Problems of adapting lecture halls of Lublin University of Technology to modern utility needs
Bartłomiej Kwiatkowski
Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9541-6759
Kostiantyn Pinkovskyi
k.pinkovskyi@pollub.plPolitechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0009-0007-5797-3531
Pavlo Lozovskyi
Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0009-0002-3126-9320
Abstract
This article presents the problems associated with the adaptation and adjustment of lecture halls to modern requirements on the example of selected departments of Lublin University of Technology. Lecture classes are intended for the largest audience which results in numerous functional and legal requirements related to the adaptation of these spaces. The authors of the text analyze the problem of adapting seminar spaces in the existing buildings of the various faculties located on the campus of Lublin University of Technology. Functional, utilitarian and technical aspects are analyzed, as well as the problems arising from the current construction law. Lectures are the primary form of transferring theoretical knowledge during the course of study. In addition, lecture halls are used as venues for training courses, scientific conferences and faculty seminars. Such a wide range of uses requires adapting them to the needs of a wide range of users. As a result of their research, the authors present problems and design solutions in the process of arranging seminar spaces.
Keywords:
classroom, auditorium, interior, comfort, equipmentReferences
J. Cichosz, G. Borecka, A. Halicka and others, Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej w latach 1965−2015, Politechnika Lubelska, 2015.
Google Scholar
A. Gorzołka, Zasady i wybrane techniki komunikacji werbalnej, 2015.
Google Scholar
A.J. Grudziński, Audytoria dydaktyczne, , Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1979.
Google Scholar
Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego 2023 r.
Google Scholar
T. Jaroszuk, Teoria wykształcenia w myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012, doi:10.18778/7525-690-1.28
Google Scholar
C. Kupisiewicz, Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012.
Google Scholar
M. Lisiński, J. Dzieńdziora, Kierunki rozwoju teorii i praktyki zarządzania w kontekście badań młodych naukowców, WSB University, 2023.
Google Scholar
D. Małozięć and A. Koniuch, Reakcja na ogień metody badań i kryteria klasyfikacji, Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, Nr 1 (2010), pp. 63−74.
Google Scholar
A. Pawlak, Zmiany w wymaganiach znowelizowanej europejskiej normy oświetleniowej, Prace Instytutu Elektrotechniki, z. 255, 2012, pp. 53−65.
Google Scholar
PN-EN 12464-1:2022-01 – PKN – Polski Komitet Normalizacyjny.
Google Scholar
Politechnika Lubelska: Wschodnie Innowacyjne Centrum Architektury = Lublin University of Technology: Eastern Innovative Centre for Architecture, 2013.
Google Scholar
A. Pomorska-Kowalczyk, M. Borecka and M. Zbańska, Aspekty Wizualne w Pracy Bibliotek, 2016, pp. 137−48.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Dnia 30 Października 2018 r. w Sprawie Sposobu Zapewnienia w Uczelni Bezpiecznych i Higienicznych Warunków Pracy i Kształcenia.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z Dnia 26 Września 1997 r. w Sprawie Ogólnych Przepisów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Google Scholar
M. Story, J.L. Mueller and R.L. Mace, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities. Revised Edition, 1998.
Google Scholar
E. Szczepańska-Rosiak and J. Wolak, Wpływ zmiany geometrii i materiału wykończeniowego ościeża na warunki oświetleniowe w pomieszczeniu, Fizyka Budowli w Teorii i Praktyce, T. 8, nr 3, 2016.
Google Scholar
M. Szymański, Zmiana Społeczna a Zmiana w Edukacji, Pedagogika Społeczna Nova, 1 (2021), pp. 99−109, doi:10.14746/psn.2021.2.06.
Google Scholar
Authors
Kostiantyn Pinkovskyik.pinkovskyi@pollub.pl
Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0009-0007-5797-3531
Statistics
Abstract views: 2PDF downloads: 1