Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Zgodnie z obecnym stanem badań nad zjawiskiem biofilmu, już od dawna widoczne jest szeroko rozumiane pozytywne oddziaływanie elementów natury na człowieka. Od kiedy dostrzeżono negatywny wpływ terenów zurbanizowanych na jakość życia, na nowo zaczęto definiować architekturę przyjazną człowiekowi, gdzie fizyczne i psychiczne osoby niepełnosprawne korzystają z różnych funkcji zależnych od ich położenia ze względu na ich dostępność. Na wybrane przykłady analizy obiektów przeanalizowano dwa różne zastosowania do współczesnej architektury biofilicznej; takie dla każdej natury jest piedestałem całą budowli oraz takie, w których interpretacja natury przekładni się na rozwiązania technologiczne, inżynieryjne lub konstrukcyjne. Przedstawione przykłady architektoniczne wzorowane na naturze zyskały uznanie społeczności lokalnych oraz rozgłos ogólnoświatowy, można wybrać takie, a także rozdzielić architekturę organiczną i bioniczną jest w pełni uzasadniony. Biofilia warunkuje dobrostan człowieka, pozostając w ścisłym związku ze stosunkiem dostępu.
Błaszczyk M., “Kultura czy natura? Mechanizmy percepcji i preferencji wobec krajobrazu i form roślinnych”, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, no. 36/2017, pp. 21-32.
Google Scholar
Dobesz J., Wzajemne relacje sztuki, techniki, architektury i urbanistyki, in Integracja sztuki i techniki, Flizikowski J. ed., Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz 2014.
Google Scholar
Kellert S. R., “Dimensions, Elements, and Attributes of Biophilic Design”, in Biophilic De-sign: the Theory, Science and Practice of Bringing Buildings to Life. John Wiley & Sons, Ho-boken, 2008, pp. 3 – 19.
Google Scholar
Kiereś H., “Klasyczna teoria sztuki”, in U źródeł tożsamości kultury europejskiej. Rakowski T. ed., Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej, Lublin, 1994, pp. 201-218.
Google Scholar
Klein L., Żywe architektury: analogia biologiczna w architekturze końca XX wieku. Fundacja Kultura Miejsca, Warszawa, 2004.
Google Scholar
Kurkowska A., “Integracja sztuki i techniki w kontekście przekazywania nastroju poprzez obiekt architektoniczny” in: Integracja sztuki i techniki w architekturze i urbanistyce, Flizi-kowski J. ed., Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz, 2014, pp. 185 -196.
Google Scholar
Maciejko A., “Inspiracje w architekturze. Część 2. Natura”, Builder Science, no. 06/2016, pp. 44-47.
Google Scholar
Modrzewski B., Szkołut A., “Biofilia – teoria i praktyka projektowa”, in BIOCITY. Górski F., Łaskarzewska-Średzińska M. ed., Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Warsza-wa, 2014, pp. 181 – 188.
Google Scholar
Modrzewski B., Szkołut A., “Biofilia – człowiek w przestrzeni – przestrzeń wokół człowieka”, in Architektura a rozwój człowieka: ujęcie multidyscyplinarne. Kalus A., Mazurek E., Szy-mańska J. ed., Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2015, pp. 29 – 40.
Google Scholar
Niebrzydowski W., “Imitacje w architekturze”, Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OL PAN, No. 2008B, pp. 150 – 163.
Google Scholar
Pfeiffer B. B., Frank Lloyd Wright 1867-1959 Building for Democracy. Taschen, Koln, 2004.
Google Scholar
Rasmussen S. E., Odczuwanie architektury. Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2015.
Google Scholar
Rostański K. M., Natura modelowana. Elementy naturalistyczne w kompozycji urbanistycznej. Monografia. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012.
Google Scholar
Söderlund J., Newman P., “Biophilic architecture: a review of the rationale and outcomes”, AIMS Environmental Science, No. 2(4)/2015, pp. 950 – 969.
DOI: https://doi.org/10.3934/environsci.2015.4.950
Google Scholar
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, tom II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.
Google Scholar
Tokajuk A., “Piękno, oryginalność, kicz i estetyka drugiej kategorii w architekturze współcze-snej”. Czasopismo Techniczne. Architektura, No. 13/6-A/2007, pp. 438 – 442.
Google Scholar
Urbańska M. A., “Najnowsza Polska architektura site-specific: konserwacja tożsamości”, Czasopismo Techniczne. Architektura, No. 9/6-A/2015, pp. 233-249.
Google Scholar
Wright F. L., Architektura nowoczesna: wykłady. Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2016.
Google Scholar
Wybieralski W., Elementy wzornictwa w projektowaniu technicznym. Politechnika Warszaw-ska, Warszawa, 2012.
