APLIKACJA SZKOLENIOWA OPARTA NA SCENARIUSZACH INTERAKCJI VR – NA PRZYKŁADACH DLA LOGISTYKI
Wojciech Włodyka
Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8015-9657
Dariusz Bober
dbober@ur.edu.plUniwersytet Rzeszowski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0480-700X
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest podzielenie się eksperymentalnym spojrzeniem na aplikacje treningowe VR, które pozwalają na dostosowanie scenariusza szkolenia ukierunkowanego do szkolonego użytkownika. Powstała aplikacja pozwala na wybór trzech scenariuszy w dowolnej kombinacji, a także modyfikację zadań poprzez pliki wejściowe, przed rozpoczęciem testu. Program został opracowany w silniku Unity, z wykorzystaniem nowoczesnego frameworka UnityXR zapewniającego szerokie wsparcie dla wiodącego sprzętu wirtualnej rzeczywistości. Uzyskane rozwiązanie przedstawia możliwość efektywnego szkolenia z Wirtualnej Rzeczywistości przy jednoczesnej modyfikacji przebiegu szkolenia bez konieczności rekompilacji programu, a także pokazuje pozytywne walory wykorzystania technologii VR jako rozwiązania dydaktycznego.
Słowa kluczowe:
rzeczywistość wirtualna, szkolenia przemysłowe, systemy edukacyjne, logistykaBibliografia
Çankaya S.: Use of VR Headsets in Education: A Systematic Review Study. Journal of Educational Technology and Online Learning 2(1)/2019, 74–88.
DOI: https://doi.org/10.31681/jetol.518275
Google Scholar
Delialioglu O.: Student Engagement in Blended Learning Environments with Lecture-Based and Problem-Based Instructional Approaches. Educational Technology & Society 15(3)/2012, 310–322.
Google Scholar
Hu-Au E., Lee J.: Virtual reality in education: a tool for learning in the experience age. International Journal of Innovation in Education 4(4), 2017.
DOI: https://doi.org/10.1504/IJIIE.2017.091481
Google Scholar
Kent S.: The Ultimate History of Video Games: The Story Behind the Craze that Touched our Lives and Changed the World. Random House, 2001.
Google Scholar
Norouzi N., Bruder G., Welch G.: Assessing vignetting as a means to reduce VR sickness during amplified head rotations. Proceedings of the 15th ACM Symposium on Applied Perception (SAP’18) 19/2018, 1–8.
DOI: https://doi.org/10.1145/3225153.3225162
Google Scholar
Riener R., Harders M.: Virtual Reality in Medicine. Springer, London 2012.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4471-4011-5
Google Scholar
Satava R. M.: Virtual reality, telesurgery, and the new world order of medicine. Journal of Image Guided Surgery 1(1)/1995, 12–16.
DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1522-712X(1995)1:1<12::AID-IGS3>3.0.CO;2-P
Google Scholar
Skibska J., Wojciechowska J.: Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań. Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2016.
Google Scholar
Steinicke F.: Being Really Virtual. Immersive Natives and the Future of Virtual Reality. Springer, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-43078-2
Google Scholar
Vorländera M., Schrödera D., Pelzera S., Wefersaa F.: Virtual reality for architectural acoustics. Journal of Building Performance Simulation 8(1), 15–25.
DOI: https://doi.org/10.1080/19401493.2014.888594
Google Scholar
https://www.gig.eu/pl/newsy/spotkanie-otwierajace-projekt-pt-specjalistyczne-kompetencje-absolwentow-szansa-na (available: 10.01.2020).
Google Scholar
https://www.gig.eu/pl/przetargi/aktualne/przygotowanie-i-dostarczenie-pracowni-wirtualnej-rzeczywistosci (available: 10.01.2020).
Google Scholar
https://www.oculus.com/quest/features/ (available: 21.01.2021).
Google Scholar
https://arvr.google.com/cardboard/ (available: 11.01.2021).
Google Scholar
https://www.pocket-lint.com/ar-vr/news/oculus-rift/153723-what-is-oculus-link-and-how-do-you-use-it (available: 11.09.2020).
Google Scholar
https://xd.adobe.com/ideas/principles/emerging-technology/virtual-reality-will-change-learn-teach/ (available: 19.08.2020).
Google Scholar
Autorzy
Dariusz Boberdbober@ur.edu.pl
Uniwersytet Rzeszowski Polska
https://orcid.org/0000-0002-0480-700X
Statystyki
Abstract views: 348PDF downloads: 207
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Przemysław Wanat, Dariusz Bober, WITRYNA UCZESTNIKA RYNKU ENERGII ELEKTRYCZNEJ , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 5 Nr 4 (2015)
- Damian Bykowski, Dariusz Bober, SYSTEM GEOLOKALIZACJI I UPAMIĘTNIENIA MIEJSC POCHÓWKU , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 5 Nr 3 (2015)