Spersonalizowane projektowanie architektoniczne wnętrz mieszkalnych dla dzieci ze spectrum autyzmu
Bartłomiej Kwiatkowski
bartekkwiat@gmail.comKatedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759
Abstrakt
W artykule przedstawiono główne zasady projektowania wnętrz pokoi mieszkalnych dla dzieci ze spectrum autyzmu. Wytyczne do projektowania zostały opracowane w oparciu o przeprowadzone ankiety z rodzicami, terapeutami, nauczycielami, rehabilitantami, wychowawcami dzieci autystycznych, aktualny stan badań oraz własne doświadczenia projektowe autora. Przedstawione w niniejszej publikacji zasady projektowania dotyczą: prawidłowej lokalizacji pokoi względem stron świata, usytuowania na planie mieszkania lub domu, układu funkcjonalnego pomieszczenia, rozmieszczenia i doboru mebli i wyposażenia (w zależności od stosowanej terapii), doboru materiałów wykończeniowych, kolorystyki, oświetlenia dziennego i sztucznego.
Słowa kluczowe:
Spersonalizowane projektowanie architektoniczne, projektowanie architektoniczne dla osób ze spectrum autyzmu, projektowanie wnętrz dla osób ze spectrum autyzmuBibliografia
2. Bourne A., Gaines K., Kleibrink, M Pearson M., Designing for Autism Spectrum Disorders, Routledge Taylor & Francis, New York, NY 10017, 2016 .
3. Glac I., Przegląd wybranych metod pracy z dziećmi z autyzmem w wieku wczesnoszkolnym, [In:] HOMO ET SOCIETAS Wokół pracy socjalnej, nr 3, s. 48-61, 2018.
4. http://studiobarw.blogspot.com/2014/02/10-sposobow-na-urzadzenie-pokoju-dla.html, Accessed 12.12.2020 .
5. https://centrum-rim.pl/urzadzic-pokoj-dla-dziecka-autyzmem/, Accessed 1.12.2020.
6. https://wnetrzadladzieci.com/jak-urzadzic-pokoj-dla-dziecka-z-autyzmem, Accessed 12.20.2019.
7. https://www.dreamlab.edu.pl/baza-wiedzy/17-porady/13-architektura-skupienia, Accessed 08.09.2019.
8. https://www.whitemad.pl/przedszkole-dla-dzieci-z-autyzmem/, Accessed 12.12.2020.
9. Humphreys, S.: Autism and Architecture. http://researchautism.net/publicfiles/pdf/Simon%20Humphreys%20Autism%20Show%202016.pdf. Accessed 12.12.2020.
10. Jamrozik-Szatanek, M.: Research on social space in rehabilitation hospital for children in Radziszow, Poland. ACEE Civ. Eng. Environ. 6(2), 5–11. Silesian University of Technology, Gliwice, 2013.
11. Kwiatkowski B. , Pokoje wyciszeń – współczesne tendencje projektowania, [in:] Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, T.11, nr 4, Polska Akedemia Nauk Oddział w Lublinie, Politechnika Lubelska, Lublin 2015.
12. Mostafa, M.: An architecture for autism: concepts of design intervention for the autistic user. Archnet-IJAR Int. J. Archit. Res. 2, 189–211, 2008.
13. Pisula, E.: Autism Przyczyny – Symptomy – Terapia: Causes - Symptoms – Therapy. Harmonia Publishers, Gdansk, 2010.
14. Podlecka M., Sipowicz K., Pietras T.- Forum Pedagogiczne, 2020.
15. Skawina B., Autyzm i zespół aspergera. Objawy, przyczyny, diagnoza i współczesne metody terapeutyczne, Nová sociálna edukácia človeka V Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia, Prešov, 7. 11. 2016, s 234 – 245, 2016.
16. Szeler K. Wybrane metody terapii osób dotkniętych autyzmem w świetle literatury, Paedagogia Christiana, s. 113-127, 2007.
Autorzy
Bartłomiej Kwiatkowskibartekkwiat@gmail.com
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759
Statystyki
Abstract views: 2353Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.