Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
W niniejszym artykule zaprezentowano autorski model czasu przejazdu pociągów metra, którego struktura może służyć do szacowania czasu przejazdu dowolnej linii metra na etapie planowania inwestycji. W założeniu – model ma stanowić narzędzie do estymacji wiarygodnych czasów przejazdu pociągów metra w modelach sieci transportowych. Model czasu przejazdu uwzględnia długość i zmienność czasu przejazdu poszczególnych odcinków między stacjami oraz czasu postoju na tych stacjach. W referacie przedstawiono modele cząstkowe średniego czasu przejazdu w zależności od długości odcinków, w ustaleniach sześciu porach dnia roboczego, opracowane na podstawie wyników pomiarów pochodzących z I linii metra w Warszawie. Zaprezentowano także podobne modele służące do oszacowania odchyleń standardowych czasu przejazdu odcinków linii. Również czas postoju na stacjach zamodelowano w oparciu o wyniki pomiarów, dla wyodrębnionych trzech typów stacji, zróżnicowanych pod względem średnich czasów postoju oraz położenia stacji względem ścisłego centrum miasta. W referacie przedstawiono także praktyczny przykład wykorzystania modelu: ocenę wpływu dogęszczenia stacji na czas przejazdu linii.
Szarata A. Modelowanie symulacyjne potoków pasażerskich jako kluczowe uwarunkowanie planów budowy metra. Materiały konferencyjne: Budownictwo podziemne i bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i infrastrukturze miejskiej. AGH, Kraków (2014), s. 135-144.
Google Scholar
Wilson R.J.: Wprowadzenie do teorii grafów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (2002).
Google Scholar
Vuchic V.R.: Urban Transit Systems and Technology. John Wiley & Sons, 2007.
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470168066
Google Scholar
Bauer M.: Simulation Model of a Bus Line in Changing Traffic Conditions; The Fifth International Conference on Advances in System Simulation SIMUL 2013, Venice, s. 29-35.
Google Scholar
Birr K., Jamroz K., Kustra W. Analiza czynników wpływających na prędkość pojazdów transportu zbiorowego na przykładzie Gdańska. Problemy współczesnych systemów logistycznych i transportowych. Prace naukowe - Transport - z. 97. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej (2013), s. 19-29.
Google Scholar
Fenga X., Maoa B., Fenga X., Fenga J.: Study on the maximum operation speeds of metro trains for energy saving as well as transport efficiency improvement, Energy, The International Journal, Volume 36, Issue 11, November 2011, pp. 6577–6582.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2011.09.004
Google Scholar
http://www.metro.waw.pl.
Google Scholar
Bauer M. Analiza zmienności prędkości przejazdu linii metra. Czasopismo Logistyka 2/2014.
Google Scholar
Derrible S., Kennedy Ch.: Network Analysis of World Subway Systems Using Updated Graph Theory. Transportation Research Record, Volume 2112 / 2009, Transit 2009, Vol. 3, pp. 17-25.
DOI: https://doi.org/10.3141/2112-03
Google Scholar
Yang X., Li X., Gao Z., Wang H.: A Cooperative Scheduling Model for Timetable Optimization in Subway Systems, IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 2013, Vol. 14.
DOI: https://doi.org/10.1109/TITS.2012.2219620
Google Scholar
Yalçınkaya O., Bayhan G. M.: Modelling and optimization of average travel time for a metro line by simulation and response surface methodology. European Journal of Operational Research, Vol. 196, Issue 1, 2009, pp. 225–233.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2008.03.010
Google Scholar
Stypuła K., Kozioł K., Szczepański M., Pęski S., Miros G.: Rozwiązania nawierzchni torowych l linii metra w Warszawie. Inżynieria i Budownictwo, 2009, Tom R. 65, nr 8, s. 429-433.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.