Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
A recognition indicator of the possibility of further use of the road during transferring transport loads are changes in the condition of the road surface. If the surface condition indicates incorrect parameters of its equality, rutting, or cracks, the road durability is qualitatively assessed. In this case, the actual load capacity rating and possible reconstruction of the structure begins. Values of dynamic defl ections can be used to recognize the modulus of elasticity and thus the possibility of assessing the durability of a structure. The mechanistic method is used to dimensioning the structure due to the movement planned. It allows a fl exible approach to further construction, giving the opportunity to assess whether part or all of it should be left or apply an additional layer to meet future requirements. The elastic modulus needed for this pavement structure design method for existing layers has been recognized by identifi cation as backcalculation methodology that have been used for many years.
Nagórski R. Mechanika n awierzchni drogowych w zarysie. PWN, Warszawa 2014.
Google Scholar
Firlej S. Wyznaczanie parametrów modelu nawierzchni drogowej z dynamicznych badań FWD. Politechnika Lubelska 2015.
Google Scholar
Bajak M., Firlej S. Wykorzystanie metody ugięć do projektowania wzmocnień nawierzchni drogowych Drogownicwo 1 (2018) 22.
Google Scholar
Woszuk A., Firlej S. Metoda uwzg lędniania wartości ugięć poza zakresem nomogramu przy projektowaniu nawierzchni, Drogownictwo, np. 10 (2013), pp. 314–318.
Google Scholar
Bajak M., Firlej S., Wpływ rzeczywiste go obciążenia na trwałość nawierzchni. Magazyn Autostrady, no. 7 (2010), pp. 56–59.
Google Scholar
Katalog Przebudów I Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych GDDKiA Warszawa 2013.
Google Scholar
Chai G., Manoharan S., Golding A., Kelly G., Chowdhury S. Evaluation of the Traffi c Speed Defl ectometer data using simplifi ed defl ection model. 6th Transport Research Arena, April 18–21 2016.
Google Scholar
Zofka A., Graczyk M., Rafa J., Qualitative evaluation of stochastic factors affecting the traffic speed defl ectometer results. Transportation Research Board 94th Annual Meeting Washington DC 2015.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.