The evaluation of dynamic of designed truss railway bridge in the light of Eurocodes standards

Radosław Oleszek

r.oleszek@il.pw.edu.pl
Department of Bridges; Faculty of Civil Engineering; Warsaw University of Technology; (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-1036-329X

Mirosław Wyrzykowski


Pomost S.C., bridge design office; (Poland)

Krzysztof Grej


Pomost S.C., bridge design office; (Poland)

Jerzy Bąk


Pomost S.C., bridge design office; (Poland)

Abstract

According to the amendment of the "railway" Regulation of June 2014, railway bridges should be designed on the basis of PN-EN (Eurocode) standards, which extended the scope of computational analysis at the stage of structural design with dynamic issues. It includes theoretical modal analysis (eigenvalue problem) along with assessment of structural sensitivity to selected forms of vibration, traveler comfort and time-step analysis (integration of traffic equations under standard HSLM trains). In some cases, at planned train speeds v≤200 km/h, the dynamic calculations of the system can be reduced to modal analysis. The study presents the evaluation of the design of the truss railway bridge with a span of Lt=75.0 m in dynamic terms as required by Eurocodes. Moreover, the impact of applied construction solutions on the modal characteristics of the bridge is commented.


Keywords:

truss bridge, railway bridge, dynamic analysis, modal analysis, Eurocodes, FEM

[1] Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”, PKP PLK S.A., Poznań 2014.
[2] Id-2 (D-2) Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynieryjnych. PKP-PLK S.A., Załącznik do zarządzenia nr 29/2005 Zarządu PKP-PLK S.A. z dnia 18 maja 2005.
[3] Standardy techniczne – Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości vmax ≤ 200 km/h i 250 km/h. Warszawa, 2010.
[4] PN-EN 1990 Eurokod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.
[5] PN-EN 1991-2 Eurokod 1. Oddziaływania na konstrukcje. Część 2: Obciążenia ruchome mostów.
[6] Rozporządzenia MTiGM z dnia 10.09.1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. nr 151 z 1998r., poz. 987) wraz ze zmianami z dnia 05.06.2014.
[7] UIC CODE 776-2. Design requirements for rail-bridges based on interaction phenomena between train, track and bridge. International Union of Railways, 2009.
[8] Chmielowski T., Zembaty Z., Podstawy dynamiki budowli. Arkady, Warszawa, 1998.
[9] He J., Fu Z.-F., Modal Analysis. BH, London, 2005.
[10] Fryba L., Dynamics of railway bridges, T. Telford, 1996.
[11] Goicolea J.M., Dominiquez J., Navarro J.A., Gabaldon F., New dynamic analysis methods for railway bridges in codes IAPF and Eurocode 1. Railway Bridges Design, Construction and Maintenance, Madryt, 2002.
[12] Karaś S., Krasnowski A., Dostosowanie obiektów mostowych na CMK do dużych prędkości pociągów w świetle badań teoretycznych i doświadczalnych, Drogi i Mosty 12 (2013).
[13] O'Brien E.J., Keogh L.D., Bridge deck analysis. E and FN Spon, London, 1999.
[14] Oleszek R., Analiza dynamiczna mostów kolejowych w świetle współczesnych przepisów. Theoretical Foundations of Civil Engineering, OW PW, Warszawa, 2015.
[15] Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. OW PW, 2005.
[16] Szafrański M., Żółtowski K., Modelowanie konstrukcji mostów pod kątem dynamicznym. Seminarium Mosty Kolejowe, Warszawa-Jachranka 2013.
[17] Szcześniak W., Problemy ruchomych obciążeń w Polsce. Przegląd podstawowych pozycji literatury. Theoretical Foundations of Civil Engineering, OW PW, Warszawa, 1993.
[18] Tshumi M., Railway bridges. basis of design of railway bridges, Seminar “Bridge Design with Eurocodes”, JRC-Ispra, 2012.
[19] Zobel H., Zbiciak A., Oleszek R., Michalczyk R., Mossakowski P., Numeryczna identyfikacja cech dynamicznych stalowo-betonowego mostu kolejowego, Drogi i Mosty 13 (2014).
[20] Yang Y.B., Yau J.D., Wu Y.S., Vehicle-bridge interaction dynamics. WSP, Singapore 2004.

Published
2017-12-02

Cited by

Oleszek, R. . (2017) “The evaluation of dynamic of designed truss railway bridge in the light of Eurocodes standards”, Budownictwo i Architektura, 16(3), pp. 013–024. doi: 10.24358/Bud-Arch_17_163_02.

Authors

Radosław Oleszek 
r.oleszek@il.pw.edu.pl
Department of Bridges; Faculty of Civil Engineering; Warsaw University of Technology; Poland
https://orcid.org/0000-0002-1036-329X

Authors

Mirosław Wyrzykowski 

Pomost S.C., bridge design office; Poland

Authors

Krzysztof Grej 

Pomost S.C., bridge design office; Poland

Authors

Jerzy Bąk 

Pomost S.C., bridge design office; Poland

Statistics

Abstract views: 198
PDF downloads: 160


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.

Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.