Świadomość dzieci o osobach z niepełnosprawnościami i ich barierach

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

DOI

Kornelia Szadura

s99313@pollub.edu.pl

Piotr Gleń

p.glen@pollub.pl

Abstrakt

W Polsce idea projektowania uniwersalnego, choć zyskała popularność w latach 90. XX wieku, była już wcześniej związana z prawami człowieka i urbanistyką. Obecnie stanowi standard i wymóg prawny w wielu aspektach projektowych. Tematyka ta dotyka również szeroko pojętego zagadnienia Zrównoważonego Rozwoju (SDG 11), które promują tworzenie miast bez barier i inkluzywnych przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie uniwersalne, oparte na różnorodności i potrzebach wszystkich użytkowników, ma na celu eliminację przeszkód technicznych, społecznych i psychologicznych, które ograniczają samodzielność i uczestnictwo w życiu społecznym. Istotnym wyzwaniem pozostaje podnoszenie świadomości społecznej oraz uczenie empatii, co prowadzi do naturalnego projektowania przestrzeni dostępnych dla każdego. Pomocne mogą stać się warsztaty dla dzieci, które wprowadzą świadomość o osobach niepełnosprawnych i ich barierach, jak i również pokażą dotychczasową świadomość na podany temat. Wyniki ukazują, że dzieci miały styczność z osobami niepełnosprawnymi poruszającymi się na wózku i potrafią wskazać bariery architektoniczne dla tych osób, lecz mniejsza jest świadomość o niepełnosprawności wzrokowej.

Słowa kluczowe:

projektowanie uniwersalne, niepełnosprawność, bariery architektoniczne

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Szadura, K., & Gleń, P. (2024). Świadomość dzieci o osobach z niepełnosprawnościami i ich barierach. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 20(1), 80–87. https://doi.org/10.35784/teka.6962

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##