Personalized architectural design of residential interiors for children with an autism spectrum

Marian Kwiatkowski

bartekkwiat@gmail.com
Department of Modern Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759

Abstract

The article outlines the main principles of interior design of living rooms for children with autism spectrum. The design guidelines were developed on the basis of conducted surveys with parents, therapists, teachers, rehabilitators, autistic children educators, the current state of research and the author's own design experience. The design principles set out in this publication concern: the correct location of the rooms relative to the sides of the world, the location of the apartment or house, the functional layout of the room, the arrangement and selection of furniture and equipment (depending on the therapy used), the choice of finishing materials, colours, daylight and artificial lighting.


Keywords:

Personalized architectural design, architectural design for children with autism spectrum, interior design for people with autism spectrum

1. Biernat R. Metody i techniki terapeutycznego oddziaływania i wspomagania dzieci z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Społeczeństwo. Edukacja. Język, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku, 2014.
2. Bourne A., Gaines K., Kleibrink, M Pearson M., Designing for Autism Spectrum Disorders, Routledge Taylor & Francis, New York, NY 10017, 2016 .
3. Glac I., Przegląd wybranych metod pracy z dziećmi z autyzmem w wieku wczesnoszkolnym, [In:] HOMO ET SOCIETAS Wokół pracy socjalnej, nr 3, s. 48-61, 2018.
4. http://studiobarw.blogspot.com/2014/02/10-sposobow-na-urzadzenie-pokoju-dla.html, Accessed 12.12.2020 .
5. https://centrum-rim.pl/urzadzic-pokoj-dla-dziecka-autyzmem/, Accessed 1.12.2020.
6. https://wnetrzadladzieci.com/jak-urzadzic-pokoj-dla-dziecka-z-autyzmem, Accessed 12.20.2019.
7. https://www.dreamlab.edu.pl/baza-wiedzy/17-porady/13-architektura-skupienia, Accessed 08.09.2019.
8. https://www.whitemad.pl/przedszkole-dla-dzieci-z-autyzmem/, Accessed 12.12.2020.
9. Humphreys, S.: Autism and Architecture. http://researchautism.net/publicfiles/pdf/Simon%20Humphreys%20Autism%20Show%202016.pdf. Accessed 12.12.2020.
10. Jamrozik-Szatanek, M.: Research on social space in rehabilitation hospital for children in Radziszow, Poland. ACEE Civ. Eng. Environ. 6(2), 5–11. Silesian University of Technology, Gliwice, 2013.
11. Kwiatkowski B. , Pokoje wyciszeń – współczesne tendencje projektowania, [in:] Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, T.11, nr 4, Polska Akedemia Nauk Oddział w Lublinie, Politechnika Lubelska, Lublin 2015.
12. Mostafa, M.: An architecture for autism: concepts of design intervention for the autistic user. Archnet-IJAR Int. J. Archit. Res. 2, 189–211, 2008.
13. Pisula, E.: Autism Przyczyny – Symptomy – Terapia: Causes - Symptoms – Therapy. Harmonia Publishers, Gdansk, 2010.
14. Podlecka M., Sipowicz K., Pietras T.- Forum Pedagogiczne, 2020.
15. Skawina B., Autyzm i zespół aspergera. Objawy, przyczyny, diagnoza i współczesne metody terapeutyczne, Nová sociálna edukácia človeka V Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia, Prešov, 7. 11. 2016, s 234 – 245, 2016.
16. Szeler K. Wybrane metody terapii osób dotkniętych autyzmem w świetle literatury, Paedagogia Christiana, s. 113-127, 2007.
Download


Published
2021-03-01

Cited by

Kwiatkowski, M. (2021). Personalized architectural design of residential interiors for children with an autism spectrum. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 16(1). https://doi.org/10.35784/teka.2588

Authors

Marian Kwiatkowski 
bartekkwiat@gmail.com
Department of Modern Architecture, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759

Statistics

Abstract views: 2299