Google Scholar
Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, short shot edited by Lisowski B.; Lenarto-wicz J. K. ed., Politechnika Krakowska, Kraków, 2017.
Google Scholar
España Library, "Giancarlo Mazzanti", ArchDaily, 17 Jun 2008. Available: https://www.archdaily.com/2565/espana-library-giancarlo-mazzanti [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Buckley S., "Frank Lloyd Wright Upholds Egotist Reputation in Interview", ArchDaily, 09 Oct 2017. Available: https://www.archdaily.com/881027/frank-lloyd-wright-upholds-egotist-reputation-in-interview [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Hilburg J., “Safdie Architects completes world's largest indoor waterfall”, The Architect’s Newspaper. Available: https://www.archpaper.com/2019/04/safdie-architects-jewel-changi-airport/ [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Kitching C., “Casa do Penedo”, Daily Mail, 22 Nov 2015. Available: https://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3329206/Casa-Penedo-Flintstones-house-lures-tourists-Portugal-s-Fa.html [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Mairs J., ”Lakeside theatre designed by Bargone Associati to look like huge rocks”, Dezeen, 9 May 2016. Available: https://www.dezeen.com/2016/05/09/centro-eventi-multifunzionale-verbania-cultural-centre-bargone-architetti-associati-lake-maggiore-italy/ [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Crook L., ”Snøhetta completes Europe's first underwater restaurant in Norway”, Dezeen, 20 March 2019. Available: https://www.dezeen.com/2019/03/20/underwater-restaurant-under-snohetta-baly-norway/ [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Liebian International Plaza, “Cheng Xiamao”, CNN Travel, 26th July 2018. Available: https://edition.cnn.com/travel/article/waterfall-skyscraper-china-guizhou/index.html [Ac-cessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Mazzanti G., EL EQUIPO MAZZANTI design office, official web site. Available: https://www.elequipomazzanti.com/en/about-us/ [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Forbes, Casa do Penedo. Available: https://www.forbes.com/pictures/ekkf45kd/casa-do-penedo-fafe-mountains-portugal/#7ee74c17e31c [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Jewel Changi Airport, Safdie Architects. 2008. Available: https://www.safdiearchitects.com/projects/jewel-changi-airport [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Snøhetta design office, Under, official website, 2019. Available: https://snohetta.com/project/428-under-europes-first-underwater-restaurant [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
The Telegraph, Casa do Penedo, 11 Apr 2019. Available: https://www.telegraph.co.uk/travel/galleries/unusual-remote-buildings-photographers-love/casa-do-penedo--portugal/ [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Hugh Down's interview with Frank Lloyd Wright, in The Master Architect: Conversations with Frank Lloyd Wright, Meehan P.J. ed., Wiley-Interscience, 1984. Available: https://www.theguardian.com/artanddesign/2007/oct/19/architecture4 [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Fallingwater, Frank Lloyd Wright. 07 Jul 2019. Available: https://whc.unesco.org/en/list/1496 [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
SeARCH & CMA, “Villa Vals”, Official website of the Villa Vals. Available: http://www.villavals.ch/design_architecture.php [Accessed: 7 Oct 2020]
Google Scholar
Urodzony w 1989 roku. Absolwent Wydziału Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, dyplom w pracowni rzeźby prof. Marana Molendy w roku 2017.
Ukończył również architekturę krajobrazu na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu w 2012. Egzaminator Państwowy i mistrz w zawodzie florysta. Zainteresowanie materiałem roślinnym widoczne jest w dziełach z zakresu sztuki organicznej i środowiskowej.
Tworzy głównie w glinie. Ceramikę łączy ze szkłem formowanym metodami fusingu i slumpingu oraz w starożytnej technice pâte de verre.
Obecnie pracuje na stanowisku dydaktyczo – naukowym na Uniwersytecie Opolskim. Badania statutowe prowadzi w dyscyplinach: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki oraz architektura i urbanistyka.
Osiągnięcia:
Nagroda główna w kategorii rzeźba. ContemporaneaMENTI III. Concorso di arti contemporanee under 35. Rzeźba “still life”. Fondazione l’Arsenale, Iseo, Italy. 09.2019
Finalista międzynarodowego konkursu sztuki. Finalistes de la quatrième édition de Concours NanoArt en hommage au prof. Tadeusz Maliński. Rzeźba “Cząsteczka niestabilna / Une particule instable”. Galerie Roi Doré, Paris, France. 06.2019.
Finalista, ogólnopolski przegląd młodej sztuki ‘Świeża Krew VIII' Wystawa finałowa Galeria Socato, Wrocław. 10.2018
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.