Sustainable logistics – a direction of counteracting development problems in cities on the example of Oświęcim

Krystyna Paprzyca

kpaprzyca@gmail.com
Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego, Instytut Projektowania Urbanistycznego, Wydział Architektury, Politechnika Krakowska (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0112-1456

Abstract

The technical infrastructure is one of the essential elements of the system associated with the idea of sustainable development. Urban transport is one of the components of technical infrastructure, and its quality and intensity are often a consequence of "urban sprawl". The phenomenon of uncontrolled spread of the city is currently encountered in many urban centres. It increases the length and time for travels and therefore transport costs. This phenomenon can also have many other negative consequences: – excessive use of land for communication purposes, – the increase of exhaust emission, – the increase in costs related to the use of the car, – the increase of noise on the streets, – increased number of road accidents, – social costs which include lack of exercise, sedentary lifestyle etc.

There are various solutions proposed worldwide, the aim of which is to reduce the number of kilometres travelled by car. Such activities are possible due to all initiatives related to changing lifestyles that are introduced and supported by local government units in cities and municipalities. The goal of all actions aimed at efficient urban transport is to create an economically effective system that also reduces the nuisance to the environment. The problems related to the redesigning of existing streets are focused in particular on safety and limiting traffic. The efficient urban transport system is integrated with the issues related to the close neighbourhood and multi-model solutions connected with the choice of means of transport, as well as the high quality of public spaces and the quality of life of residents. The article discusses the above course of action on the example of the city of Oświęcim.


Keywords:

sustainable development, sustainable city management, sustainable urban design, sustainable urban transport

ISO 14040- Environmental management – Life cycle assessment – principles and framework, First Editio, 1997-06-15.
  Google Scholar

Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. Warszawa 00-099, ul. Canaletta 4.
  Google Scholar

Main characterystics of the land – use Policy In the Netherlands, Minister of Housing and Physical Planning , The Hague, 1994.
  Google Scholar

Stadsvernieuwing s’Gravenage 1975-1984, Gemente s’Gravenhage, The Hague 1984 Statistics on Housing and construction In the Netherlands, Neth.J.of Housing and the Butli Environment, Vol 9 ( 1994 ) No 1.
  Google Scholar

Statistics on housing and construction In the Netherlands, Neth. J.of Housing and the Built Environment, Vol 9 (1994) No 1.
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02496493   Google Scholar

S. Gzell, Projektowanie urbanistyczne jako jedno z narzedzi zrównoważenia rozwoju miast- przykład placów Warszawy i Berlina , Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią, Ewa Heczko-Hyłowa, Cracow University of Technology, Kraków 2001.
  Google Scholar

R.G. Ridker, I.A. Henning, The Determinant soft Residential Property Values with Special Reference to Air Pollution, Review of Economics and Statistics, 1967, No 49(2).
DOI: https://doi.org/10.2307/1928231   Google Scholar

Nowa urbanistyka – nowa jakość życia, Materiały III Kongresu Urbanistyki Polskiej, Biblioteka Urbanisty, t. 14, Warszawa 2009, Karta przestrzeni publicznej (opr.: L. Biegański, G. Buczek, S. Gzell, A. Kowalewski, T. Markowski, E. Cichy-Pazder).
  Google Scholar

Paprzyca K., Harmonizowanie rozwoju urbanistycznego terenów miejskich – wybrane zagadnienia, Monografia 417, Kraków, Wydaw. Politechniki Krakowskiej 2012.
  Google Scholar

Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Kraków, UNIVERSITAS 2011.
  Google Scholar

Rewitalizacja miast w Polsce, 2009-2010, Seria wydawnicza pod red. Z. Ziobrowskiego, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.
  Google Scholar

Strategia rozwoju miasta Oświęcim na lata 2014-2020.
  Google Scholar

OPRACOWANIE KRYTERIÓW CHŁONNOŚCI EKOLOGICZNEJ - PDF Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa ul. Targowa 45 03-728 Warszawa http://docplayer.pl/7597595-Opracowanie-kryteriow-chlonnosci-ekologicznej.html
  Google Scholar

http://web.um.oswiecim.pl/strategia-uwagi/strategia_rozwoju_miasta_oswiecim_na_lata_2014-2020.pdf (16.07.2016)
  Google Scholar

Czynniki rozwoju przedsiębiorczości w ... - Województwo Małopolskie http://www.malopolskie.pl/Pliki/2008/Opracowanie.pdf (16.07.2016)
  Google Scholar

Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu ... Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego http://web.um.oswiecim.pl/bip/dokumenty/pliki/109/24221.pdf
  Google Scholar

Download


Published
2019-06-28

Cited by

Paprzyca, K. (2019). Sustainable logistics – a direction of counteracting development problems in cities on the example of Oświęcim. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 15(2), 18–22. https://doi.org/10.35784/teka.1427

Authors

Krystyna Paprzyca 
kpaprzyca@gmail.com
Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego, Instytut Projektowania Urbanistycznego, Wydział Architektury, Politechnika Krakowska Poland
https://orcid.org/0000-0003-0112-1456

Statistics

Abstract views: 132
PDF downloads: 134