Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Wiele wytwórni mieszanek betonowych często posiada nowoczesne węzły betoniarskie o wysokiej wydajności, które zapewniają dobrą jakość produkcji. Przedsiębiorstwa te dysponują także flotami nowoczesnych betonowozów. Pomimo tego, niezwykle rzadko zdarza się, aby wytwórnie posiadały programy wspomagające podejmowanie decyzji przy planowaniu tras przejazdowych betonowozów oraz harmonogramowaniu produkcji mieszanki. Najczęściej decyzje te podejmują dyspozytorzy polegając jedynie na swoim doświadczeniu. W artykule scharakteryzowano problem zintegrowanego harmonogramowania produkcji mieszanki betonowej i marszrutyzacji betonowozów oraz opracowano model matematyczny mający na celu optymalizację procesu transportu mieszanki betonowej. Implementacja komputerowa modelu i jego wdrożenie może prowadzić do obsługi większej liczby zleceń, zwiększenia stopnia wykorzystania posiadanego potencjału produkcyjnego oraz stopnia zadowolenia zamawiających, a w konsekwencji do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na trudnym rynku produkcji mieszanek betonowych.
Ignatowski P. Realizacja żelbetowych konstrukcji nowoczesnych budynków użyteczności publicznej. Materiały Budowlane (2008),nr 6.
Google Scholar
Podsumowanie rynku betonu towarowego w Polsce w 2012. Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce, Kraków 2013.
Google Scholar
Yan S., Lai W., Chen M. Production scheduling and truck dispatching of ready mixed concrete. Transportation Research. Part E 44 (2008) 164-179.
Google Scholar
Lin P. C., Wang J., Huang S. H., Wang Y. T. Dispatching ready mixed concrete trucks under demand postponement and weight limit regulation. Automation in construction 19 (2010) 798-807.
Google Scholar
Orłowski Z. Podstawy technologii betonowego budownictwa monolitycznego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar
Feng Ch. W., Cheng T. M., Wu H. T., Optimizing the schedule of dispatching RMC trucks through genetic algorithms. Automation in Construction 13 (2004) 327-340.
Google Scholar
Matsatsinis N. F. Towards a decision support system for the ready concrete distribution system: A case of a Greek company. European Journal of Operational Research 152 (2004) 487-499.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0377-2217(03)00039-0
Google Scholar
Naso D., Surico M., Turchiano B., Kaymak U. Genetic algorithms for supply-chain scheduling: A case study in the distribution of ready mixed concrete. European Journal of Operational Research 177 (2007) 2069-2099.
Google Scholar
PN-EN 13670:2011. Wykonywanie konstrukcji z betonu.
Google Scholar
Yan S., Lin H. Ch., Liu Y.-Ch., Optimal schedule adjustments for supplying ready mixed concrete following incidents. Automation in Construction 20 (2011) 1041-1050.
Google Scholar
Yan S., Lin H. C., Jiang X. Y., A planning model with a solution algorithm for ready mixed concrete production and truck dispatching under stochastic travel times. Engineering Optimization 44 (2012) 427-447.
Google Scholar
Park M., Kim W. Y., Lee H. S., Han S., Supply chain model for ready mixed concrete. Automation in Construction 20 (2011) 44-55.
Google Scholar
Asbach L., Dorndorf U., Pesh E., Analysis, modeling and solution of concrete delivery problem. European Journal of Operational Research 193 (2009) 820-835.
Google Scholar
Yan S., Lai W., An optimal scheduling model for ready mized concrete supply with overtime considerations. Automation in Construction 16 (2007) 734-744.
Google Scholar
LINGO 14.0 - Optimization Modeling Software for Linear, Nonlinear, and Integer Programming. Lindo Systems (2014).
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.