Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Potrzeby wojsk ekspedycyjnych wymagają stosowania lekkich mostów o ograniczonych gabarytach, tak aby mogły być transportowane drogą powietrzną. USA prowadzi program budowy kompozytowego mostu czołgowego (Composite Army Bridge - CAB) i mostu wsparcia - Modular Composite Bridge – MCB. W roku 2004 CAB przeszedł pomyślnie testy zmęczeniowe. Całkowicie kompozytowe przęsło koleinowe o długości 14 m było obciążane pojazdem klasy MLC 100 (Military Load Class) i wytrzymało 20 tys. cykli obciążenia. MCB będzie zbudowany z 7 m modułów skrzynkowych i 6,5 m ramp wjazdowych. Przęsło o długości 26 m i szerokości 4 m, ma zapewnić przejazd obciążeń klasy MLC 65. Także w Kanadzie prowadzone są prace nad mostem kompozytowym, który ma 10 m długości i nośność MLC 30. Artykuł przedstawia także amerykańską koncepcję zastosowania mobilnego mostu wykonanego na zasadzie konstrukcji zespolonej. Jako deskowanie i zbrojenie płyty wykorzystano prasowane kompozyty poliestrowe FRP. Konstrukcja dźwigarów nośnych wykonana jest z a rur aluminiowych w postaci kratownicy rombowej o zakrzywionym pasie dolnym. Po wbudowaniu węzły pasa górnego są zespolone płytą pomostową wylewaną na miejscu.
Höglund T., Nilsson L. Aluminium in Bridge Decks and in a New Military Bridge in Sweden, Structural Engineering International 4/2006, pp. 348-351.
DOI: https://doi.org/10.2749/101686606778995100
Google Scholar
Zobel H., Karwowski W. Kompozyty polimerowe w mostownictwie - pomosty wielowarstwowe. GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 02/2006 (09). s. 42-49.
Google Scholar
Kosmatka J.B., Policelli F.J. The Development of the DARPA/SBIR Composite Army Bridge: Phase I Accomplishments. Journal of Advanced Materials, 31(3), 1999, pp. 23-36.
Google Scholar
STANAG 2021 (EDITION 6) Military Computation of Bridge, Ferry, Raft and Vehicle Classifications, NSA, Brussels, 7 September 2006.
Google Scholar
Mosallam A., Abdi F., Miraj R., Wang J. Virtual Testing and Progressive Failure Analysis of Army Composite Bridge. FRP INTERNATIONAL, The Official Newsletter of the International Institute for FRP in Construction, Volume 3, Issue 2 2006, pp 10-15.
Google Scholar
Iyer R., Abdi F., Qian Z., Xiaofeng Su. Mosallam A. Composite Army Bridge under Fatigue Cyclic Loading, Fire and Repair. 3rd International Conference on Advanced Engineered Wood Composites, Bar Harbor, ME, USA, July 10 – 14, 2005.
Google Scholar
Abdi F., Qian Z., Mosallam A., Iyer R., Wang J., Logan T. Composite Army Bridges under Fatigue Cyclic Loading. Structure & Infrastructure Engineering: Maintenance, Management, Life-Cycle, Volume 2, Number 1/March 2006, pp. 63-73.
DOI: https://doi.org/10.1080/15732470500254691
Google Scholar
Abdi F., Qian Z., Miraj R., Mosallam A., Iyer R., Wang J., Logan T. The Residual Strength of Composite Army Bridge after Fire Exposure. 47th AIAA/ASME/ASCE/AHS/ASC Structures, Structural Dynamics, and Materials Conference, Newport, Rhode Island, 1 - 4 May 2006.
DOI: https://doi.org/10.2514/6.2006-1841
Google Scholar
Mosallam A., Russell L., Iyer R. Experimental and Numerical Study on Thermal Aging and Mechanical Properties of Composite Army Bridge. MSC Software Conference, Huntington Beach, California USA, July 17-19, 2006.
Google Scholar
Iyer R. Repair Kit for Composite Bridges using GENOA. Modeling & Simulation SMART CONFERENCE, 8-11 September 2003.
Google Scholar
Robinson M.J., Kosmatka J.B. Light-Weight Fiber-Reinforced Polymer Composite Deck Panels for Extreme Applications. ASCE - Journal of Composites for Construction, Vol.12 No. 3 May-June 2008, pp. 344-354.
DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)1090-0268(2008)12:3(344)
Google Scholar
Robinson M.J., Kosmatka J.B. Development of a Short-Span Fiber-Reinforced Composite Bridge for Emergency Response and Military Applications. Journal of Bridge Engineering © ASCE, July/August 2008, pp. 388-397.
DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(2008)13:4(388)
Google Scholar
Landherr J.C., Dynamic Analysis of a FRP Deployable Box Beam. Master of Applied Science Thesis, Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada, September, 2008.
Google Scholar
Hanus J.P., Bank L.C., Velazquez G.I., Ray J.C. Optimized Design and Testing of Prototype Military Bridge System For Rapid In-Theater Construction. In Proc., 25th Army Science Conference – Transformational Army Science and Technology, Asst. Sec. of the Army (Acquisition, Logistics, and Technology), (CD ROM) Orlando, FL. 2006.
Google Scholar
Kamyk Z., Barcikowski M., Błażejewski W., Gąsior P., Kaleta J., Rybczyński R., Juskowiak E. Próby poligonowe pontonu kompozytowego. Materiały Kompozytowe. 2012, nr 3, s. 34-38.
Google Scholar
Eurobrigde, Mobile Brűcken GmbH, D-88039 Fridrichshafen, Germany – Materiały poglądowe dotyczące DoFB.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.