Regulamin czasopisma

Informacje o czasopiśmie:
„Budownictwo i Architektura”
Politechnika Lubelska
Wydział Budownictwa i Architektury
ul. Nadbystrzycka 40
20-618 Lublin

Wydawca: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej
ISSN 1899-0665, e-ISSN 2544-3275

Obecnie czasopismo znajduje się na liście czasopism MNISW, poz. 27862 punktów 40, ICV 100 (2021)

Indeksacja: AriantaBASEBazTechCEEOLDOAJ, EBSCO, ERIH PlusGoogle ScholarIndex Copernicus, Infona, OpenAlexPBN/POL-Index, ResearchGate, TIBWorldWideScience.

Spis treści:

  1. Cele i zakres tematyczny czasopisma
  2. Oświadczenie o przestrzeganiu standardów etycznych
    1. Obowiązki redaktora
    2. Obowiązki recenzenta
    3. Obowiązki autora
  3. Procedura recenzji
  4. Otwarty dostęp i prawa autorskie
  5. Polityka prywatności

1. Cele i zakres tematyczny czasopisma

W czasopiśmie publikowane są oryginalne prace naukowe z zakresu budownictwa i architektury. Główne treści naukowe dla obu dyscyplin to:

  • konstrukcje budowlane
  • mechanika budowli i kompozytów
  • drogi i mosty
  • geotechnika
  • technologie produkcji materiałów budowlanych
  • zarządzanie i ekonomika procesów budowlanych
  • konserwacja i renowacja zabytków
  • architektura, historia architektury
  • urbanistyka, historia urbanistyki
  • społeczne i ekonomiczne uwarunkowania architektury
  • zrównoważony rozwój w aspektach związanych z architekturą i budownictwem
  • rewitalizacja obszarów i obiektów
  • wycena i gospodarka nieruchomościami

Do publikacji zapraszamy naukowców i specjalistów zajmujących się powyższymi dziedzinami. Czasopismo zamieszcza artykuły o charakterze uniwersalnym, jak również prace dotyczące problemów lokalnych, specyficznych dla Europy Środkowo-Wschodniej. Teksty publikowane są w języku angielskim; dopuszczalne jest również zamieszczenie artykułu przetłumaczonego na język polski razem z jego wersją pierwotną.

Wszystkie artykuły publikowane w czasopiśmie recenzowane są przez ekspertów w danej dziedzinie.

Powrót

2. Oświadczenie o przestrzeganiu standardów etycznych

Poniższe oświadczenie oparte jest na wytycznych Committee on Publication Ethics (COPE).

  • 2.1 Obowiązki redaktora
    • Decyzje publikacyjne

Redaktor ponosi wyłączną i niezależną odpowiedzialność za decyzję dotyczącą tego, który z artykułów przedłożonych do czasopisma powinien zostać opublikowany, podjętą na podstawie tego, w jakim stopniu poszczególne prace mogą być ważne dla naukowców i czytelników, jak również opinii recenzentów, ekspertów z danej dziedziny i pozostałych redaktorów czasopisma. Redaktor powinien również kierować się zasadami wyznaczonymi przez redakcję czasopisma, jednocześnie przestrzegając odpowiednich wymogów prawnych dotyczących zniesławienia, naruszenia praw autorskich i plagiatowania.

Redaktor nie powinien wycofywać decyzji o przyjęciu do publikacji zgłoszonego artykułu, chyba że zostaną wykryte związane z nim poważne nadużycia. Podobnie nowi redaktorzy nie powinni unieważniać decyzji o publikacji podjętych przez poprzedniego redaktora, chyba że zostaną wykryte poważne nadużycia.

Ostateczną decyzję dotyczącą przyjęcia do publikacji lub odrzucenia danego artykułu podejmuje Kolegium Redakcyjne.

    • Proces recenzji

Redakcja ponosi odpowiedzialność za to, aby proces recenzji był uczciwy, bezstronny i terminowy. Artykuły są recenzowane przez dwóch zewnętrznych i niezależnych recenzentów, ekspertów w danej dziedzinie, wybranych przez redakcję. Redakcja kieruje się najlepszymi praktykami, aby uniknąć wyboru nieuczciwych recenzentów, a także weryfikuje wszelkie sygnały dotyczące potencjalnego konfliktu interesów. 

