Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Komfort wiatrowy pieszych zależy od wielu czynników: prędkości wiatru, temperatury i wilgotności względnej powietrza, stopnia nasłonecznienia, jakości powietrza, aktywności pieszych, wieku i innych. W praktyce ocenę komfortu pieszych przeprowadza się w oparciu o współczynniki zdefiniowane na znacznie mniejszej liczbie parametrów. Najczęściej jest to kryterium prędkości wiatru wraz ze stopniem prawdopodobieństwa przekroczenia założonej granicy dyskomfortu. W niniejszym artykule omówiono zagadnienia planowania przestrzennego obszarów zabudowanych z uwzględnieniem kryteriów komfortu wiatrowego. W artykule wskazano na rolę kryteriów jakie przyjmuje się przy oszacowaniu obszarów dyskomfortu. Istotną rolę odgrywa tutaj wartość współczynnika amplitudy podmuchu g. Zwrócono również uwagę na silną zmienność stref dyskomfortu w czasie zwłaszcza w obszarach bliskich obiektów.
Bosch G., Rodi W., Simulation of vortex shedding past a square cylinder near a wall, International Journal of Heat and Fluid Flow 17 (1996) 175-267.
DOI: https://doi.org/10.1016/0142-727X(96)00033-1
Google Scholar
Bottema M., A method for optimization of wind discomfort criteria, Building and Environment 35 (2000) 1-18.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0360-1323(98)00065-1
Google Scholar
Fischer O., Koloušek V., Pirner M., Naprstek J., Wind effects on civil engineering structures, Academia Praha, 1983.
Google Scholar
Gnatowska R., Problemy komfortu wiatrowego w obszarach zabudowanych. Zeszyty Naukowe Pol. Rzeszowskiej nr 271 Bud. Inż. Środ. z. 57/4 (2010) 167-174.
Google Scholar
Gnatowska R., Aerodynamic characteristics of three-dimensional surface-mounted objects in tandem arrangement, International Journal of Turbo and Jet Engines 28/1 (2011) 21–29.
Google Scholar
Jarża A., Huptas M., Kształtowanie lokalnego klimatu wiatrowego jako elementu planowania przestrzennego obszarów zurbanizowanych, Zrównoważone systemy energetyczne – monografia pod red. Waldemara Wójcika, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2005, str. 212-220.
Google Scholar
Koss H. H., On differences and similarities of applied wind comfort criteria, Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics 94 (2006) 781-797.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jweia.2006.06.005
Google Scholar
Lawson T., Penwarden A.D., The effects of wind on people in the vicinity of buildings, Proc. 4th International Conference on Wind Effects on Buildings and Structures, Cambridge University Press, Heathrow, 1975, 605-622.
Google Scholar
Lawson T., Building Aerodynamics, Imperial College Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1142/p161
Google Scholar
Martinuzzi R.J., Havel B., Vortex shedding from two surface-mounted cubes in tandem, International Journal of Heat and Fluid Flow 25 (2004) 364–372.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijheatfluidflow.2004.02.003
Google Scholar
Ovstedala L., Olaussen E., Who is the most pleased pedestrian?, Proceedings of WALK21 3rd International Conference on steps towards live-able cities, San Sebastian, Spain 2002.
Google Scholar
Soligo M.J., Irwin P.A., Williams C.J., Schuyler G.D., A comprehensive assessment of pedestrian comfort including thermal effects, Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics 77&78 (1998) 753-766.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0167-6105(98)00189-5
Google Scholar
Stathopoulos T., Pedestrian level winds and outdoor human comfort, Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics 94 (2006) 769-780.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jweia.2006.06.011
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.