Mineral-cement-emulsion mixtures (MCEM) modified with fine rubber
Jerzy Kukiełka
jerzy.kukielka@pollub.plDepartment of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7050-697X
Marcin Dębiński
Department of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5967-0637
Abstract
MCE mixtures fortified with fine rubber were the subject of research in laboratory tests in Lublin University of Technology. As a basic literature review shows, an amount of fine rubber in mixtures with cement in MCEM should be 2%, 4% and 6% of the aggregate. The mixtures were designed planned and prepared as samples for tests assessing the fulfillment of the requirements contained in the Manual [9]. Analysis of the results allows to assess the usefulness of fine rubber in MCE mixtures and is a basis for further detailed studies that are aimed at setting new quantitative requirements, going beyond the requirements included in the Manual.
Keywords:
mineral-cement-emulsion (MMCE), fine rubberReferences
Biel T.D., Lee H., 1996. Magnesium oxychloride cement concrete with recycled tire rubber. Transportation Research Record No. 1561, 6–12.
Google Scholar
Horodecka R., Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P., Sybilski D.: Wykorzystanie zużytych opon samochodowych w budownictwie drogowym, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002.
Google Scholar
Kaloush K.E, Way G.B., Zhu H. 2005. Properties of crumb rubber concrete. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol. 1914, 8–14.,
Google Scholar
Savas B.Z., Ahmad S., Fedroff D. 1996. Freeze-thaw durability of concrete with ground waste tire rubber. Transportation Research Record No. 1574, 80–88.
Google Scholar
Ołdakowaska E: Ocena wybranych właściwości betonów zwykłych z rozdrobnioną gumą ze zużytych opon samochodowych Inżynieria Ekologiczna / Ecological Engineering. Vol. 43, 2015.
Google Scholar
Radziszewski P., Ołdakowska E.: Właściwości betonów cementowych zawierających rozdrobnione odpady gumowe pochodzące ze zużytych opon samochodowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej. Budownictwo nr 32/2008.
Google Scholar
Sadowski T, Pietras D.: Description of degradation process of rubberized lean concrete. Solid State Phenomena Vol. 2016 (2014) pp 67-72. Trans Tech Publications, Switzeland 2014.
Google Scholar
Stowarzyszenie Przemysłu Gumowego EKOGUMA: Wprowadzenie do recyklingu opon: 2004, Instytut Przemysłu Gumowego „STOMIL”, Piastów, 2004.
Google Scholar
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej., Dz.U. 2001 nr 63 poz. 639.
Google Scholar
Instrukcja projektowania i wbudowywania mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych. Politechnika Gdańska. Opracowanie na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 2014 r.
Google Scholar
Warunki Techniczne Wykonywania warstw podbudowy z mieszanki mineralno-cementowoemulsyjnej, Zeszyt 61, Wyd. II uzup., Warszawa 1999.
Google Scholar
Wymagania techniczne WT-2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych – Mieszanki mineralno-asfaltowe. Opracowane w IBDiM pod kierunkiem Sybilskiego D. do zarządzenia nr 102 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 19 listopada 2010 r.
Google Scholar
Dębiński M.: Praca magisterska – Właściwości mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MMCE) z dodatkiem miału gumowego, Politechnika Lublin, 2014.
Google Scholar
Kukiełka J. Praca doktorska – Trwałość podbudów z mieszanek mineralno-cementowoemulsyjnych MMCE. Politechnika Lubelska, 2006 r.
Google Scholar
P.391572 – Sposób wykonywania wzmocnień podłoża gruntowego – 21.06.2010 r. BUP 2012, vol. 40, 1 (992), s. 25-25.
Google Scholar
P.400999 – Mieszanka kompozytowa do nawierzchni drogowych– 10.04.2012 r. BUP 2014, vol. 42, 8, s. 36-36.
Google Scholar
Authors
Jerzy Kukiełkajerzy.kukielka@pollub.pl
Department of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0001-7050-697X
Authors
Marcin DębińskiDepartment of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-5967-0637
Statistics
Abstract views: 231PDF downloads: 139
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.
Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.