OPTYMALIZACJA OFERT REKLAMOWYCH POPRZEZ UKIERUNKOWANIE W OPARCIU O SAMOUCZĄCĄ SIĘ BAZĘ DANYCH

Roman Kvуetnyy

rkvetny@sprava.net
Vinnytsia National Technical University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-9192-9258

Yuriy Bunyak


Spilna Sprava Company (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-0862-880X

Olga Sofina


Vinnytsia National Technical University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-3774-9819

Oleksandr Kaduk


Vinnytsia National Technical University (Ukraina)
https://orcid.org/0009-0001-2388-9813

Orken Mamyrbayev


Institute of Information and Computational Technologies of the Kazakh National Technical University named after K. I. Satbayev (Kazachstan)
https://orcid.org/0000-0001-8318-3794

Vladyslav Baklaiev


Taras Shevchenko National University of Kyiv (Ukraina)
https://orcid.org/0009-0008-5767-6964

Bakhyt Yeraliyeva


M. Kh. Dulaty Taraz Regional University (Kazachstan)
https://orcid.org/0000-0002-8680-7694

Abstrakt

Rozważono metodę ukierunkowywania reklam w serwisach internetowych w oparciu o ustrukturyzowaną samouczącą się bazę danych. W bazie gromadzone są dane o wcześniej zaakceptowanych żądaniach wyświetlenia reklam z zamkniętej aukcji, dane o udziale w aukcji oraz o wynikach wyświetlania reklam – zarejestrowanie kliknięcia i instalacji produktu. Bazę tworzą strumienie z cechami – strona, miejsce, cena. Każdy taki strumień strukturalny ma właściwości statystyczne, które są znacznie prostsze w porównaniu do ogólnego strumienia wyświetleń reklamy, co pozwala przewidywać skuteczność reklamy. Selekcja tylko obiecujących pod względem wyniku zapytań ofertowych pozwala na obniżenie kosztów wyświetlania reklam.


Słowa kluczowe:

licytowanie reklam, targetowanie, reklama targetowana, przewidywanie kliknięć

Adikari S., Dutta K.: Real Time Bidding in Online Digital Advertisement. New Horizons in Design Science 9073, 2015, 19–38.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-18714-3_2   Google Scholar

Avila C. P., Vijaya M. S.. Click Through Rate Prediction for Display Advertisement. International Journal of Computer Applications 136(1), 2016, 18–24.
DOI: https://doi.org/10.5120/ijca2016908332   Google Scholar

Bisikalo O., Kharchenko V., Kovtun V., Krak I., Pavlov S.: Parameterization of the Stochastic Model for Evaluating Variable Small Data in the Shannon Entropy Basis. Entropy 2023, 25, 184 [http://doi.org/10.3390/e25020184].
DOI: https://doi.org/10.3390/e25020184   Google Scholar

Chapelle O.: Offline Evaluation of Response Prediction in Online Advertising Auctions. IW3C2, Florence, 2015, 943–944.
DOI: https://doi.org/10.1145/2740908.2742566   Google Scholar

Chapelle O., Manavoglu E., Rosales R.: Simple and scalable response prediction for display advertising. Transactions on Intelligent Systems and Technology (TIST) 5(4), 2015, Article No. 61, A1–A34.
DOI: https://doi.org/10.1145/2532128   Google Scholar

IAB 2014. OpenRTB API Specification Version 2.2. http://www.iab.net/media/file/
  Google Scholar

Jahrer M., Töscher A., Lee J.-Y., Deng J., Zhang H., Spoelstra J.: Ensemble of collaborative filtering and feature engineered model for click through rate prediction. Proceedings of KDD Cup 2012 Workshop, Beijing 2012, 1222–1230.
  Google Scholar

Juan Y., Zhuang Y., Chin W.-S., Lin C.-J.: Field-aware Factorization Machines for CTR Prediction. RecSys’16, Boston, 2016, 43–50.
DOI: https://doi.org/10.1145/2959100.2959134   Google Scholar

Kondakindi G., Rana S., Rajkumar A., Ponnekanti S. K., Parakh V.: A Logistic Regression Approach to Ad Click Prediction. Machine Learning Project, 2014, 399–400.
  Google Scholar

McMahan H. B., Holt G., Sculley D., Young M., Ebner D., Grady J. et. al. Ad Click Prediction: A View from the Trenches. KDD’13, Chicago, 2013, 1222–1230.
DOI: https://doi.org/10.1145/2487575.2488200   Google Scholar

Nigam K. L., Afferty J., McCallum A.: Using maximum entropy for text classification. IJCAI-99 1, 1999, 61–67.
  Google Scholar

Pan Z., Chen E., Liu Q., Xu T., Ma H., Lin H.: Sparse Factorization Machines for Click-through Rate Prediction. IEEE 16th International Conference on Data Mining, 2016, 400–409.
DOI: https://doi.org/10.1109/ICDM.2016.0051   Google Scholar

Richardson M., Dominowska E., Ragno R.: Predicting clicks: estimating the click-through rate for new ads. ACM, 2007, 521– 530.
DOI: https://doi.org/10.1145/1242572.1242643   Google Scholar

Sree Vani M.: Prediction of Mobile Ad Click Using Supervised Classification Algorithms. International Journal of Computer Science and Information Technologies 7 (2), 2016, 623–625.
  Google Scholar

Ta A.-P.: Factorization Machines with Follow-The-Regularized-Leader for CTR prediction in Display Advertising. IEEE International Conference on Big Data, 2015, 2889–2891.
DOI: https://doi.org/10.1109/BigData.2015.7364112   Google Scholar

The Real-Time Bidding (RTB) Protocol specification, 2016 https://developers.google.com/ad-exchange/rtb
  Google Scholar

Zhang W., Yuan S., Wang J.: Optimal Real-Time Bidding for Display Advertising. KDD’14, New York, 2014, 1097–1105.
DOI: https://doi.org/10.1145/2623330.2623633   Google Scholar


Opublikowane
2023-12-20

Cited By / Share

Kvуetnyy R., Bunyak, Y., Sofina, O., Kaduk, O., Mamyrbayev, O., Baklaiev, V., & Yeraliyeva, B. (2023). OPTYMALIZACJA OFERT REKLAMOWYCH POPRZEZ UKIERUNKOWANIE W OPARCIU O SAMOUCZĄCĄ SIĘ BAZĘ DANYCH. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 13(4), 66–72. https://doi.org/10.35784/iapgos.5376

Autorzy

Roman Kvуetnyy 
rkvetny@sprava.net
Vinnytsia National Technical University Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-9192-9258

Autorzy

Yuriy Bunyak 

Spilna Sprava Company Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-0862-880X

Autorzy

Olga Sofina 

Vinnytsia National Technical University Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-3774-9819

Autorzy

Oleksandr Kaduk 

Vinnytsia National Technical University Ukraina
https://orcid.org/0009-0001-2388-9813

Autorzy

Orken Mamyrbayev 

Institute of Information and Computational Technologies of the Kazakh National Technical University named after K. I. Satbayev Kazachstan
https://orcid.org/0000-0001-8318-3794

Autorzy

Vladyslav Baklaiev 

Taras Shevchenko National University of Kyiv Ukraina
https://orcid.org/0009-0008-5767-6964

Autorzy

Bakhyt Yeraliyeva 

M. Kh. Dulaty Taraz Regional University Kazachstan
https://orcid.org/0000-0002-8680-7694

Statystyki

Abstract views: 596
PDF downloads: 117


Inne teksty tego samego autora