Built heritage protection and the citizen participation instruments – a case study of the roundhouse in Bydgoszcz
Zuzanna Ewa Małkowska
zuzanna.malkowska@pbs.edu.plArray (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6769-7218
Abstract
In the reality of private properties embedded in a free market economy, the very fact of providing an administrative protection to the building of special value can be problematic. The possibilities of challenging and revoking such decisions are often used by property owners. Conflicts between the conservator – a state administration official trying to provide legal protection to a monument – and the owner – an investor who pushes to achieve the intended investment goal regardless of the cultural value of the place – are extremely strong.
It is worth noting, however, that according to the provisions of Article 5 of the Constitution of the Republic of Poland, the direct stakeholder of the preservation of the cultural heritage is the entire society. Therefore, it is worth analysing whether public opinion is considered during conflict situations related to the protection of built heritage.
To this end, a case study was conducted, that considered a conflict situation occurring during the procedure of entering the former tender building (roundhouse) into the Register of Immovable Monuments of the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship.
Keywords:
Bydgoszcz, industrial heritage, citizen participationReferences
Arnstein, Sherry R. 1969. “A Ladder of Citizen Participation.” Journal of the American Institute of Planners 35(4): 216–24.
Google Scholar
Fragner, Benjamin. 2012. “Adaptive Re-Use.” In Industrial Heritage Re-Tooled. The TICCIH Guide to Industrial Heritage Conservation, ed. James Douet. Lancester: The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage, 110–17.
Google Scholar
Kamosiński, Sławomir. 2012. “Losy Wielkich Przedsiębiorstw Doby PRL w Regionie Kujawsko-Pomorskim w Okresie Transformacji Systemowej i Po Jej Zakończeniu.” In Z Dziejów Przemysłu Po 1945 Roku, eds. Elżbieta Kościk and Robert Klementowski. Wrocław: GAJT Wydawnictwo 1991 s.c., 263–85.
Google Scholar
Kamosiński, Sławomir. 2013. “Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA w Bydgoszczy. Strategia Budowy Marki: PESA Bydgoszcz SA.” In Przedsiębiorstwa Podczas Przemian Systemowych w Polsce Przełomu XX i XXI Wieku. Sukcesy i Porażki Na Rynku, eds. Dariusz Tomasz Grala and Przemysław Czechanowski. Poznań: Wszechnica Edukacyjna i Wydawnicza „Verbum", 17–42.
Google Scholar
Kamosiński, Sławomir. 2015. Przedsiębiorstwa w Przebudowie. Prywatyzacja i Restrukturyzacja Przedsiębiorstw Kujawsko-Pomorskich w Latach 1990-2004. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Kotlarz, Grzegorz, and Jerzy Pawłowski. 2014. Węzeł Kolejowy Bydgoszcz 1851-2014. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter.
Google Scholar
Kronenberg, Maciej. 2012. Wpływ Zasobów Dziedzictwa Przemysłowego Na Atrakcyjność Turystyczną Miasta. Przykład Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Małkowska, Zuzanna Ewa. 2022. “Współczesne Przekształcenia Historycznych Kompleksów Przemysłowych, a Zachowanie Wybranych Wartości Kulturowych. Analiza Na Przykładzie Bydgoszczy.” doctoral thesis, Technical University of Łódź.
Google Scholar
Szmygin, Bogusław, Anna Fortuna-Marek, and Andrzej Siwek. 2017. Wartościowanie Dziedzictwa w Systemie SV - Metoda i Przykłady Zastosowania. Lublin: Politechnika Lubelska.
Google Scholar
Skowroński, Mieczysław. 1986. “Zakłady i Warsztaty Kolejowe w Bydgoszczy w Okresie Międzywojennym (1920-1939).” In Kronika Bydgoska, T. 7 (1976-1979), Bydgoszcz: Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, 256–67.
Google Scholar
Wajda, Kazimierz, ed. 1976. Dzieje Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Bydgoszczy. 1851-1975. Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
Gazeta Wyborcza [on-line:] https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,71270,21354375, pesa-rodzila-sie-w-bolach-z-poczwarki-w-agonii-w-motyla.html (accessed: 09.01.2024)
Google Scholar
List of immovable monuments entered in the Register of Monuments – Kuyavian-Pomeranian Voivodeship. As of 30 September 2020 [on-line:] https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/rejestr-zabytkow/zestawienia-zabytkow-nieruchomych/stan na 30.09.2020/KUJ-rej.pdf (accessed: 10.11.2020)
Google Scholar
Rynek Kolejowy 08.08.2014. [on-line:] http://www.rynek-kolejowy.pl (accessed: 09.02.2015)
Google Scholar
Gazeta Wyborcza [on-line:] https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,16841990,znika-stara-parowozownia-dokad-powedruje-zdjecia.html (accessed: 30.06.2022)
Google Scholar
Official City web site [on-line:] http://www.bydgoszcz.uw.gov.pl/pl/aktualnosci /2014/zabytkowa-tendrownia-dla-bydgoszczy.html (accessed: 09.02.2015)
Google Scholar
Metropolia Bydgoska[on-line:] https://metropoliabydgoska.pl/tendrownia-bydgoszcz-glowna/ (accessed: 15.02.2022)
Google Scholar
Wyborcza.biz [on-line:] https://wyborcza.biz/biznes/7,156481,22465975,pesa-szuka-inwestora-jest-w-najtrudniejszej-sytuacji-od-lat.html (accessed: 09.01.2024)
Google Scholar
Gazeta Pomorska [on-line:] http://www.strefabiznesu.pomorska.pl/artykul/jan-rulewski-wybralismy-autora-najlepszego-pomyslu-na-lokomotywownie-pesy (accessed: 09.02.2015)
Google Scholar
Authors
Zuzanna Ewa Małkowskazuzanna.malkowska@pbs.edu.pl
Array Poland
https://orcid.org/0000-0001-6769-7218
Statistics
Abstract views: 110PDF downloads: 36