Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Pod wpływem ruchu samochodowego oraz czynników atmosferycznych mikrotekstura i makrotekstura ulegają zmianom, które mają istotny wpływ na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowej. Szczególnym okresem w pracy nawierzchni jest początkowy okres jej użytkowania. Warstewka lepiszcza pokrywająca ziarna kruszywa jest usuwana przy jednoczesnym jego polerowaniu w tempie uzależnionym od rodzaju warstwy ścieralnej, obciążenia ruchu oraz elementu układu drogowego (odcinek międzywęzłowy, skrzyżowanie, łuk kołowy). W artykule przedstawiono porównanie zmian właściwości przeciwpoślizgowych warstw ścieralnych z SMA i betonu asfaltowego w zależności od obciążenia ruchem i miejsca ich wbudowania, w początkowym okresie ich eksploatacji. Analizę właściwości przeciwpoślizgowych przeprowadzono w oparciu o pomiary BPN (British Pendulum Number) wahadłem angielskim oraz makrotekstury metodą objętościową. Badania przeprowadzono na odcinkach testowych ustalonych podczas przebudowy drogi krajowej nr 8 Jeżewo – Białystok km 614+850 – 639+365 przez okres trzech miesięcy od oddania ich do użytkowania.
Hall, J. W., Smith, K. L., Titus-Glover, L., Wambold, J. C., Yager, T. J., Rado Z. Guide for pavement friction. NCHRP. Web-only document 108. Contractor’s inal Report NCHRP Project 01-43. Transportation Research Board of the National Academes, 2009.
Google Scholar
Kane M., Piau J. M., Do M.-T. Modeling of the road surface polishing based on contact-mechanics approach. Road Materials and Pavement Design, 9 (2008) 305–318.
DOI: https://doi.org/10.1080/14680629.2008.9690171
Google Scholar
Gardziejczyk W. Wpływ technologii wykonania tekstury nawierzchni drogowych na hałas pojazdów samochodowych. Rozprawy naukowe nr 121, Białystok, 2005.
Google Scholar
Mechowski T. Analiza i weryfikacja wymagań i procedur pomiarowych oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni dróg publicznych i autostrad płatnych. Sprawozdanie z realizacji pracy TD-71. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2005.
Google Scholar
Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P. Assessment of skid resistance using DFTester and CTMeter. 9th International Conference Environmental Engineering, Wilno, 2014.
DOI: https://doi.org/10.3846/enviro.2014.179
Google Scholar
Gardziejczyk W., Wasilewska M. Assessment of skid resistance of asphalt mixtures in laboratory conditions. Archive of civil engineering 58 (2012) 521–534.
DOI: https://doi.org/10.2478/v.10169-012-0028-6
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.