Najnowsze rozwiązania w projektowaniu silników odrzutowych komercyjnych samolotów pasażerskich
Piotr Ułasiuk
ulasiuk15102@nauka.panschelm.edu.plPaństwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie (Polska)
Abstrakt
Rynek lotniczy w Polsce, jak i na świecie dynamiczne się rozwija i przyciąga uwagę wielu inwestorów. Jak nigdy dotąd, największe koncerny lotnicze szukają w każdym możliwym aspekcie sposobu na zmniejszenie kosztów produkcji, eksploatacji oraz zużycia paliwa swoich samolotów. Bez wątpienia najważniejszym komponentem samolotu oraz tym, w którym można wprowadzić szereg nowych technologii i optymalizacji poszczególnych części, jest silnik odrzutowy. W artykule opisano najnowsze rozwiązania, które są wprowadzane przez największych producentów napędów lotniczych oraz ich wpływ na polepszenie parametrów użytkowych. Przedstawiono wybrane rozwiązania konstrukcyjne i technologie stosowane w najnowszych konstrukcjach, jak na przykład Rolls Royce ltraFan, General Electric GEnx oraz Pratt & Whitney’s PW 1100G.
Słowa kluczowe:
silniki odrzutowe, optymalizacja, rynek lotniczy, technologie lotnicze, oszczędność paliwa, rozwój silników lotniczychBibliografia
Brauhn, R.D. (2015). Aviation Maintenance Technician Certification Series: Gas Turbine Engines. Module 15, Aircraft Technical Book Co.
Google Scholar
Balicki, W., Głowacki, P., Szczeciński, S., & Kozakiewicz, A. (2016). Bilans energetyczny wirników dwuprzepływowych silników odrzutowych. Prace Instytutu Lotnictwa, 3(244), 321–328.
Google Scholar
Hodson, H., & Howell, R. (2005). The role of transition in high-lift low-pressure turbines for aeroengines. Progress in Aerospace Sciences, 41, 419–454.
Google Scholar
Russell, J. (2021, October 27). NASA, US Industry Accelerate Advancement of Small Core Aircraft Engines. Explore. https://www.nasa.gov/aeronautics/nasa-us-industry-accelerate-advancement-of-small-core-aircraft-engines/
Google Scholar
Alves, P., Silvestre, M. & Gamboa, P. (2020). Aircraft Propellers – Is There a Future?. Energies, 13(16). https://doi.org/10.3390/en13164157
Google Scholar
Gas turbine. (2024, September 17). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_turbine
Google Scholar
Guynn, M., Berton, J. J., Fisher, K. L., Haller, W. J., Tong, M. & Thurman, D. R. (2013, August 24). Engine Concept Study for an Advanced Single-Aisle Transport. NASA NTRS.
Google Scholar
Rolls Royce. (2024, September 17). The Ultimate TurboFan. https://www.rolls-royce.com/innovation/ultrafan.aspx
Google Scholar
Graham-Rowe, D. (2021, December 13). More Efficient Jet Engine Gets in Gear. MIT Technology Review. https://www.technologyre-view.com/2010/12/13/24891/more-efficient-jet-engine-gets--in-gear/
Google Scholar
Fehrm, B. (2016, March 4). Engine architectures. Leeham News and Analysis. https://leehamnews.com/2016/03/04/bjorns-corner-engine-architectures/
Google Scholar
Epstein, N. (1981). CFM56-3 High By-Pass Technology for Single Aisle Twins. In 1981 AIAA/SAE/ASCE/ATRIF/TRB International Air Transportation Conference, 26–28 May 1981. American Institite of Aeronautics and Astronautics. https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.1981-808
Google Scholar
Fromm, J. (2016). Composite Fan Blades and Enclosures for Modern Commercial Turbo Fan Engines. ASEN 5063: Gas Turbine Propulsion. https://www.colorado.edu/faculty/kantha/sites/default/files/attached-files/fromm.pdf
Google Scholar
Mecham, M. (2006, 17 April). GEnx Development Emphasizes Composites, Combustor Technology. https://aviationweek.com/genx-development-emphasizes-composites-combustor-technology
Google Scholar
Ranasinghe, K., Guan, K., Gardi, A., & Sabatini R. (2019). Review of Advanced Low-Emission Technologies for Sustainable Aviation. Energy, 188. https://doi.org/10.1016/j.energy.2019.115945
Google Scholar
Miller, S. G., Handschuh, K. M., Sinnott, M. J., Kohlman, L. W., Roberts, G. D., Martin, R. E., Ruggeri, Ch. R. & Pereira, J. M. (2015, February 15). Materials, Manufacturing, and Test Development of a Composite Fan Blade Leading Edge Subcomponent for Improved Impact Resistance. NASA NTRS. https://ntrs.nasa.gov/citations/20150002113
Google Scholar
National Aeronautics and Space Administration. (2006). Damage-Tolerant Fan Casings for Jet Engines. NASA Spinoff. https://spinoff.nasa.gov/Spinoff2006/T_1.html
Google Scholar
Ohnabe, H., Masaki, S., Onozuka, M., Miyahara, K., Sasa, T. (1999). Potential application of ceramic matrix composites to aero-engine components, Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 4(30), 489-496. https://doi.org/10.1016/S1359-835X(98)00139-0
Google Scholar
U.S. Department of Transportation. (2013, June). TAPS II Combustor Final Report Continuous Lower Energy, Emissions and Noise (CLEEN) Program. Federal Aviation Administration. https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/about/office_org/headquarters_offices/apl/TAPS_II_Public_Final_Report.pdf
Google Scholar
Lukas Souza. (2024, October 15). A large jetliner sitting on top of an airport tarmac. [Photograph]. Unsplash. https://unsplash.com/photos/a-large-jetliner-sitting-on-top-of-an-airport-tarmac-M_wNYGi9o3s
Google Scholar
Chandler, Ch. (2014, February 27). Turbine Technology: Innovations in Turbine Engines. Aviation Pros. www.aviationpros.com/article/10617063/turbine-technology-innovations-in-turbine-engines
Google Scholar
Fehrm, B. (2024, April 19). New engine development. Part 4. Propulsive efficiency. Leeham News and Analysis. https://leehamnews.com/2024/04/19/bjorns-corner-new-engine-development-part-4-propulsive-efficiency/
Google Scholar
Autorzy
Piotr Ułasiukulasiuk15102@nauka.panschelm.edu.pl
Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie Polska
Statystyki
Abstract views: 30PDF downloads: 10