Przestrzeń nieautentyczna jako produkt turystyczny – przykład Dolnego Śląska

Magdalena Belof


Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska (Polska)

Aleksandra Główczyńska


Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska (Polska)

Abstrakt

Artykuł porusza problem przemian przestrzennych i krajobrazowych spowodowanych rozwojem i globalizacją turystyki, w tym w szczególności powstawania tzw. przestrzeni nieautentycznych, czyli nowo wykreowanych przestrzeni turystycznych, oderwanych od lokalnych i regionalnych walorów naturalnych i kutrowych. Autorki prowadzą rozważania nad związkiem tego fenomenu ze zjawiskiem komercjalizacji przestrzeni turystycznej, a także zmianą paradygmatu turystyki z tzw. 3s (sea, Sun, Sand) do 3e (entertainment, excitement, education), które wywołały lawinę inwestycji w sferze rozrywki i rekreacji zarówno w Polsce jak i na świecie. Do artykułu wybrano i omówiono przykłady przestrzeni nieautentycznych z terenów Dolnego Śląska.


Słowa kluczowe:

przestrzeń turystyczna, przestrzeń nieautentyczna, komercjalizacja przestrzeni, produkt turystyczny, parki rozrywki

Agarwal S., 1998: Reply – what new with the resort cycle?, “Tourism Management”, no 19
DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(97)00118-0   Google Scholar

Butler R.W., 1980: The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Mana-gement of Resources, The Canadian Geographer, no 24
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x   Google Scholar

Butler R.W., 2006: The tourism area life cycle, vol. 1: Applications and modifications, Aspects of Tourism 28, Channel View Publications, Clevedon – Buffalo – Toronto
DOI: https://doi.org/10.21832/9781845410278   Google Scholar

Durydiwka M., 2009: Ruch turystyczny – z centrum ku peryferiom. Prace i Studia Geograficzne, nr 42, 59–71
  Google Scholar

Iwasiński, Ł. (2015): Turystyka jako rynek doświadczeń. Kultura Popularna, nr 2(44) 28-38
  Google Scholar

Kozak M., 2008: Koncepcje rozwoju turystyki. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1/2008
  Google Scholar

Kozak M., 2009a: Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
  Google Scholar

Kozak M., 2009b: Turystyka a rozwój: w stronę nowego paradygmatu [w:] Gorzelak Grzegorz, Szczepański Marek, Ślęzak-Tazbir Weronika (red.): Człowiek – Miasto – Region. Związki i interakcje., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
  Google Scholar

Liszewski S., 1995: Przestrzeń turystyczna, Turyzm, nr 5/2
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09   Google Scholar

Liszewski S., 2002: Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, Gołębski G. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 77 – 109
  Google Scholar

Lundtorp S., Wanhill S., 2010: Resort life cycle theory: generating processes and estimation, “Annals of Tourism Research” 2001, no 28.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00080-3   Google Scholar

Marciszewska B., Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
  Google Scholar

Meyer B., 2009: Kształtowanie przestrzeni przez turystykę. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 12, 193–205.
  Google Scholar

Meyer B., 2011: Turystyka a ład przestrzenny – wzajemne relacje. Turyzm, nr 21, 25–32
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.21.1-2.04   Google Scholar

Stasiak A., 2011: Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa
  Google Scholar

Stasiak A., 2013a: Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń (New spaces and forms of tourism in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/2, 65–74
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0012   Google Scholar

Stasiak A., 2013b: Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń (Tourist product in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/1, 29 – 38
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003   Google Scholar

Urry J., 2007: Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  Google Scholar

Vanhove N., 2005: The economics of tourism destinations, Elsevier, Amsterdam
  Google Scholar

Więckowski M., 2014: Przestrzeń turystyczna – próba nowego spojrzenia, Turyzm nr 24/1
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002   Google Scholar

Włodarczyk B., 2014: Przestrzeń w turystyce, turystyka w przestrzeni – o potrzebie podziałów i klasyfikacji (Space in tourism, tourism in space: on the need for definition, delimitation and classification), „Turyzm”, nr 24/1, 25-36
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0003   Google Scholar

Włodarczyk B., 2011a: Procesy kształtujące przestrzeń turystyczną, „Turyzm”, nr 21/1, 59-66
DOI: https://doi.org/10.2478/v10106-011-0007-3   Google Scholar

Włodarczyk B., 2011b: Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia, [w:] M. Duridiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, 15–27
  Google Scholar

Żemła, M., 2017: Rola koncepcji ekonomii doświadczeń w postmodernistycznej interpretacji trendów rynkowych w turystyce i budowie nowoczesnych produktów turystycznych, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego i Towarzystwa Geograficznego nr 31(3), 7–16
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.313.1   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Belof, M., & Główczyńska, A. (2016). Przestrzeń nieautentyczna jako produkt turystyczny – przykład Dolnego Śląska. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 12(4), 26–33. https://doi.org/10.35784/teka.1523

Autorzy

Magdalena Belof 

Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska Polska

Autorzy

Aleksandra Główczyńska 

Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska Polska

Statystyki

Abstract views: 149
PDF downloads: 124