Metody prowadzenia zajęć z przedmiotu projektowanie urbanistyczne ze studentami kierunku architektura na wydziale budownictwa i architektury Politechniki Lubelskiej
Marzena Joanna Siestrzewitowska
Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Lubelska (Polska)
Abstrakt
Aktualność problemów urbanistycznych, o których toczą się debaty w lokalnych mediach, wybieranych na tematy projektów semestralnych, jest przyczynkiem do uświadomienia studentom rangi i roli społecznej ich zawodu. Pomaga też w zrozumieniu uwarunkowań społecznych, prawnych, ekonomicznych i innych projektowania urbanistycznego. Wystawy projektów semestralnych sprzyjają większemu zaangażowaniu studentów w pracę projektową. Bardzo cennym doświadczeniem dla studentów jest możliwość porównania swoich prac z projektami doświadczonych architektów. Jest to możliwe wówczas, gdy studenci projektują na tym samym obszarze, na który ogłoszony jest konkurs urbanistyczny. Odpowiedni dobór wymaganych opracowań wchodzących w skład projektu powinien być ukierunkowany na podkreślenie najważniejszych współczesnych idei i zasad kształtowania przestrzeni. Jednym z zadań przedmiotu jest przygotowanie studentów do przyszłej pracy zespołowej. Wypracowanie sposobu sprawiedliwej oceny indywidualnej poszczególnych członków zespołów projektowych jest bardzo trudne – podlega on ewolucji na podstawie ankiet systematycznie prowadzonych wśród studentów po zakończeniu pracy semestralnej.
Słowa kluczowe:
projektowanie urbanistyczne, metody, aktualność problematyki projektowej, wystawy projektów studenckich, praca zespołowaBibliografia
Alexander Ch., 2008. Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Chmielewski J. M., 2005. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, s. 39, 43, 93−101.
Google Scholar
Cullen G., 2011. Obraz miasta, Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN, s. 8, 28.
Google Scholar
Jachowski A., Szczepański J. Wizje Podzamcza: projekty studentów architektury PL, intern-http://www.kurierlubelski.pl/artykul/498264,wizje-podzamcza-projekty-studentow-architektury-pl,id,t.html, stan z 03.03.2015 roku.
Google Scholar
Lynch K.,2011. Obraz miasta, Archivolta.
Google Scholar
Siestrzewitowska M. J.,2011. Ochrona tożsamości przestrzennej na przykładzie wybranych miast Lubelszczyzny, Politechnika Lubelska, rozdział I: Pojęcie tożsamości przestrzennej, s. 54−59.
Google Scholar
Wejchert K., 1984. Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, s.33, 45, 50−54, 158.
Google Scholar
Aktualności Lublin z dn. 03.11.2015 roku, lublin.eu/lublin/.../projekt-rewitalizacji-doliny-bystrzycy-gotowy,8987,6..., stan z dn. 03.01.2015 roku.
Google Scholar
BIP, Urząd Miasta w Lublinie, ogłoszenie konkursu pt. „Projekt rewitalizacji obszaru Podzamcza w Lublinie” z dn.08.08.2011 r., bip.lublin.eu/bip/um/index.php?t=200&id=152659, stan z 03.01.2015 r.
Google Scholar
BIP, Urząd Miasta Lublin, ogłoszenie konkursu urbanistyczno-architektonicznego „Błonia pod Zamkiem” w Lublinie z dn.17.04.2015, bip.lublin.eu/bip/um/index.php?t=200&id=238096, stan z 03.01.2015 r.
Google Scholar
Autorzy
Marzena Joanna SiestrzewitowskaWydział Budownictwa i Architektury, Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Lubelska Polska
Statystyki
Abstract views: 121PDF downloads: 187