Metody prowadzenia zajęć z przedmiotu projektowanie urbanistyczne ze studentami kierunku architektura na wydziale budownictwa i architektury Politechniki Lubelskiej

Marzena Joanna Siestrzewitowska


Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Lubelska (Polska)

Abstrakt

Aktualność problemów urbanistycznych, o których toczą się debaty w lokalnych mediach, wybiera­nych na tematy projektów semestralnych, jest przyczynkiem do uświadomienia studentom rangi i roli społecznej ich zawodu. Pomaga też w zrozumieniu uwarunkowań społecznych, prawnych, ekonomicznych i innych projekto­wania urbanistycznego. Wystawy projektów semestralnych sprzyjają większemu zaangażowaniu studentów w pracę projektową. Bardzo cennym doświadczeniem dla studentów jest możliwość porównania swoich prac z projektami doświadczonych architektów. Jest to możliwe wówczas, gdy studenci projektują na tym samym obszarze, na który ogłoszony jest konkurs urbanistyczny. Odpowiedni dobór wymaganych opracowań wchodzących w skład projektu powinien być ukierunkowany na podkreślenie najważniejszych współczesnych idei i zasad kształtowania przestrzeni. Jednym z zadań przedmiotu jest przygotowanie studentów do przyszłej pracy zespołowej. Wypracowanie sposobu sprawiedliwej oceny indywidualnej poszczególnych członków zespołów projektowych jest bardzo trudne – podlega on ewolucji na podstawie ankiet systematycznie prowadzonych wśród studentów po zakończeniu pracy semestralnej.


Słowa kluczowe:

projektowanie urbanistyczne, metody, aktualność problematyki projektowej, wystawy projektów studenckich, praca zespołowa

Alexander Ch., 2008. Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Chmielewski J. M., 2005. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, s. 39, 43, 93−101.
  Google Scholar

Cullen G., 2011. Obraz miasta, Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN, s. 8, 28.
  Google Scholar

Jachowski A., Szczepański J. Wizje Podzamcza: projekty studentów architektury PL, intern-http://www.kurierlubelski.pl/artykul/498264,wizje-podzamcza-projekty-studentow-architektury-pl,id,t.html, stan z 03.03.2015 roku.
  Google Scholar

Lynch K.,2011. Obraz miasta, Archivolta.
  Google Scholar

Siestrzewitowska M. J.,2011. Ochrona tożsamości przestrzennej na przykładzie wybranych miast Lubelszczyzny, Politechnika Lubelska, rozdział I: Pojęcie tożsamości przestrzennej, s. 54−59.
  Google Scholar

Wejchert K., 1984. Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, s.33, 45, 50−54, 158.
  Google Scholar

Aktualności Lublin z dn. 03.11.2015 roku, lublin.eu/lublin/.../projekt-rewitalizacji-doliny-bystrzycy-gotowy,8987,6..., stan z dn. 03.01.2015 roku.
  Google Scholar

BIP, Urząd Miasta w Lublinie, ogłoszenie konkursu pt. „Projekt rewitalizacji obszaru Podzamcza w Lublinie” z dn.08.08.2011 r., bip.lublin.eu/bip/um/index.php?t=200&id=152659, stan z 03.01.2015 r.
  Google Scholar

BIP, Urząd Miasta Lublin, ogłoszenie konkursu urbanistyczno-architektonicznego „Błonia pod Zamkiem” w Lublinie z dn.17.04.2015, bip.lublin.eu/bip/um/index.php?t=200&id=238096, stan z 03.01.2015 r.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-30

Cited By / Share

Siestrzewitowska, M. J. (2015). Metody prowadzenia zajęć z przedmiotu projektowanie urbanistyczne ze studentami kierunku architektura na wydziale budownictwa i architektury Politechniki Lubelskiej. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 11(4), 87–99. https://doi.org/10.35784/teka.654

Autorzy

Marzena Joanna Siestrzewitowska 

Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Lubelska Polska

Statystyki

Abstract views: 100
PDF downloads: 154