Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
W pracy przedstawiono kryterium komfortu człowieka wyznaczone w oparciu o progi temperatury ekwiwalentnej, Teq oraz progi obciążenia cieplnego organizmu, DQ. Zaproponowano przybliżoną zależność temperatury odczuwalnej Teq, uwzględniającej wpływ prędkości wiatru i temperatury powietrza (otoczenia), wyznaczoną w oparciu o straty ciepła człowieka ubranego w odzież o termoizolacyjności 1 clo, wykonującego niewielki wysiłek fizyczny (M =70 W/m2) i przy natężeniu promieniowania słonecznego R@ 30 W/m2. Obciążenia cieplne organizmu wyznaczono wykorzystując przybliżoną drogę określenia poszczególnych strumieni i sald wymiany ciepła na podstawie temperatury powietrza i prędkości wiatru. Stwarza to możliwość względnego porównania różnych warunków środowiskowych bez konieczności stosowania rozbudowanych modeli bilansu cieplnego człowieka. Proponowane kryterium uwzględnia łączny efekt zarówno mechanicznego jak i termicznego oddziaływania środowiska na organizm człowieka. Może być wykorzystywane przez urbanistów, planistów czy inżynierów w procesie poszukiwania optymalnych rozwiązań zabudowy.
Stathopoulos T., Wu H., Zacharias J. Outdoor human comfort in an urban climate. Building and Environment 39 (2004) 297-305.
Google Scholar
Soligo M.J., Irwin P.A., Williams C.J., Schuyler G.D. A comprehensive assessment of pedestrian comfort including thermal effects. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics 21 (1998) 753-766.
Google Scholar
Delaunay D., Soubra S., Coiret A., Carre S., Bouvier P. Development of an interactive design tool for the evaluation of pedestrian thermal environment.1 st Int. Workshop on Architectural and Urban Ambient Environment. Nantes, France (2002).
Google Scholar
Givoni B., Noguchi M., Saaroni H., Pochter O., Yaacov Y., Feller N., Becker S. Outdoor comfort research issues. Energy and Building, vol. 35 (2003) 77-86.
Google Scholar
Nagara K., Shimoda Y., Mizuno M. Evaluation of the thermal environment in an outdoor pedestrian space. Atmospheric Environment, vol. 30 (1996) 497-505.
Google Scholar
Lawson T.V. The wind content of the built environment. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, vol 3 (1978) 93-105
DOI: https://doi.org/10.1016/0167-6105(78)90002-8
Google Scholar
Murakami S., Iwasa Y., Morikawa Y. Study on acceptable criteria for assessing wind environment on ground level based on residents diaries. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, vol 24 (1986) 1-18.
Google Scholar
Flaga A. Inżynieria wiatrowa. Podstawy i zastosowania. Arkady (2008).
Google Scholar
Jackson P.S. The evaluation of windy environments. Building and Environment, vol.13 (1978) 251-260.
DOI: https://doi.org/10.1016/0360-1323(78)90016-1
Google Scholar
Lawson T.V., Penwarden A.D. The effects of wind on people in the vicinity of buildings. Proc. 4 th Int. Conf. on Buildings and Structures, Heathrow, UK (1975) 605-622.
Google Scholar
Wisse J.A., Krüs H.W., Willemsen E. Wind comfort assessment by CFD. Proc. of COST Action C14 Workshop, Nantes, (2002) 154-16.
Google Scholar
Soligo M.J., Irwin P.A., Williams C.J., Schuyler G.D. A comprehensive assessment of pedestrian comfort including thermal effects. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics vol.77/78 (1998), 753-766.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0167-6105(98)00189-5
Google Scholar
Błażejczyk K., Wymiana ciepła pomiędzy człowiekiem a otoczeniem w różnych warunkach środowiska geograficznego. Prace Geograficzne PAN nr 159 (1993).
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.