Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na dwa pozornie odmienne podejścia do problematyki kształtowania formy architektonicznej: symboliczne i ekspresyjne, zarówno w kontekście ich konfrontacji, jak i symbiozy. Zastosowany symbol w sposób oczywisty sprzyja wytwarzaniu komunikatów wizualnych, natomiast eskalacja wyrazu zapobiega ucieczce w dosłowność i wzbogaca twórczość o pierwiastek indywidualny. Oba nurty komplementarnie tworzą mechanizm rozwoju języka nowoczesnej architektury, która naturalnie wymaga rozważania w szerszym kontekście kulturowym.
Świtek G. Gry sztuki z architekturą: nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Google Scholar
Giedion S. Przestrzeń, czas i architektura: narodziny nowej tradycji. PWN, Warszawa 1968.
Google Scholar
Jencks C. Semiologia i architektura, w: Teorie i manifesty architektury współczesnej. (ed. Jencks C., Kropf K.) Grupa Sztuka Architektury, Warszawa 2013.
Google Scholar
Croce B. Zarys estetyki. PWN, Kraków 1962.
Google Scholar
Eco U. Historia piękna. Rebis, Poznań 2005.
Google Scholar
Uścinowicz J. Dialektyka znaku i symbolu w architekturze – powrót do przeszłości? Czasopismo techniczne, Zeszyt 14. Architektura 4-A1 (2011).
Google Scholar
Le Corbusier. W stronę architektury. Fundacja Centrum Architektury, Warszawa 2012.
Google Scholar
Harries K. The ethical function of architecture. MIT Press, 2000.
Google Scholar
Graves M. Głos za architekturą symboliczną, w: Teorie i manifesty architektury współczesnej. (ed. Jencks C., Kropf K.) Grupa Sztuka Architektury, Warszawa 2013.
Google Scholar
Jencks C., 13 propozycji architektury postmodernistycznej, w: Teorie i manifesty architektury współczesnej. (ed. Jencks C., Kropf K.) Grupa Sztuka Architektury, Warszawa 2013.
Google Scholar
Pareyson L. Estetyka. Teoria formatywności. Universitas, Kraków 2009.
Google Scholar
Jencks C. Ruch nowoczesny w architekturze. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987.
Google Scholar
Bergson H. Materia i pamięć. O stosunku ciała do ducha. Vis-à-vis/Etiuda, Kraków 2012.
Google Scholar
Wallis M. O przedmiotach estetycznie brzydkich, w: Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce (1931-1949). Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968.
Google Scholar
Willet J. Ekspresjonizm. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976.
Google Scholar
Banham R. Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w pierwszym wieku maszyny. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979.
Google Scholar
Stern R. O stylu, klasycyzmie i pedagogice, w: Teorie i manifesty architektury współczesnej. (ed. Jencks C., Kropf K.) Grupa Sztuka Architektury, Warszawa 2013.
Google Scholar
Bator M. Ekspresja i dekonstrukcjonizm. O możliwości zastosowania teorii Harolda Blooma w interpretacji dzieła sztuki. Dyskurs 16(2013).
Google Scholar
Wallis M. Secesja, w: Mieczysław Wallis. Wybór pism estetycznych (ed. Pękala T.) Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Libeskind D. Przełom: przygody w życiu i architekturze, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008.
Google Scholar
Sartre J. P. Wyobrażenie. Fenomenologiczna psychologia wyobraźni, Wydawnictwo Alatheia, Warszawa 2012.
Google Scholar
Latour S., Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.