Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Mieszanki mineralno-asfaltowe (mma) produkowane obecnie muszą spełniać szereg wymagań stawianych wyrobowi gotowemu. Obostrzenia stawiane przed mma zawierają się w europejskich normach wyrobu oraz polskich wytycznych technicznych. Polskie wytyczne techniczne ograniczają również możliwości związane ze stosowaniem granulatu asfaltowego, nie uwzględniając możliwości technicznych wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych (WMA). Wyróżnia się dwie główne metody dodawania granulatu asfaltowego w WMA: metoda na zimno oraz metoda na gorąco. W warunkach polskich metodą najczęściej stosowaną jest metoda na zimno, w tej metodzie granulat asfaltowy dodawany jest bezpośrednio do mieszalnika w odróżnieniu do metody na gorąco, która przewiduje wstępne ogrzanie granulatu asfaltowego w bębnie grzewczym. Dlatego podjęto próbę udowodnienia, iż mieszanka mineralo-asfaltowa zaprojektowana ze zwiększoną zawartością granulatu asfaltowego będzie w stanie konkurować z mma zaprojektowaną w 100% z nowych i niepochodzących z recyklingu materiałów składowych. Zostały wytypowane dwa rodzaje mma do kategorii ruchu KR3-4 z przeznaczeniem do warstwy podbudowy oraz wiążącej. Wykonano referencyjne badanie typu bez dodatku granulatu asfaltowego oraz badania typu z jego użyciem w wysokości 15, 25 oraz 35%. Zastosowanym lepiszczem był asfalt drogowy 35/50, a program badań obejmował wykonanie badań parametrów objętościowych, badań powiązanych funkcjonalnie i funkcjonalnych każdej z mma.
ZTV Asphalt-StB, Zusätzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für den von Verkehrsflächenbefestigungen aus Asphalt, 2007,
Google Scholar
TL Asphalt-StB 07, Technische Lieferbedingungen für Asphaltmischgut für den Bau von
Google Scholar
Verkehrsflächenbefestigungen, FGSV, 2007,
Google Scholar
TL Gestein-StB, Technische Lieferbedingungen für Gesteinskörnungen im Straßenbau, Blatt 10, 2004/Frassung 2007,
Google Scholar
TL AG-StB 06 T Technische Lieferbedingungen für Asfaltgranulat, FGSV, 2006,
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.