Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.
Plik został zapisany w formacie Microsoft Word (doc), Open Office lub RTF, LaTeX.
Ilustracje i wykresy zostały przygotowane w osobnych plikach w rozdzielczości 300 DPI.
W bibliografii zostały uwzględnione aktualne adresy URL przywoływanych stron internetowych oraz numery DOI.
Tekst spełnia wymagania stylistyczne i bibliograficzne zgodne z wymogami czasopisma.
Zapoznałem się z prawami autorskimi dotyczącymi publikacji tekstu.
Artykuł nie został dotychczas opublikowany i nie został wysłany do innego czasopisma.
Wytyczne dla autorów
„Budownictwo i Architektura” jest kwartalnikiem naukowym działającym na zasadzie otwartego dostępu do publikacji (Open Access). Od 2018 r. kolejne numery są publikowane w marcu, czerwcu, wrześniu i grudniu. Publikowanie w czasopiśmie „Budownictwo i Architektura” nie wymaga żadnych opłat. Manuskrypty należy składać poprzez zalogowanie się na stronie czasopisma.
Rękopisy przedłożone do rozpatrzenia powinny zawierać wcześniej niepublikowany materiał. Przy przygotowaniu artykułu, autor powinien kierować się obowiązkami autora zawartymi w oświadczeniu czasopisma o przestrzeganiu standardów etycznych. Czasopismo publikuje w języku angielskim lub w języku angielskim i polskim (np. polski rękopis i tłumaczenie na język angielski). Manuskrypt w języku polskim musi zawierać tytuł, słowa kluczowe i streszczenie w języku angielskim, w alfabecie łacińskim. Bibliografia również musi być opracowana w alfabecie łacińskim. Dla użytkowników takich programów jak Zotero, Mendeley i Papers przygotowana została formatka stylu bibliograficznego.
Manuskrypty są recenzowane przez dwóch niezależnych ekspertów z danej dziedziny wyznaczonych przez Redakcję. W czasopiśmie stosowane są zasady double-blind peer review, tj. autor i recenzenci nie znają swojej tożsamości. Przynajmniej jeden z recenzentów pochodzi spoza Wydziału Budownictwa i Architektury. W przypadku gdy autorem jest pracownik w/w wydziału, obaj recenzenci są spoza tej jednostki.
Składając manuskrypt przez stronę czasopisma, Autorzy przekazują prawa autorskie na zasadach licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa (CC BY 4.0 Int. ), oświadczając, że artykuł:
jest napisany przez autora,
nie został wcześniej opublikowany,
nie zawiera niezgodnych z prawem treści,
nie narusza praw innych osób,
podlega prawom autorskim, które przysługują wyłącznie autorowi i są wolne od jakichkolwiek praw osób trzecich oraz autor otrzymał wszelkie pisemne pozwolenia na cytowanie z innych źródeł.
Pierwszym krokiem jest ocena przydatności artykułu do publikacji oraz jego zgodności z zakresem tematycznym i celami czasopisma wykonana przez Redakcję. Autorowi jest wysyłana informacja zwrotna o podjętej decyzji. W przypadku akceptacji manuskrypt jest przekazywany do recenzji. Każda z prac jest oceniania przez nie mniej niż dwóch niezależnych recenzentów. W czasopiśmie stosują się zasady double-blind peer review, tj. autor i recenzenci nie znają swojej tożsamości.
W przypadku recenzji:
pozytywnych – manuskrypt jest przekazywany do Edytora,
negatywnych – Redakcja zapoznaje się z uwagami i podejmuje decyzję o wyznaczeniu kolejnych recenzentów lub o odrzuceniu pracy autora,
mieszanych – wyznaczany jest trzeci recenzent.
W przypadku recenzji pozytywnych, ale wymagających wprowadzenia poprawek, artykuł jest kierowany do Autora. Redakcja przekazuje autorowi uwagi i sugestie recenzentów. Autor ustosunkowuje się do recenzji. W przypadku podtrzymania swojego stanowiska jest zobowiązany do przekazania Redakcji dodatkowych wyjaśnień. Po wprowadzeniu przez Autora poprawek artykuł jest ponownie wysyłany do Recenzenta lub akceptowany przez Redakcję, w zależności od liczby i stopnia złożoności wymaganych poprawek. Końcowa wersja manuskryptu trafia do Redaktora Naczelnego. Wprowadzane są niezbędne korekty edytorskie, a także dokonywana jest ocena poprawności językowej. W przypadku artykułów w języku polskim ocenie językowej podlegają: tytuł, słowa kluczowe oraz streszczenie w języku angielskim. Wersja edytorska jest wysyłana autorowi do wykonania końcowej korekty i zatwierdzenia. W razie wykrycia ewentualnych błędów w wynikach badań, autorzy zobowiązani są do wprowadzenia poprawek lub wycofania artykułu. Schemat procedury publikacji jest przedstawiony na rysunku 1.
Publikowanie w Budownictwie i Architekturze nie wymaga żadnych opłat. Autorzy są zobowiązani do podpisania dokumentu o przekazaniu praw autorskich (dokument), na zasadach licencji Creative Commons Attribution, w której autor oświadcza, że artykuł:
jest napisany przez autora,
nie został wcześniej opublikowany,
nie zawiera niezgodnych z prawem treści,
nie narusza praw innych osób,
podlega prawom autorskim, które przysługują wyłącznie autorowi i są wolne od jakichkolwiek praw osób trzecich oraz autor otrzymał wszelkie pisemne pozwolenia na cytowanie z innych źródeł.
Procedura odwołania od recenzji
Jeżeli autor nie zgadza się z otrzymaną negatywną recenzją zgłoszonego artykułu, ma prawo odwołać się od niej. Autor przesyła do Redakcji odpowiedź na recenzję, w której uzasadnia konieczność ponownego rozpatrzenia kwestii publikacji artykułu, odnosząc się do poszczególnych uwag Recenzentów. Po rozważeniu wniosku Autora, Redakcja albo podtrzymuje poprzednią decyzję o odmowie publikacji artykułu, albo powołuje nowych Recenzentów, którym przedstawia artykuł do ponownej recenzji. W przypadku otrzymania kolejnej negatywnej recenzji, Redakcja podejmuje ostateczną decyzję o odmowie publikacji artykułu. Od decyzji tej nie przysługuje odwołanie.
Prawa autorskie
Budownictwo i Architektura wspiera program otwartej nauki. Czasopismo umożliwia otwarty dostęp (Open Access) do publikacji. Każdy może przeglądać, pobierać i przekazywać artykuły pod warunkiem przestrzegania zasad licencji.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.