Searching for criteria for the evaluation of modern wall paintings in historic churches in Poland
Article Sidebar
Open full text
Issue No. 3 (2017)
-
Protection of contemporary cultural goods in Lodz planning documents - defining the resource and rules of protection
Maria Dankowska7-18
-
Conservation issues and assumptions for the protection of objects of the former KL Auschwitz-Birkenau
Jolanta Banaś-Maciaszczyk, Rafał Pióro19-28
-
Copyright protection of the 20th century cultural heritage
Wojciech Kowalski29-44
-
The legacy of post-war architecture in Poland as a record of political, social and economic changes
Małgorzata Rozbicka45-68
-
Protection of cultural goods in the 2nd half of the XXth century in Silesia. Urban design, architecture, sculpture, mural
Helena Jadwiszczok-Molencka, Jacek Molencki69-85
-
How young can a monument be? The normative premises of stating the "validity" of immovable monuments
Marek Świdrak87-94
-
Authenticity versus sharing. Boundaries of compromises in the preservation of the former Auschwitz-Birkenau camp
Anna Łopuska95-106
-
Evaluation of the value of modernism monuments from the 1st half of the XXth century. Proposals of the classification methods
Jakub Lewicki107-124
-
Modernism as a particularly important Polish 20th century heritage. Criteria for selection and protection of modernist resource on the example of Stalowa Wola architecture
Grażyna Stojak125-131
-
Searching for criteria for the evaluation of modern wall paintings in historic churches in Poland
Małgorzata Korpała133-145
-
Industrial heritage - unwated heritage - unknown heritage
Jacek Dąbrowski147-160
-
Legacy of modernity in Japan - categories of valuation and examples
Waldemar J. Affelt161-178
-
Monuments of modernism as a defined resource of architectural heritage in the context of post-war facilities protection
Maciej Czarnecki179-186
Main Article Content
DOI
Authors
Abstract
The article discusses modern polychromies made during the 20th century in historic churches. It is often believed that they are not appropriate for historic and church interiors. Their value is frequently discredited because of the epoch in which they were created.
Modern wall paintings in historic church interiors can be divided according to periods in which the former were created. The first group comes from the inter-war period. The second group encompasses polychromies created after the war in the course of preparations and celebrations of the Millennium of the Baptism of Poland. Contemporary decors in historic churches were also carried out in later times. They were executed by outstanding artists – Józef E. Dutkiewicz, Wacław Taranczewski, Jerzy Nowosielski. Frequently polychromies combined effects of conservation work with contemporary polychrome painting. The most important feature of those realisations was integrating the historic furnishings and design with new contemporary interior decoration. In many cases they were a manifestation of modernity, while in other modern artwork in monuments constituted a continuation of transformations in old churches and adding more works of art.
The only chance to save those decorations is entering them into the monument register. That is why it is necessary to prepare the criteria for evaluating of modern paintings in historic interiors. It will allow not only for appreciating and preserving those polychromies, but will also make it possible to protect them effectively.
Keywords:
References
Bałus W., Malarstwo sakralne, Wrocław 2002.
Frycz J., Konserwacja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918, Warszawa 1975.
J. Wolańska, Katedra ormiańska we Lwowie w latach 102–1938. Przemiany architektoniczne i dekora¬cja wnętrza, Warszawa 2010.
Kalicińska M., Realizacje badawcze, konserwatorskie i aranżacyjne profesora Józefa E. Dutkiewicza w farze w Olkuszu, w świetle prac konserwatorskich wykonanych tam w latach 1992–1998, „Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie”, IX, cz. 1,s. 86–90.
Kokot M., 30.01.2013 07:00, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,13317808,Gagarin_ma_zostac_wkosciele__Kuria_sie_nie_zgadza.html; (dostęp: 4.12.2016).
Korpała M., Nowe w starym – o dosłownej interpretacji Karty Weneckiej na przykładzie wybranych aranżacji malowideł ściennych w zabytkach architektury, „Ochrona Zabytków”, 2016, 2.
Kosakowski E., Akcje ratunkowe, Sprawozdania (WKiRDS) Pierwszej Katedry Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydanie „startowe” za lata 2005–2012, nr 1, czerwiec 2012.
Ludwiczak J.: http://lazarz.pl/?id=2&nr=7835, data utworzenia: 10-11-2014 01:06, (dostęp: 2.02.2017).
Łagoda M., http://beta.chojnow.pl/news/news/view/id/2872. data utworzenia: 14 listopad 2013, 16:02; (dostęp: 4.12.2016).
Ostaszewska M., Józef Dutkiewicz a sztuka konserwacji, [w:] Sztuka konserwacji i restauracji, (red.) I. Szmelter i M. Jadzińska, Warszawa 2007.
Porębski M., Kilka uwag o wartościowaniu dzieł sztuki [w:] O wartości dzieł sztuki, Materiały II Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Radziejowic 19–21 maja 1966, Warszawa 1968.
Puciala-Pawłowska J., Sprawa polichromii Józefa Mehoffera w skarbcu Katedry Wawelskiej w świetle polemik i wypowiedzi artysty, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo z. 52 (1973).
Tomkowicz S., Katedra na Wawelu i jej obecna restauracja, Kraków 1901.
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568).
http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,18712760,polichromie-nowosielskiego-przema-lowane-sadzilem-ze-pan-wieslaw.html, (dostęp: 4.12.2016).
Article Details
Abstract views: 266
Małgorzata Korpała, University of Applied Sciences in Nysa
dr, konserwatorka dzieł sztuki, absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu;
wykładowca w Instytucie Architektury i Urbanistyki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej
w Nysie.
Zajmuje się pracami konserwatorskimi z zakresu malarstwa i rzeźby polichromowanej,
badaniami konserwatorskimi w zabytkach architektury, jest autorka wielu publikacji z zakresu
konserwacji i badań w zabytkach architektury
