Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Odporność na działanie wody i mrozu jest jedną z najważniejszych właściwości charakteryzujących parametry techniczne mieszanek mineralno-asfaltowych. Czynniki środowiskowe oddziaływujące na nawierzchnie drogową znacząco niekorzystnie wpływają na trwałość poszczególnych warstw konstrukcyjnych drogi. W strefie klimatycznej, w której znajduje się Polska, nawierzchnia jezdni drogowej poddawana jest w ciągu roku między innymi wielokrotnemu nasączaniu wodą, zamrażaniu i odmrażaniu. Bardzo często procesom tym towarzyszy również sól stosowana podczas zimowego utrzymania dróg. Zasadnym staje się więc kontrolowanie MMA pod względem wrażliwości na wspomniane niszczące oddziaływania.
Oznaczenie wodo- oraz mrozoodporności MMA według obowiązujących procedur polega na określeniu zmniejszenia średniej wytrzymałości na rozciąganie pośrednie próbek nasyconych wodą do próbek suchych. Dużym problem metody stosowanej w Polsce jest powtarzalność i odtwarzalność uzyskiwanych rezultatów badań.
W referacie zaprezentowane zostały wyniki badań i analiz odporności na działanie wody i mrozu według wymagań WT-2 2010, AASHTO T 283-89 oraz „metody skandynawskiej”. Badaniom poddano mieszanki mineralno-asfaltowe typu AC 11S oraz AC 16P. Wodoodporność i mrozoodporność mieszanek mineralno-asfaltowych określono za pomocą badań wytrzymałości na rozciąganie pośrednie (ITS) oraz modułów sztywności (IT-CY).
Sybilski D. i inni. Weryfikacja i uaktualnienie metody badawczej wodoodporności z cyklem zamrażania mieszanek mineralno-asfaltowych. IBDIM/GDDKiA, Warszawa 2011 [Dokument elektroniczny].
Google Scholar
Piłat J., Radziszewski P. Kruszywa polodowcowe Polski północno-wschodniej do nawierzchni drogowych. Drogownictwo, 7-8/2011, s.226-231.
Google Scholar
Sybilski D., Mechowski T. Ocena trwałości mieszanek mineralno-asfaltowych. Prace Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, 3-4/1998, 63-107.
Google Scholar
Jaskuła P. Niszczące oddziaływanie wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe – przegląd literatury. Drogi i Mosty, 4/2004, s.5-44.
Google Scholar
Judycki J., Jaskuła P. Verification of the criteria for evaluation of water and frost resistance of asphalt concrete, Road Materials and Pavement Design, Vol. 9, 2008, s. 135-162.
DOI: https://doi.org/10.1080/14680629.2008.9690163
Google Scholar
Piłat J., Król J. Ocena adhezji asfaltów modyfikowanych do kruszyw mineralnych. Magazyn Autostrady, 10/2010, s.88-92.
Google Scholar
Krajewski M. Odporność próbek mieszanek mineralno-asfaltowych na działanie wody. Nawierzchnie asfaltowe, 1/2012, s.13-15.
Google Scholar
Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Iwański M. M.. Influence of hydrated lime on durablity SMA asphalt pavements with quartzite aggregate. Structure and Environment - 2013, vol. 5, no. 4, s.5-11, [Dokument elektroniczny].
Google Scholar
Grabowski W., Florkiewicz A. Wzmocnienie i odwodnienie podłoża nawierzchni autostrad. Drogownictwo, 12/1999, s.381-385.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.