APLIKACJA SZKOLENIOWA OPARTA NA SCENARIUSZACH INTERAKCJI VR – NA PRZYKŁADACH DLA LOGISTYKI

Wojciech Włodyka


Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8015-9657

Dariusz Bober

dbober@ur.edu.pl
Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0480-700X

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest podzielenie się eksperymentalnym spojrzeniem na aplikacje treningowe VR, które pozwalają na dostosowanie scenariusza szkolenia ukierunkowanego do szkolonego użytkownika. Powstała aplikacja pozwala na wybór trzech scenariuszy w dowolnej kombinacji, a także modyfikację zadań poprzez pliki wejściowe, przed rozpoczęciem testu. Program został opracowany w silniku Unity, z wykorzystaniem nowoczesnego frameworka UnityXR zapewniającego szerokie wsparcie dla wiodącego sprzętu wirtualnej rzeczywistości. Uzyskane rozwiązanie przedstawia możliwość efektywnego szkolenia z Wirtualnej Rzeczywistości przy jednoczesnej modyfikacji przebiegu szkolenia bez konieczności rekompilacji programu, a także pokazuje pozytywne walory wykorzystania technologii VR jako rozwiązania dydaktycznego.


Słowa kluczowe:

rzeczywistość wirtualna, szkolenia przemysłowe, systemy edukacyjne, logistyka

Çankaya S.: Use of VR Headsets in Education: A Systematic Review Study. Journal of Educational Technology and Online Learning 2(1)/2019, 74–88.
DOI: https://doi.org/10.31681/jetol.518275   Google Scholar

Delialioglu O.: Student Engagement in Blended Learning Environments with Lecture-Based and Problem-Based Instructional Approaches. Educational Technology & Society 15(3)/2012, 310–322.
  Google Scholar

Hu-Au E., Lee J.: Virtual reality in education: a tool for learning in the experience age. International Journal of Innovation in Education 4(4), 2017.
DOI: https://doi.org/10.1504/IJIIE.2017.091481   Google Scholar

Kent S.: The Ultimate History of Video Games: The Story Behind the Craze that Touched our Lives and Changed the World. Random House, 2001.
  Google Scholar

Norouzi N., Bruder G., Welch G.: Assessing vignetting as a means to reduce VR sickness during amplified head rotations. Proceedings of the 15th ACM Symposium on Applied Perception (SAP’18) 19/2018, 1–8.
DOI: https://doi.org/10.1145/3225153.3225162   Google Scholar

Riener R., Harders M.: Virtual Reality in Medicine. Springer, London 2012.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4471-4011-5   Google Scholar

Satava R. M.: Virtual reality, telesurgery, and the new world order of medicine. Journal of Image Guided Surgery 1(1)/1995, 12–16.
DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1522-712X(1995)1:1<12::AID-IGS3>3.0.CO;2-P   Google Scholar

Skibska J., Wojciechowska J.: Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań. Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2016.
  Google Scholar

Steinicke F.: Being Really Virtual. Immersive Natives and the Future of Virtual Reality. Springer, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-43078-2   Google Scholar

Vorländera M., Schrödera D., Pelzera S., Wefersaa F.: Virtual reality for architectural acoustics. Journal of Building Performance Simulation 8(1), 15–25.
DOI: https://doi.org/10.1080/19401493.2014.888594   Google Scholar

https://www.gig.eu/pl/newsy/spotkanie-otwierajace-projekt-pt-specjalistyczne-kompetencje-absolwentow-szansa-na (available: 10.01.2020).
  Google Scholar

https://www.gig.eu/pl/przetargi/aktualne/przygotowanie-i-dostarczenie-pracowni-wirtualnej-rzeczywistosci (available: 10.01.2020).
  Google Scholar

https://www.oculus.com/quest/features/ (available: 21.01.2021).
  Google Scholar

https://arvr.google.com/cardboard/ (available: 11.01.2021).
  Google Scholar

https://www.pocket-lint.com/ar-vr/news/oculus-rift/153723-what-is-oculus-link-and-how-do-you-use-it (available: 11.09.2020).
  Google Scholar

https://xd.adobe.com/ideas/principles/emerging-technology/virtual-reality-will-change-learn-teach/ (available: 19.08.2020).
  Google Scholar


Opublikowane
2021-03-31

Cited By / Share

Włodyka, W., & Bober, D. (2021). APLIKACJA SZKOLENIOWA OPARTA NA SCENARIUSZACH INTERAKCJI VR – NA PRZYKŁADACH DLA LOGISTYKI. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 11(1), 58–61. https://doi.org/10.35784/iapgos.2562

Autorzy

Wojciech Włodyka 

Uniwersytet Rzeszowski Polska
https://orcid.org/0000-0002-8015-9657

Autorzy

Dariusz Bober 
dbober@ur.edu.pl
Uniwersytet Rzeszowski Polska
https://orcid.org/0000-0002-0480-700X

Statystyki

Abstract views: 348
PDF downloads: 207