Children’s Awareness of People with Disabilities and Their Barriers
Kornelia Szadura
Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0009-0002-0209-9107
Piotr Gleń
p.glen@pollub.plKatedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2975-408X
Abstract
In Poland, the idea of universal design, although it gained popularity in the 1990s, was previously associated with human rights and urban planning. Currently, it is a standard and legal requirement in many aspects of design. This topic also touches on the broadly understood issue of Sustainable Development (SDG 11), which promotes the creation of cities without barriers and inclusive spaces for people with disabilities. Universal design, based on the diversity and needs of all users, aims to eliminate technical, social and psychological obstacles that limit independence and participation in social life. Raising social awareness and teaching empathy remains a significant challenge, which leads to the natural design of spaces accessible to everyone. Workshops for children can be helpful, introducing awareness about people with disabilities and their barriers, as well as showing the current awareness on the given topic. The results show that children had contact with disabled people moving in wheelchairs and can indicate architectural barriers for these people, but there is less awareness of visual impairment.
Keywords:
universal design, disability, architectural barriersReferences
„O co tyle szumu? Projektowanie uniwersalne”, Formy. Adres: https://formy.xyz/artykul/o-co-tyle-szumu-projektowanie-uniwersalne/ [Dostęp: 17 grudzień 2024].
Google Scholar
Bohun A., „Teachers’ Knowledge and Use of Universal Design Principles in the EFL classroom”, (paź. 2022).
Google Scholar
Kamińska D. et al., „Universal design and empathic design for engineers”, Medycyna Pracy. Workers’ Health and Safety, t. 74, nr 3, (wrz. 2023), s. 211−225. https://doi.org/10.13075/mp.5893.01388.
Google Scholar
Kowalski K., Projektowanie bez barier – wytyczne, I wyd. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, 2010.
Google Scholar
Szalewicz K., „Projektowanie uniwersalne - zagospodarowanie przestrzeni dla osób niepełnosprawnych”, Niepełnosprawność, t. 2018, nr Nr 30 (2018), (wrz. 2018), s. 401−419. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.038.9876.
Google Scholar
Gleń P. i Riekste A., „Teoria i praktyka w nauczaniu projektowania uniwersalnego”, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, t. 19, nr 1, (sie. 2023), s. 87−96. https://doi.org/10.35784/teka.3600.
Google Scholar
Adaszyńska E., „Projektowanie uniwersalne - dostępność i uczestnictwo dla wszystkich”, (2017).
Google Scholar
Jówko E., „Projektowanie uniwersalne. innowacja w kształceniu studentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.”, Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, nr 22(15), (grudz. 2022). https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06.
Google Scholar
Pers M., „Niepełnosprawni a dostępność przestrzeni wszelkich typów. Cz. 2, Architektura kontrolowana, budowa ośrodków dla niepełnosprawnych mentalnie na przykładzie USA”, Czasopismo Techniczne. Architektura, nr R. 96, z. 1-A, (1999), s. 58−65.
Google Scholar
Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996.
Google Scholar
Authors
Kornelia SzaduraKoło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0009-0002-0209-9107
Authors
Piotr Gleńp.glen@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0000-0002-2975-408X
Statistics
Abstract views: 10PDF downloads: 8