O zabytkowej kamieniarce Krakowa
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 13 Nr 3 (2017)
-
O zabytkowej kamieniarce Krakowa
Anna Kulig7-13
-
Wstęp do metodologii oceny dotykowych modeli architektonicznych
Maciej Kłopotowski, Agnieszka Kłopotowska14-24
-
O mieszkalnictwie początku XXI wieku. Próba charakterystyki na podstawie europejskich realizacji
Maciej Kłopotowski25-42
-
Od rewaloryzacji idealnego miasta do ochrony historycznego krajobrazu Zamościa
Krzysztof Kazimierz Pawłowski43-52
-
Neolityczne megality Nałęczowa – debiut budownictwa na Lubelszczyźnie
Natalia Przesmycka, Lucjan Gazda53-59
-
Trendy w stosowaniu rozwiązań technicznych wpływających na zużycie energii w budynkach mieszkalnych
Kajetan Sadowski60-66
-
“Straszny Dwór” (Haunted Manor) guesthouse in Tatarów in the Hutsul region and its designer Jerzy Romaszkan
Jacek Czubiński67-77
-
Udział Stanisława Tomkowicza w restauracji kolegiaty Bożego Ciała w Bieczu
Jacek Czubiński78-85
-
Sport strzelecki w kontekście obiektów wojskowych w Polsce międzywojennej (1918−1939) na przykładzie projektów strzelnic z Lublina
Wojciech Kocki, Elżbieta Przesmycka86-92
Archiwum
-
Tom 15 Nr 4
2019-12-30 6
-
Tom 15 Nr 3
2019-10-31 9
-
Tom 15 Nr 2
2019-06-28 12
-
Tom 15 Nr 1
2019-03-29 13
-
Tom 14 Nr 3
2018-10-28 14
-
Tom 14 Nr 2
2018-06-29 14
-
Tom 14 Nr 1
2018-03-30 13
-
Tom 13 Nr 4
2017-12-29 8
-
Tom 13 Nr 3
2017-09-29 9
-
Tom 13 Nr 2
2017-06-30 10
-
Tom 13 Nr 1
2017-03-31 10
-
Tom 12 Nr 4
2016-12-30 12
-
Tom 12 Nr 3
2016-09-30 10
-
Tom 12 Nr 2
2016-06-30 9
-
Tom 12 Nr 1
2016-03-31 8
-
Tom 11 Nr 4
2015-12-30 14
-
Tom 11 Nr 3
2015-09-30 7
-
Tom 11 Nr 2
2015-06-30 8
-
Tom 11 Nr 1
2015-03-31 11
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Masywne fragmenty portali, obramień, filarów, które są złożone w lapidariach i magazynach muzealnych nie budzą dziś większego zainteresowania, słabo przemawiają do wyobraźni widzów – ot, głazy odkute, rzeźbione ale niekompletne, rozbite. Czy można to dziedzictwo cenne a trudne w percepcji inaczej ukazać i upamiętnić? Przybliżyć odbiorcy? Warto przywołać tu koncepcje pionierów konserwacji zabytków. Zrealizowane ekspozycje świadczą o postawie szacunku do dziedzictwa i tradycji. Gotyckie detale architektoniczne porzucone w czasach burzenia zabytków w XIX wieku przetrwały gdzie indziej jako „winkrustowane”. Tak stało się w murach Collegium Maius, Pałacu Pusłowskich, Lubomirskich, Pałacu Ciołka, Domu Pod Stańczykiem. Ocalone przed zniszczeniem i zapomnieniem zdobią wciąż – elewacje, wnętrza, galerie ogrodowe. Może idea i przykłady kolekcji lapidarialnych pobudzą do refleksji i zainspirują współczesnych projektantów?