    • Uczciwość

Redaktor ocenia zgłoszone artykuły pod względem zawartych w nich treści intelektualnych, a nie rasy, płci, orientacji seksualnej, przekonań religijnych, pochodzenia etnicznego, obywatelstwa lub poglądów politycznych ich autorów.

W czasopiśmie obowiązują przejrzyste procedury odwołania się od decyzji redakcji.

    • Wskaźniki czasopisma

Redaktor nie może próbować wpływać na ocenę czasopisma w rankingach poprzez sztuczne zwiększanie jakichkolwiek wskaźników (na przykład przez wymaganie od autorów zamieszczania odniesień do artykułów czasopisma lub redaktora).

    • Poufność

Redaktor musi chronić poufność wszystkich materiałów przesyłanych do czasopisma, jak również wszelkiej korespondencji, chyba że zostało to uzgodnione z odpowiednimi autorami i recenzentami. Jeśli konieczne jest zbadanie podejrzenia o nieuczciwe prowadzenia badań, redaktor może udostępnić pewne informacje redaktorom innych czasopism.

Niepublikowane materiały zawarte w nadesłanym artykule nie mogą być wykorzystywane w badaniach własnych redaktora bez pisemnej zgody autora. Informacje lub pomysły zdobyte w drodze recenzji naukowej muszą być traktowane jako poufne i nie wolno ich wykorzystywać dla pozyskania korzyści osobistych.

    • Konflikt interesów

Redaktor nie może brać udziału w podejmowaniu decyzji odnośnie artykułów, które sam napisał lub które zostały napisane przez członków jego rodziny lub jego współpracowników, lub też artykułów, które dotyczą produktów albo usług, z którymi redaktor jest powiązany. Każdy taki artykuł musi być recenzowany w sposób niezależny od danego autora/redaktora i ich grup badawczych. W takim przypadku Redakcja wyznacza niezależnego redaktora gościnnego niezwiązanego z czasopismem i do niego należy decyzja odnośnie publikacji takiego artykułu.

    • Wykrycie niewłaściwego postępowania oraz skargi

Redaktor podejmuje uzasadnione kroki w celu wykrycia artykułów, z którymi związane jest niewłaściwe postępowanie badawcze, oraz w celu zapobiegania ich publikacji. W żadnym wypadku redaktor nie powinien zachęcać do takiego niewłaściwego postępowania ani świadomie do niego dopuszczać. Ilekroć zostanie stwierdzone, że opublikowany artykuł zawiera znaczącą niedokładność, wprowadzające w błąd oświadczenie lub zniekształcone dane, należy je niezwłocznie poprawić. Jeżeli po odpowiednim dochodzeniu artykuł okaże się być oszukańczy, należy go wycofać. Redaktor w razie potrzeby zawsze jest gotów opublikować poprawki, wyjaśnienia i przeprosiny, bądź wycofać artykuł.

W kwestiach etycznych i w przypadku skarg czasopismo kieruje się zasadami etyki publikacyjnej Committee on Publication Ethics (COPE) i stosuje procedury ujęte w diagramach. Obejmują one procedury w przypadku zarzutów dotyczących niewłaściwego postępowania badawczego, podejrzeń o plagiat, wycofywania lub poprawiania artykułów itp.

Powrót

  • 2.2 Obowiązki recenzenta
    • Współuczestnictwo w decyzjach redakcyjnych

Recenzenci pomagają redaktorowi w podejmowaniu decyzji redakcyjnych, a także mogą pomagać autorowi artykułu w jego ulepszeniu. Każdy wybrany recenzent, który uważa, że nie posiada wystarczających kwalifikacji do zrecenzowania danego artykułu lub wie, że jego szybkie zrecenzowanie będzie niemożliwe, powinien powiadomić redaktora i odmówić udziału w procesie recenzji.

    • Poufność

Wszelkie artykuły otrzymane do recenzji muszą być traktowane jak dokumenty poufne. Recenzenci nie mogą nikomu udostępniać swojej recenzji ani jakichkolwiek informacji o pracy, chyba że redaktor wyrazi na to zgodę.

Niepublikowane materiały zawarte w nadesłanym artykule nie mogą być wykorzystywane w badaniach własnych recenzenta bez pisemnej zgody autora. Informacje lub pomysły zdobyte w drodze recenzji naukowej muszą być traktowane jako poufne i nie wolno ich wykorzystywać dla pozyskania korzyści osobistych.

