Zmiana gry: przypadek krajobrazów kulturowych
David Jacques
International Scientific Committee on Cultural Landscapes (Wielka Brytania)
https://orcid.org/0000-0003-2003-1616
Abstrakt
Istnieje wiele wnikliwych analiz dotyczących postępów Konwencji Światowego Dziedzictwa, w szczególności autorstwa Jukki Jokelhito oraz Christiny Cameron i Mechtild Rössler. Wyjaśniają oni zasady, na których opiera się Konwencja Światowego Dziedzictwa. Dotyczy ona wspólnego dziedzictwa najważniejszych miejsc na świecie – wszyscy bylibyśmy ubożsi, gdybyśmy je utracili.
Niniejszy artykuł dotyczy idei, które przyjmujemy w naszych działaniach dotyczących krajobrazu. Temat krajobrazów kulturowych jest spóźniony w kontekście Światowego Dziedzictwa. Nie jest to ściśle zdefiniowany temat, jak na przykład architektura kościelna, i ma powiązania z wieloma innymi tematami. Sąsiadując z wieloma problemami, nie jest definiowany przez żaden. Wciąż zajmuje nieco odosobnione miejsce na krańcach mapy światowego dziedzictwa.
Celem niniejszego artykułu nie jest twierdzenie, że społeczność zajmująca się krajobrazami kulturowymi była inicjatorem fundamentalnych idei. Jednakże została ona poruszona przez liczne idee pochodzące z systemu Światowego Dziedzictwa i spoza niego, a niekiedy odegrała kluczową rolę, wprowadzając świeżość myślenia i zmiany.
Słowa kluczowe:
Konwencja Światowego Dziedzictwa, WH, WHS, ICOMOSAutorzy
David JacquesInternational Scientific Committee on Cultural Landscapes Wielka Brytania
https://orcid.org/0000-0003-2003-1616
Dr. Jacques’s contribution to the history of landscape design has been profound. It has ranged over all periods since Tudor times, with seven books and thirty book chapters in British and foreign publications, and about 50 articles in British and foreign journals.
His best known books have been Georgian Gardens published in 1983 which demonstrated that there were many designers other than Capability Brown, and was on most garden history reading lists for 35 years.
Other notable titles include Gardens of Court and Country published in 2017 which provided for the first time a full account of the formal garden tradition in England 1630-1730. It was selected as an ‘Outstanding Academic Title’ by Choice, the publication of the American Libraries Association, and was shortlisted for the William MB Berger Prize for British Art History 2018.
Statystyki
Abstract views: 60PDF downloads: 61
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.