Searching for criteria for the evaluation of modern wall paintings in historic churches in Poland

Małgorzata Korpała


University of Applied Sciences in Nysa (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7784-7264

Abstract

The article discusses modern polychromies made during the 20th century in historic churches. It is often believed that they are not appropriate for historic and church interiors. Their value is frequently discredited because of the epoch in which they were created.
Modern wall paintings in historic church interiors can be divided according to periods in which the former were created. The first group comes from the inter-war period. The second group encompasses polychromies created after the war in the course of preparations and celebrations of the Millennium of the Baptism of Poland. Contemporary decors in historic churches were also carried out in later times. They were executed by outstanding artists – Józef E. Dutkiewicz, Wacław Taranczewski, Jerzy Nowosielski. Frequently polychromies combined effects of conservation work with contemporary polychrome painting. The most important feature of those realisations was integrating the historic furnishings and design with new contemporary interior decoration. In many cases they were a manifestation of modernity, while in other modern artwork in monuments constituted a continuation of transformations in old churches and adding more works of art.
The only chance to save those decorations is entering them into the monument register. That is why it is necessary to prepare the criteria for evaluating of modern paintings in historic interiors. It will allow not only for appreciating and preserving those polychromies, but will also make it possible to protect them effectively.


Keywords:

wall painting, modern painting, monument evaluation criteria, conservation of painting

Bałus W., Malarstwo sakralne, Wrocław 2002.
  Google Scholar

Frycz J., Konserwacja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918, Warszawa 1975.
  Google Scholar

J. Wolańska, Katedra ormiańska we Lwowie w latach 102–1938. Przemiany architektoniczne i dekora¬cja wnętrza, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Kalicińska M., Realizacje badawcze, konserwatorskie i aranżacyjne profesora Józefa E. Dutkiewicza w farze w Olkuszu, w świetle prac konserwatorskich wykonanych tam w latach 1992–1998, „Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie”, IX, cz. 1,s. 86–90.
  Google Scholar

Kokot M., 30.01.2013 07:00, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,13317808,Gagarin_ma_zostac_wkosciele__Kuria_sie_nie_zgadza.html; (dostęp: 4.12.2016).
  Google Scholar

Korpała M., Nowe w starym – o dosłownej interpretacji Karty Weneckiej na przykładzie wybranych aranżacji malowideł ściennych w zabytkach architektury, „Ochrona Zabytków”, 2016, 2.
  Google Scholar

Kosakowski E., Akcje ratunkowe, Sprawozdania (WKiRDS) Pierwszej Katedry Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydanie „startowe” za lata 2005–2012, nr 1, czerwiec 2012.
  Google Scholar

Ludwiczak J.: http://lazarz.pl/?id=2&nr=7835, data utworzenia: 10-11-2014 01:06, (dostęp: 2.02.2017).
  Google Scholar

Łagoda M., http://beta.chojnow.pl/news/news/view/id/2872. data utworzenia: 14 listopad 2013, 16:02; (dostęp: 4.12.2016).
  Google Scholar

Ostaszewska M., Józef Dutkiewicz a sztuka konserwacji, [w:] Sztuka konserwacji i restauracji, (red.) I. Szmelter i M. Jadzińska, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Porębski M., Kilka uwag o wartościowaniu dzieł sztuki [w:] O wartości dzieł sztuki, Materiały II Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Radziejowic 19–21 maja 1966, Warszawa 1968.
  Google Scholar

Puciala-Pawłowska J., Sprawa polichromii Józefa Mehoffera w skarbcu Katedry Wawelskiej w świetle polemik i wypowiedzi artysty, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo z. 52 (1973).
  Google Scholar

Tomkowicz S., Katedra na Wawelu i jej obecna restauracja, Kraków 1901.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568).
  Google Scholar

http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,18712760,polichromie-nowosielskiego-przema-lowane-sadzilem-ze-pan-wieslaw.html, (dostęp: 4.12.2016).
  Google Scholar


Published
2017-03-21

Cited by

Korpała, M. (2017). Searching for criteria for the evaluation of modern wall paintings in historic churches in Poland. Protection of Cultural Heritage, (3), 133–145. https://doi.org/10.24358/ODK_2017_03_10

Authors

Małgorzata Korpała 

University of Applied Sciences in Nysa Poland
https://orcid.org/0000-0002-7784-7264

dr, konserwatorka dzieł sztuki, absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu;
wykładowca w Instytucie Architektury i Urbanistyki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej
w Nysie.
Zajmuje się pracami konserwatorskimi z zakresu malarstwa i rzeźby polichromowanej,
badaniami konserwatorskimi w zabytkach architektury, jest autorka wielu publikacji z zakresu
konserwacji i badań w zabytkach architektury



Statistics

Abstract views: 204
PDF downloads: 337