży, Lublin 1982, s. 7.
Popek S. red., Twórczość artystyczna wychowania dzieci i młodzieży, Warszawa 1985 s. 37.
Popek S., R. Tarasiu red., U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000 s. 86−87
Przetacznikowa M., G. M. Jarża, Psychologia…op.cit.,s. 102
Ribot T., O wyobraźni twórczej, Warszawa 1901, s. 5−6, 112
Rozet J., Psychologia fantazji, Warszawa 1982, s. 20.
Ribot Th., O wyobraźni twórczej Warszawa 1901, s. 9,10, 112
Rubinsztejn S.L., Podstawy psychologii ogólnej. Warszawa 1962, s. 432−442, 438
Rukin J., O wyobraźni (w) Sztuka – Społeczeństwo – Wychowanie, Wrocław 1977, s. 49−50, 63
Sławska K., Myśl w działaniu – psychologia myślenia, Warszawa 1971, s. 171−172
Singer J.L., Marzenia dzienne, Warszawa, 1980, s. 152−153
Szuman S., O budzeniu i pogłębianiu wrażliwości młodzieży na sztukę, Nowa Szkoła” 1961 nr 5.
Suchodolski B., Wychowanie i strategia życia, Warszawa 1983, s. 183.
Shelley P. B., Obrona poezji, (w) Manifest romantyzmu 1790−1830 Op.cit.,s. 101.
Szewczuk W. (red.), Słownik psychologiczny, Warszawa 1979, s. 328 (hasło 1,2 i 4 opracował E. Szewczuk, W. Szewczuk).
Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszaw 1984, s. 147−149.
Troskoliński A.T., O twórczości. Piśmiennictwo naukowo-techniczne, Warszawa 1982, s. 41,48
Trojanowska – Kaczmarska A., Dziecko i twórczość, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1971
Tyszkowa M., Baśń w życiu i rozwoju dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu”, 1974, nr 4, s. 199.
Witwicki W., Psychologia, t.I, Warszawa 1962, s. 336−340, 379
Vico G., Nauka nowa, Warszaw 1966, s. 475−476.
Young E., Propozycje dotyczące oryginalnej twórczości, (w:) Teoria ba dań literackich za gra-nicą Antologia, t. 1, (Wybór i opracowanie S.Skwarczyńska), Kraków 1965, s. 165.
Zakski Z. L., Rola wyobraźni w twórczości naukowej, Hanower 1946, s. 9−10
https://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_prehistoryczna
http://historiasztuki.com/historia-sztuki-w-pigulce.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Malarstwo