Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Celem badań była analiza właściwości asfaltu spienionego wyprodukowanego z lepiszcza 50/70 w aspekcie oceny jego przydatności w drogownictwie podczas wytwarzania materiałów przeznaczonych do warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. W celu poprawy jego pienistości zastosowano modyfikator w postaci wosku syntetycznego Fishera-Tropscha (FT) w ilości 1,0%, 2,0% i 3,0% w stosunku do masy asfaltu. Ocenie poddano parametry lepiszczy przed i po procesie spieniania. Pomiar cech piany asfaltowej przeprowadzono przy zmianie poziomu wody spieniającej (FWC) w zakresie od 1,5% do 4,0% ze wzrostem co 0,5%. Na podstawie analizy wyników badań ustalono optymalne zakresy dozowania obu składników (FT, FWC) oraz dokonano klasyfikacji uzyskanych lepiszczy w zakresie ich przeznaczenia do wybranych technologii.
Król J., Radziszewski P., Piłat J., Kowalski K., Matraszek K. Właściwości lepiszczy asfaltowych modyfikowanych parafinami nowej generacji. Projekt MMAC. cz. 1. Autostrady 5 (2011) 72-76.
Google Scholar
Król J., Radziszewski P., Piłat J., Kowalski K., Matraszek K. Technologie WMA w aspekcie modyfikacji właściwości lepiszczy asfaltowych. Projekt MMAC - cz. 2. Autostrady 7 (2011) 16-20.
Google Scholar
Radziszewski, P. Modifed asphalt mixtures resistance to permanent deformation. Journal of Civil Engineering and Management 13(4) (2007) 307-315. DOI:10.1080/13923730.2007.9636451
Google Scholar
Muthen, KM. Foamed asphalt mixes. Mix design procedure. Contract Report CR 98/077, SABITA Ltd & CSIR Transportek (Council for Scientific and Industrial Research Transportek), Pretoria, South Africa (2009).
Google Scholar
Van De Ven MFC., Jenkins KJ., Voskuilen JLM., Van Den Beemt R. Development of (half-) warm foamed bitumen mixes: State of the art. International Journal of Pavement Engineering 8(2) (2007) 163-175. DOI: 10.1080/10298430601149635
DOI: https://doi.org/10.1080/10298430601149635
Google Scholar
Jenkins KJ. de Groot JLA. Van de Ven MFC. Molenaar AAA. Half-warm Foamed Bitumen Treatment, A New Process. Conference on Asphalt pavements for Southern Africa, Victoria Falls, Zimbabwe (1999).
Google Scholar
Iwański, M., Mazurek, G. Optimization of the Synthetic Wax Content on Example of Bitumen 35/50. Procedia Engineering 57 (2013) 414-423.
Google Scholar
Yu, X., Wang. Y., Luo, Y. Impacts of water content on rheological properties and performance-related behaviours of foamed war-mix asphalt. Construction and Building Materials 48 (2013) 203-209. DOI:10.1016/j.conbuildmat.2013.06.018.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2013.06.018
Google Scholar
Hugo M.R.D. Silva; Joel R.M. Oliveira; Peralta, J. a, Salah E. Zoorob b. Optimization of warm mix asphalt using different blends of binders and synthetic paraffin wax contents, Construction and Building Materials 24(9) (2010) 1621-1631, DOI:10.1016/j.conbuildmat.2010.02.030.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2010.02.030
Google Scholar
Gaweł, I., Kalabińska, M., Piłat, J. Asfalty drogowe. WKŁ, Warszawa, 255s. 2001.
Google Scholar
Jenkins, KJ. 2000. Mix Design Considerations for Cold and Half-Warm Bituminous Mixes with Emphasis on Foamed Bitumen. PhD Dissertation, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Stellenbosch, Stellenbosch, South Africa.
Google Scholar
Bissada, AF. Structural Response of Foamed-Asphalt-Sand Mixtures in Hot Environments. In: Asphalt materials and mixtures. Washington, Transportation Research Record 1115 (1987) 134-149.
Google Scholar
Iwański, M., Mrugała, J. Beton asfaltowy w technologii na półciepło z asfaltem spienionym. Drogownictwo 4 (2013) 110-115.
Google Scholar
Jenkins, KJ., Molenaar, AAA, de Groot, JLA., Van de Ven, MFC. 2000. Optimisation and Application of Foamed Bitumen in Road Building. Wegbouwkundige Werkdagen, Doorwerth, Netherlands.
Google Scholar
Iwański, M., Chomicz-Kowalska, A. 2012. Moisture and frost resistance of the recycled base rehabilitated with the foamed bitumen technology, Archives of Civil Engineering, Vol. 58, nr 2 (2012) 185-198. DOI: 10.2478/v.10169-012-0011-2
DOI: https://doi.org/10.2478/v.10169-012-0011-2
Google Scholar
Iwański, M., Chomicz-Kowalska, A. Laboratory Study on mechanical Parameters of Foamed Bitumen Mixtures in the Cold Recycling Technology. Procedia Engineering 57 (2013) 433-442. DOI:10.1016/j.proeng.2013.04.056
DOI: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2013.04.056
Google Scholar
Kim, Y; Lee, DY. 2003. Development of a mix design process for cold-in place rehabilitation using foamed asphalt. Final report for TR-474 Phase 1, University of Iowa, USA.
Google Scholar
Abel, F. Foamed asphalt base stabilization. 6th Annual Asphalt Paving Seminar, Colorado State University (1978).
Google Scholar
Wirtgen. 2012. Wirtgen Cold Recycling Technology.
Google Scholar
Asphalt Academy. 2009. Technical Guideline: Bitumen Stabilised Materials, A Guideline for the Design and Construction of Bitumen Emulsion and Foamed Bitumen Stabilised Materials, Technical Gudeline 2 (TG2).
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.