Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
W ostatnich latach coraz większą uwagę zwraca się na ochronę obszarów zabudowanych przed nadmiernym hałasem komunikacyjnym. Istotnym problemem związanym z kształtowaniem klimatu akustycznego w miastach jest ocena i prognozowanie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań. Badania w tym zakresie są prowadzone w wielu krajowych i zagranicznych ośrodkach badawczych. Opracowane modele prognozowania hałasu, w zależności od liczby i rodzaju uwzględnianych czynników, z różną dokładnością opisują jego poziom w otoczeniu skrzyżowań. W artykule przedstawiono wyniki badań równoważnego poziomu dźwięku w otoczeniu różnych typów skrzyżowań. Pokazano wpływ organizacji ruchu, natężenia, struktury kierunkowej i rodzajowej oraz geometrii i odległości od skrzyżowania na poziom hałasu. Stwierdzono, że poza podstawowymi parametrami ruchu drogowego (natężenie i struktura rodzajowa) i charakterystyką wlotów, w sposób bardziej szczegółowy powinna być uwzględniana geometria skrzyżowania, organizacja i sposób sterowania ruchem oraz warunki ruchu występujące na skrzyżowaniu.
Tracz M., Chodur J., Gaca S. Wytyczne Projektowania Skrzyżowań Drogowych. Część I i II. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa 2001.
Google Scholar
Motylewicz M., Gardziejczyk W. Badanie i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną na przykładzie Białegostoku. Transport Miejski i Regionalny, 10 (2012) 8-15.
Google Scholar
Bohatkiewicz J. Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych, w: Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2000, s. 199-210.
Google Scholar
Tracz M. Bohatkiewicz J. Effects of traffic conditions on traffic noise at signalized intersection. 2nd European Conference on Noise Control – Euro-Noise’95, Vol. 1. Lyon, 1995.
Google Scholar
Jahandar N., Hosseinpour A., Sahraei M.A. Traffic noise under stop and go conditions in intersections. World Academy of Science, Engineering and Technology 62 (2012), 465-468.
Google Scholar
Agarwal S., Swami B.L., Gupta A.B.: Development of a noise prediction model under interrupted traffic flow conditions – a case study for Jaipur city. Noise & Health 11:45 (2009), 189-193.
DOI: https://doi.org/10.4103/1463-1741.56211
Google Scholar
Rajakumara H.N., Mahalinge Gowda R.M. Road traffic noise prediction model under interrupted traffic flow condition. Environmental Modelling & Assessment 14 (2009), 251-257.
Google Scholar
De Coensel B. et al. Effects of traffic signal coordination on noise and air pollutant emissions. Environmental Modelling & Software 35 (2012), 74-83.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.envsoft.2012.02.009
Google Scholar
Berengier M.C., Picaut J. Methods for Noise Control by Traffic Management: Impact of speed reducing equipments. Deliverable H.R2. SILENCE Project. Sixth Framework Programme. European Comission, Brusseles, 2008.
Google Scholar
Coelho M.C. et al. Impact of speed control traffic signals on pollutant emissions. Transportation Research Part D, 10 (2005a), 323-340.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.trd.2005.04.005
Google Scholar
Stoilova K., Stoilov T. Traffic noise and traffic light control. Transportation Research Part D, Vol. 3, 6 (1998), 399-417.
Google Scholar
Biernacki S. Badania poziomu hałasu na wybranych rondach w Krakowie i Rybniku. Praca magisterska. Kraków 2001.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.