Świadomość dzieci o osobach z niepełnosprawnościami i ich barierach

Kornelia Szadura


Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0009-0002-0209-9107

Piotr Gleń

p.glen@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2975-408X

Abstrakt

W Polsce idea projektowania uniwersalnego, choć zyskała popularność w latach 90. XX wieku, była już wcześniej związana z prawami człowieka i urbanistyką. Obecnie stanowi standard i wymóg prawny w wielu aspektach projektowych. Tematyka ta dotyka również szeroko pojętego zagadnienia Zrównoważonego Rozwoju (SDG 11), które promują tworzenie miast bez barier i inkluzywnych przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie uniwersalne, oparte na różnorodności i potrzebach wszystkich użytkowników, ma na celu eliminację przeszkód technicznych, społecznych i psychologicznych, które ograniczają samodzielność i uczestnictwo w życiu społecznym. Istotnym wyzwaniem pozostaje podnoszenie świadomości społecznej oraz uczenie empatii, co prowadzi do naturalnego projektowania przestrzeni dostępnych dla każdego. Pomocne mogą stać się warsztaty dla dzieci, które wprowadzą świadomość o osobach niepełnosprawnych i ich barierach, jak i również pokażą dotychczasową świadomość na podany temat. Wyniki ukazują, że dzieci miały styczność z osobami niepełnosprawnymi poruszającymi się na wózku i potrafią wskazać bariery architektoniczne dla tych osób, lecz mniejsza jest świadomość o niepełnosprawności wzrokowej.


Słowa kluczowe:

projektowanie uniwersalne, niepełnosprawność, bariery architektoniczne

„O co tyle szumu? Projektowanie uniwersalne”, Formy. Adres: https://formy.xyz/artykul/o-co-tyle-szumu-projektowanie-uniwersalne/ [Dostęp: 17 grudzień 2024].
  Google Scholar

Bohun A., „Teachers’ Knowledge and Use of Universal Design Principles in the EFL classroom”, (paź. 2022).
  Google Scholar

Kamińska D. et al., „Universal design and empathic design for engineers”, Medycyna Pracy. Workers’ Health and Safety, t. 74, nr 3, (wrz. 2023), s. 211−225. https://doi.org/10.13075/mp.5893.01388.
  Google Scholar

Kowalski K., Projektowanie bez barier – wytyczne, I wyd. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, 2010.
  Google Scholar

Szalewicz K., „Projektowanie uniwersalne - zagospodarowanie przestrzeni dla osób niepełnosprawnych”, Niepełnosprawność, t. 2018, nr Nr 30 (2018), (wrz. 2018), s. 401−419. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.038.9876.
  Google Scholar

Gleń P. i Riekste A., „Teoria i praktyka w nauczaniu projektowania uniwersalnego”, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, t. 19, nr 1, (sie. 2023), s. 87−96. https://doi.org/10.35784/teka.3600.
  Google Scholar

Adaszyńska E., „Projektowanie uniwersalne - dostępność i uczestnictwo dla wszystkich”, (2017).
  Google Scholar

Jówko E., „Projektowanie uniwersalne. innowacja w kształceniu studentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.”, Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, nr 22(15), (grudz. 2022). https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06.
  Google Scholar

Pers M., „Niepełnosprawni a dostępność przestrzeni wszelkich typów. Cz. 2, Architektura kontrolowana, budowa ośrodków dla niepełnosprawnych mentalnie na przykładzie USA”, Czasopismo Techniczne. Architektura, nr R. 96, z. 1-A, (1999), s. 58−65.
  Google Scholar

Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-27

Cited By / Share

Szadura, K., & Gleń, P. (2024). Świadomość dzieci o osobach z niepełnosprawnościami i ich barierach. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 20(1), 80–87. https://doi.org/10.35784/teka.6962

Autorzy

Kornelia Szadura 

Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0009-0002-0209-9107

Autorzy

Piotr Gleń 
p.glen@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0002-2975-408X

Statystyki

Abstract views: 4
PDF downloads: 2


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.