Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Statystyki wypadków wskazują, że spośród wszystkich wypadków drogowych do zdecydowanej ich większości (ponad 70%) dochodzi w terenie zabudowanym, gdzie szczególnie niebezpiecznymi miejscami są obszary skrzyżowań drogowych. W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego coraz częściej projektuje się skrzyżowania o ruchu okrężnym, które w porównaniu do innych skrzyżowań charakteryzują się mniejszą liczbą punktów kolizji oraz wymuszają na kierowcach redukcję prędkości przez co wydatnie przyczyniają się zmniejszenia liczby i ciężkość wypadków. Jednak, jak dowodzą prowadzone analizy, w otoczeniu rond dochodzi również do dużej liczby zdarzeń, gdzie dominującymi typami są zderzenia boczne i najechania z tyłu, które są konsekwencją techniki i stylu jazdy kierowców. W referacie przedstawiono wyniki pomiarów prędkości na wlotach rond zlokalizowanych w Białymstoku różniących się wielkością oraz liczbą wlotów. Przeanalizowano prędkości chwilowe pojazdów w ruchu swobodnym na odcinkach dojazdowych do ronda, jezdni głównej oraz wlotach i wylotach. Do rejestracji prędkości wykorzystano rejestrator GPS stosując metodę przejazdu pojazdem testowym.
Macioszek E.: Analiza prędkości przejazdu wyróżnionych grup rodzajowych pojazdów na skrzyżowaniach typu rondo. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria Transport z. 77 (2012) str. 59-66.
Google Scholar
Tracz M.: Uwarunkowania bezpieczeństwa ruchu w projektowaniu rond. Drogownictwo Nr 12/2005, str. 375-382.
Google Scholar
Brabander B., Nuyts E., Vereeck L.: Rod safety effects of roundabouts in Flanders. Journal of Safety Research 36 (2005). Pergamon, Belgia 2005, p. 289-296.
Google Scholar
Retting R., Persaud B.N., Garder P.E., Lord D.: Crash and Injury Reduction Following Instalations of Roundabourts in United States. American Journal of Public Health, Vol. 91, No. 4, April 2001, p. 628-631.
DOI: https://doi.org/10.2105/AJPH.91.4.628
Google Scholar
Daniels S., Brijs T., Nuyts E., Wets G.: Explaining variation in safety performance of roundabouts. Accident Analysis and Prevention 42 (2010), pp. 393-402
Google Scholar
Campbell D., Jurisich I., Dunn R.: Improved Multi-lane Roundabout design for Cyclists. Land Transport New Zeland Research Report 287, Auckland 2006.
Google Scholar
Majer S.: Analiza zdarzeń drogowych na wybranych rondach w Gorzowie Wielkopolskim, Projektowanie rond - doświadczenia i nowe tendencje. Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK RP Oddział w Krakowie Nr 92 (Zeszyt 151), Kraków 2010.
Google Scholar
Ziółkowski R.: „Analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego na wybranych skrzyżowaniach w Białymstoku”. Przegląd komunikacyjny Nr 8/2013, str. 18-21.
DOI: https://doi.org/10.15199/59.2023.2.1
Google Scholar
Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. II, GDDKiA, Warszawa 2001.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.