    • Dbałość o kwestie etyczne

Wszelkie potencjalne problemy etyczne w recenzowanej pracy należy zgłaszać redaktorowi. Obejmują one wszelkie znaczne podobieństwo rozpatrywanego artykułu do lub jego zbieżność z jakąkolwiek inną publikacją znaną recenzentowi. Wszelki tego typu zgłoszenia powinny być poparte odpowiednimi cytatami.

    • Bezstronność i konflikty interesów

Recenzje powinny być obiektywne. Recenzenci powinni być świadomi wszelkich osobistych uprzedzeń i wziąć je pod uwagę podczas recenzowania artykułu. Osobista krytyka autora jest niedopuszczalna. Recenzenci są zobowiązani wyrażać swoje poglądy jasno, podając argumenty na ich poparcie.

Recenzenci powinni skonsultować się z redaktorem przed wyrażeniem zgody na przegląd zrecenzowanie artykułu, w związku z którym mogą wystąpić potencjalne konflikty interesów wynikające z relacji opartych na konkurencji, współpracy, itp., lub powiązań z którymkolwiek z autorów, firm lub instytucji związanych z danym artykułem.

Powrót

  • 2.3 Obowiązki autora
    • Standardy rzetelności naukowej

Autorzy artykułów, które zawierają opisy oryginalnych badań powinni przedstawiać dokładną relację z wykonanej pracy i przeprowadzić obiektywną dyskusję na temat jej znaczenia. Dane, na których opiera się artykuł, powinny być w dokładny sposób w nim przedstawione. Artykuł powinien być wystarczająco szczegółowy i zawierać odniesienia pozwalające innym na powtórzenie badań. Nieuczciwe działania lub świadomie błędne twierdzenia są niedopuszczalne.

    • Dostęp do danych

Autorzy mogą zostać poproszeni o dostarczenie do wglądu redakcji danych, na których opiera się ich artykuł w celu weryfikacji rzetelności przedstawionych badań.

    • Oryginalność badań i wskazywanie źródeł

Autorzy są zobowiązani do przedstawienia w pełni oryginalnych prac. Zgłaszając manuskrypt do czasopisma, Autorzy składają oświadczenie, w którym potwierdzają oryginalność swojego artykułu oraz podają procentowy wkład pracy poszczególnych współautorów w zgłaszany artykuł. Jeśli Autorzy wykorzystali w tekście prace i/lub słowa innych, są zobowiązani odpowiednio je zacytować lub przywołać oraz w razie konieczności uzyskać niezbędne zezwolenia. Wszelkie formy plagiatu są zachowaniem nieetycznym i są nie do przyjęcia.

    • Wielokrotna, zbędna lub równoległa publikacja

Złożenie tego samego artykułu (zawierającego te same wyniki badań) do więcej niż jednego czasopisma jednocześnie jest zachowaniem nieetycznym i jest nie do przyjęcia.

    • Poufność

Informacje uzyskane w ramach usług poufnych, takich jak recenzowanie artykułów lub wniosków grantowych, nie mogą być wykorzystywane bez wyraźnej pisemnej zgody autora pracy związanej z tymi usługami.

    • Autortwo artykułu

Autorstwo powinno być ograniczone do tych osób, które wniosły znaczący wkład do koncepcji, projektu, przeprowadzenia lub interpretacji opisanego badania. Wszyscy, którzy wnieśli znaczący wkład, powinni zostać wymienieni jako współautorzy. Jeśli inne osoby miały swój udział w pewnych merytorycznych aspektach pracy, należy je wymienić w części z podziękowaniami. Autor korespondujący powinien zapewnić, że w pracy uwzględnieni są wszyscy właściwi współautorzy oraz że nie zostali w niej wymienieni żadni niewłaściwi autorzy, i że wszyscy współautorzy widzieli i zatwierdzili ostateczną wersję pracy i zgodzili się na jej złożenie do publikacji. Autorzy ponoszą zbiorową odpowiedzialność za artykuł.

    • Konflikt interesów

Wszyscy autorzy powinni ujawnić w swoim artykule wszelkie relacje finansowe i osobiste z innymi ludźmi lub organizacjami, które mogłyby być postrzegane jako mające niewłaściwy wpływ na ich pracę. Należy ujawnić wszystkie źródła wsparcia finansowego na przeprowadzenie badań i/lub przygotowanie artykułu. Przykłady potencjalnych konfliktów interesów, które należy ujawnić, obejmują zatrudnienie, doradztwo, posiadanie akcji, honoraria, płatne usługi biegłych, wnioski patentowe/rejestracyjne oraz granty lub inne fundusze.

