Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Problematyka zrównoważonego rozwoju, w tym budownictwa, obejmuje konieczny aspekt postępowania bez kompromisu dla rozwoju przyszłych pokoleń. Dotychczas zakłada się, że postęp jest nazbyt agresywny w stosunku do środowiska. Tak rzeczywiście jest w wielu przypadkach, które zostały dobrze udokumentowane, co nie znaczy, że nie podlegają krytyce. W niniejszym artykule podnosi się jeszcze inny problem – jest to mianowicie efekt zaniechania działań wyrównujących różnice cywilizacyjne. Występowanie dużych różnic w sensie infrastruktury komunikacyjnej pomiędzy różnymi regionami lub dużych różnic mentalnych, szczególnie związanych z niedostatecznym dostępem do edukacji, powoduje napięcia społeczne, wymuszony przepływ ludzi, co innymi słowy potęguje niestabilność i jest anty-zrównoważonym rozwojem. Zaniechania mogą dotyczyć elementarnych działań w zakresie budownictwa. W artykule został podjęty problem technicznego dziedzictwa kulturowego. Rzecz dotyczy tzw. 1. mostu M. Lutosławskiego w Lublinie. Wieloletnie zaniedbania spowodowane niedostatkiem wiedzy o wartości mostu, jego unikalności sprawiły, że konstrukcja jest bliska stanowi granicznemu w sensie norm technicznych. To nie znaczy, że lada moment ulegnie katastrofie, ale każdy następny rok jej trwania to dalszy rozwój korozji i podrażanie kosztów przyszłego remontu. W sensie zrównoważonego rozwoju – należy czynić starania by nie zubożyć przyszłych pokoleń o materialny unikalny zabytek.
Rybak M., Zanim minął wiek XIX – były już mosty z betonu zbrojonego, Drogownictwo, nr 7-8, 2002.
Google Scholar
Karaś S., Ścieżki powstawania technologii F. Hennebique’a, Drogownictwo, LXVIII, 5, 2013.
Google Scholar
Karaś S., Gazda L., Inżynier Marian Lutosławski i jego mosty w Lublinie, Drogownictwo, 2, 159-164, 2004.
Google Scholar
Śledziewski K., Zasady estetycznego kształtowania konstrukcji mostowych, Drogownictwo, nr 3, 2011.
Google Scholar
Kowal M., Droga ekspresowa S17 odcinek Kurów-Bogucin, Drogownictwo, nr 9, 2013.
Google Scholar
Karaś S., Unique Hennebique bridges in Lublin, Poland, American Journal of Civil Engineering and Architecture, 2013 1 (2), pp 47-51.
DOI: https://doi.org/10.12691/ajcea-1-2-5
Google Scholar
Nosaliuk N., Karaś S., The bridges fate, 624.04.(075,8) Д 69, 425-434.
Google Scholar
Gieroba J., Karaś S., Przesmycka E., Po remoncie zabytkowego mostu w Lublinie, Lubelski Inżynier Budownictwa, Nr 23, 14-16, 2012.
Google Scholar
Karaś S., Kossowski G., Nasunięcie przęsła Vierendeel’a w Lublinie, Przegląd Komunikacyjny, 4, 16-24, 2013R.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.