Rola dzieci i młodzieży w procesach partycypacji społecznej

Natalia Przesmycka


Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)

Abstrakt

Partycypacja społeczna jest obecnie nieodłącznym elementem procesów rewitalizacji, a te z kolei stanowią jeden z nurtów projektowania urbanistycznego. W kształtowaniu współczesnych przestrzeni publicznych i półpublicznych, nie tylko w środowiskach zabudowy mieszkaniowej, ważną rolę pełnią szeroko rozumiane place zabaw i przestrzenie rekreacyjne. Powoduje to, że dzieci i młodzież stają się coraz częściej równouprawnionymi uczestnikami procesu zarządzania i planowania miastem, jako współuczestniczący w planowaniu, projektowaniu, a czasem nawet budowaniu dedykowanych im przestrzeni.


Słowa kluczowe:

przestrzeń publiczna, place zabaw, partycypacja społeczna, dzieci w przestrzeni publicznej, partycypacja dzieci i młodzieży

Bartlett S., Building better cities with children and youth. Environment and Urbanization, 2002, 14, 3−10., Driskell D., Creating better cities with children and youth: a manual for participation. UNESCO.
DOI: https://doi.org/10.1177/095624780201400201   Google Scholar

Bartlett, Sheridan, Roger Hart, David Satterthwaite, Ximena de la Barra and Alfredo Missair (1999), Cities for Children: Children’s Rights, Poverty and Urban Management, Earthscan, London, 305 pages.
  Google Scholar

Czałczyńska-Podolska M., 2012. Czynniki efektywnego planowania i kształtowania terenów rekreacji w mieście. Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OL PAN, VIII/1, str. 35−45.
DOI: https://doi.org/10.35784/teka.2491   Google Scholar

Hart R. (1992), Children participation. From tokenism to citizenship, UNICEF Innocenti Centre, Florence.
  Google Scholar

http://www.mlodziezmawplyw.org.pl/files/publikacje/Partycypacja_dzieci.pdf, Maja Brzozowska-Brywczyńska Partycypacja publiczna dzieci, ANALIZY I OPINIE Numer specjalny 4 marzec 2013 „Decydujmy razem”
  Google Scholar

http://www.mlodziezmawplyw.org.pl/files/publikacje/Partycypacja_dzieci.pdf, Maja Brzozowska-Brywczyńska Partycypacja publiczna dzieci, ANALIZY I OPINIE Numer specjalny 4 marzec 2013 „Decydujmy razem”
  Google Scholar

http://www.playengland.org.uk/media/70684/design-for-play.pdf
  Google Scholar

Jansson M., 2015, Children’s perspectives on playground use as basis for children’s participation in local play management, Local Environment, Vol. 20, No. 2, 165−179.
DOI: https://doi.org/10.1080/13549839.2013.857646   Google Scholar

Jarosz E., Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego, Pedagogika Społeczna, r. 15, 2016, nr 2 (60), s. 67−87
  Google Scholar

Johanna Agerman Ross, open-Air library, Vitamin Green, 2012, Phaidon Press, p. 222−223
  Google Scholar

Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526
  Google Scholar

Kozlovsky R., 2013,The Architectures of Childhood: Children, Modern Architecture and Reconstruction in Postwar England.
  Google Scholar

Lansdowne G. (2010), Addressing the balance of power, [w:] Valuing children’s potentials, M. Shuurman (red), Brussels.
  Google Scholar

Libura H., 1990, Percepcja przestrzeni miejskiej, Uniwersytet Warszawski, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Rozwój regionalny – Rozwój lokalny – Samorząd terytorialny, nr 31, Warszawa 1990,
  Google Scholar

Lynch K. Growing up in cities: studies of the special environment of adolescence in Cracow, Melbourne, Mexico City, Salta, Toluca and Warsaw, Cambridge, MA; MIT Press, 1977, 177 pp. W czterach krajach przebadano po 20 nastolatków, co uznawane było za niewystarczające i zbyt mało reprezentatywne jako wyniki badań, Są to bardziej impresje niż fakty, jednak cenne jest samo zwrócenie uwagi na potrzeby młodych ludzi.
  Google Scholar

Lynch K. Growing up in cities: studies of the special environment of adolescence in Cracow, Melbourne, Mexico City, Salta, Toluca and Warsaw, Cambridge, MA; MIT Press, 1977, 177 pp
  Google Scholar

Morello P., 2014, Skateparks-a Key to Community Engagement, Parks & Recreation, May 2014, s. 67−69.
  Google Scholar

Newman M., Thomas P. Student participation in school design: one school’s approach to student engagement in the BSF process. CoDesign, 2008, 4, 237−251.
DOI: https://doi.org/10.1080/15710880802524938   Google Scholar

Nims J., 2008, Built skater though, Praks & Recreation, 08 2008, s. 39−42
  Google Scholar

Percy-Smith B., 1998, Children’s participation in local decision-making the challenge for local governance, [w:] Stepping forward: children and young people’s participation in the development process, V. Johnson, E. Ivan-Smith, G. Gordan, P. Pridmore, P. Scott (red.), It Publication, London
  Google Scholar

Scott S., 2010, Architecture for Children, By:, Sarah; Australian Council for Educational Research. Camberwell, Vic : ACER. 2010. eBook., Baza danych: eBook Collection (EBSCOhost)
  Google Scholar

Taylor M., Percy-Smith B., 2008, Children’s participation: learning from and for community development, “International Journal of Children’s Rights”, Vol. 16, p. 379−394
DOI: https://doi.org/10.1163/157181808x311213   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Przesmycka, N. (2016). Rola dzieci i młodzieży w procesach partycypacji społecznej. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 12(2), 85–93. https://doi.org/10.35784/teka.808

Autorzy

Natalia Przesmycka 

Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska

Statystyki

Abstract views: 198
PDF downloads: 228