    • Ryzyko związane z badaniami oraz badania z wykorzystaniem zwierząt

Jeśli badanie obejmuje użycie chemikaliów, procedur lub sprzętu, które wiąże się z jakimikolwiek wyjątkowym ryzykiem, autorzy muszą wyraźnie zaznaczyć to w artykule. Jeśli badanie obejmuje wykorzystanie zwierząt, autorzy powinni upewnić się, że wszystkie procedury zostały przeprowadzone zgodnie z odpowiednimi przepisami i wytycznymi instytucjonalnymi oraz że zostały one zatwierdzone przez odpowiednie komisje instytucjonalne. Artykuł powinien zawierać potwierdzające to oświadczenie.

    • Powiadamianie o zasadniczych błędach

Gdy autor odkryje istotny błąd lub nieścisłość w swojej opublikowanej pracy, jego obowiązkiem jest niezwłoczne powiadomienie redaktora czasopisma lub wydawcy i współpraca z redaktorem w celu wycofania lub korekty artykułu, jeśli redaktor uzna to za konieczne. Jeśli redaktor lub wydawca dowie się od osoby trzeciej, że opublikowana praca zawiera błąd, obowiązkiem autora jest współpraca z redaktorem, w tym dostarczenie dowodów na żądanie redakcji.

Powrót

3. Procedura recenzji

Wszystkie artykuły publikowane w czasopiśmie „Budownictwo i Architektura”podlegają recenzji. Czasopismo stosuje zasady double-blind peer review (recenzji podwójnie ślepej), tj. autor i recenzenci nie znają swojej tożsamości.

Pierwszym krokiem jest ocena przydatności artykułu do publikacji oraz jego zgodności z zakresem tematycznym i celami czasopisma wykonana przez Redakcję. W przypadku akceptacji manuskrypt jest przekazywany do recenzji nie mniej niż dwóm niezależnym recenzentom wyznaczonym przez redakcję. Przynajmniej jeden z recenzntów nie może posiadać polskiej afiliacji.

W przypadku recenzji:

  • pozytywnych – manuskrypt jest przekazywany do Kolegium Redakcyjnego, które podejmuje ostateczną decyzję odnośnie publikacji tekstu,
  • negatywnych – Redakcja zapoznaje się z uwagami i podejmuje decyzję o wyznaczeniu kolejnych recenzentów lub o odrzuceniu pracy autora,
  • mieszanych (jedna recenzja pozytywna, jedna negatywna) – wyznaczany jest trzeci recenzent.

W przypadku recenzji pozytywnych, ale wymagających wprowadzenia poprawek, artykuł jest kierowany do Autora. Redakcja przekazuje autorowi uwagi i sugestie recenzentów. Autor ustosunkowuje się do recenzji. W przypadku podtrzymania swojego stanowiska jest zobowiązany do przekazania Redakcji dodatkowych wyjaśnień. Po wprowadzeniu przez Autora poprawek artykuł jest ponownie wysyłany do Recenzenta lub akceptowany przez Redakcję, w zależności od liczby i stopnia złożoności wymaganych poprawek. Końcowa wersja manuskryptu trafia do Redaktora Naczelnego. Wprowadzane są niezbędne korekty edytorskie, a także dokonywana jest ocena poprawności językowej. Wersja edytorska jest wysyłana autorowi do wykonania końcowej korekty i zatwierdzenia.

Powrót

4. Otwarty dostęp i prawa autorskie

„Budownictwo i Architektura” wspiera program otwartej nauki. Czasopismo umożliwia otwarty dostęp (Open Access) do publikacji. Każdy może przeglądać, pobierać i przekazywać artykuły pod warunkiem przestrzegania zasad licencji.

Autorzy publikują przekazując prawa autorskie na zasadach Creative Commons Attribution (CC BY 4.0). Zgoda na przekazanie praw autorskich udzielana jest w momencie zgłoszenia artykułu do czasopisma przez jego stronę internetową.

Powrót

5. Polityka prywatności

Wprowadzone do systemu dane osobowe oraz adresy e-mail będą wykorzystywane wyłącznie do celów wydawniczych czasopisma.

Powrót