POSTPRAWDA INSKRYPCJI W MALARSTWIE ŚCIENNYM - DYLEMATY KONSERWACJI

Ewa Święcka


(Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6797-5310

Abstrakt

Inskrypcje stanowią istotny element wielu malowideł ściennych. Pełnią funkcje nie tylko dekoracyjne, ale także są dokumentem historycznym budynku. Po wielu latach każde dzieło sztuki może ulec znieszczeniu lub przekształcić się w wyniku przemalowań. W takich przypadkach konieczne są zabiegi konserwacyjne i restauracyjne. Podstawowym pytaniem pozostaje, czy działania konserwatorskie prowadzone na zniszczonych elementach winny być takie same w przypadku wszystkich malowideł, czy też istnieje oddzielny system wyłącznie dla inskrypcji.
Przykłady praktyk konserwatorskich pokazują, że nie ma szczegółowych regulacji protekcji 'dokumentów zapisanych na ścinanach'. Zniszczone inskrypcje historyczne często są uzupełniane, a nawet rekonstruowane.


Słowa kluczowe:

inskrypcje, Malarstwo ścienne, konserwacja, reintegracja, autentyczność

Nowiński J., Siedemnastowieczna polichromia kaplicy nowicjatu karmelitanek bosych w dawnym pałacu Kazanowskich w Warszawie, „Biuletyn Historii Sztuki”, I, 2015.
  Google Scholar

Obiekty nieprawdziwe. Rola kopii, rekonstrukcji i makiet w popularyzacji zbiorów muzealnych, [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów. V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska, Szreniawa, 5–6 października 2012, Szreniawa 2013.
  Google Scholar

http://otwock.mnw.art.pl/index.php/historia_palacu/. (dostęp: 12.02.2018)
  Google Scholar

http://otwock.mnw.art.pl/index.php/sale_freskowe/2/. (dostęp: 12.02.2018)
  Google Scholar

http://www.pomeranica.pl/wiki/Drzewo_genealogiczne_ksi%C4%85%C5%BC%C4%85t_pomorskich. (dostęp: 12.02.2018)
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-02-28

Cited By / Share

Święcka, E. (2018). POSTPRAWDA INSKRYPCJI W MALARSTWIE ŚCIENNYM - DYLEMATY KONSERWACJI. Ochrona Dziedzictwa Kulturowego, (5), 177–185. https://doi.org/10.35784/odk.869

Autorzy

Ewa Święcka 

Polska
https://orcid.org/0000-0001-6797-5310

konserwator dzieł sztuki, szczególnie malarstwa ściennego. Absolwentka UMK w Toruniu, Kursu Konserwacji Malowideł Ściennych ICCROM. Wieloletni pracownik PP PKZ i Muzeum Narodowego w Warszawie. Członek ICOM, ICOMOS, ZPAP i SHS. Uczestniczyła w misjach międzynarodowych ICCROMu. Liczne realizacje konserwatorskie w kraju i zagranicą, m in w Niemczech, Francji, Portugalii, Turcji, na Białorusi i Ukrainie. Rzeczoznawca ZPAP i MK i DN. Autorka publikacji na temat praktyki konserwatorskiej i konserwacji zapobiegawczej.



Statystyki

Abstract views: 215
PDF downloads: 179