Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Polish cities are currently facing an issue of intrusive billboards obstructing the faacades of buildings. While the majority of articles on this subject focus on the negative impact this phenomenon, little attention is drawn to the destructive technical effects the advertisements have on the facades. This article addresses phenomenon of visual pollution examins the influence of based on the example of selected buildings located in Lublin’s City Centre. The article analyses the placement of advertising signs, and categorizes of most technical and social problems that it entails. The relation between the occurrence of outdoor advertising and the increase in anti-social behaviour in commercialised space, raised in the article, could be a very important topic for further research. The results of the conducted study reveal that the installation of advertising billboards irreversibly damages the facades of buildings, which is especially visible when the advertisements are removed. The article complements the study on outdoor advertising, drawing attention to one of its little-discussed, technical aspects. Consequently, it may serve as a starting point for further discussion on the subject.
Wilson R. T. and Till B. D., “Effects of outdoor advertising: Does location matter?”, Psychology & Marketing, vol. 28, no. 9, (2011), pp. 909–933. https://doi.org/10.1002/mar.20418
DOI: https://doi.org/10.1002/mar.20418
Google Scholar
Lance Hossey, Kształt Zieleni. O estetyce, ekologii i projektowaniu. Kraków: Wysoki Zamek, 2021.
Google Scholar
Zydroń A. et al., “Reklama w przestrzeni publicznej miast Kórnik i Bnin w kontekście ustaleń ‘ustawy krajobrazowej’”, Studia i Prace WNEiZ US, no. nr 47 T. 2. Problemy współczesnej ekonomii, (2017), pp. 293–303. https://doi.org/10.18276/sip.2017.47/2-26
DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2017.47/2-26
Google Scholar
Nawrocki T., “Miasta nasze a w nich...Refleksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferę”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, no. 36 (2011), pp. 121-140
Google Scholar
Kropiewnicka M. et al., “Reklama częścią krajobrazu – nowe regulacje prawne dotyczące reklamy zewnętrznej w świetle prezydenckiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu”, Przegląd Prawa Ochrony Środowiska, no. 2, (Jun. 2014), pp. 101–116. https://doi.org/10.12775/PPOS.2014.017
DOI: https://doi.org/10.12775/PPOS.2014.017
Google Scholar
Participation E., “The Town and Country Planning (Control of Advertisements) (England) Regulations 2007”. Available: https://www.legislation.gov.uk/uksi/2007/783/schedule/1 [Accessed: 28 Sep 2022]
Google Scholar
Suditu B. et al., “Outdoor advertising and urban landscape in Bucharest - a reality between planning and economics practices”, Urbanism. Arhitectura. Constructii, vol. 7, (2016).
Google Scholar
Iveson K., “Branded cities: Outdoor advertising, urban governance, and the outdoor media landscape”, Antipode, vol. 44, (2012), pp. 151–174. https://doi.org/10.1111/j.1467-8330. 2011.00849.x
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8330.2011.00849.x
Google Scholar
Taylor C. R. and Taylor J. C., “Regulatory Issues in Outdoor Advertising: A Content Analysis of Billboards”, Journal of Public Policy & Marketing, vol. 13, no. 1, (1994), pp. 97–107. https://doi.org/10.1177/074391569401300108
DOI: https://doi.org/10.1177/074391569401300108
Google Scholar
Portella A., Visual Pollution: Advertising, Signage and Environmental Quality. London: Routledge, 2016. https://doi.org/10.4324/9781315547954
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315547954
Google Scholar
Wakil K. et al., “Mitigating Urban Visual Pollution through a Multistakeholder Spatial Decision Support System to Optimize Locational Potential of Billboards”, ISPRS International Journal of Geo-Information, vol. 10, no. 2, (Feb. 2021), p. 60. https://doi.org/10.3390/ijgi10020060
DOI: https://doi.org/10.3390/ijgi10020060
Google Scholar
“Zapis przebiegu posiedzenia - Sejm Rzeczypospolitej Polskiej”, Available: https://www.sejm. gov.pl/sejm9.nsf/biuletyn.xsp?documentId=90CB8D1EA4FFCE7EC125879D002C22A3 [Accessed: 11 Jul 2022]
Google Scholar
“Warszawska uchwała krajobrazowa - Polityka przestrzenna i planowanie miejscowe - Warszawa 19115”, Available: https://warszawa19115.pl/-/warszawska-uchwala-krajobrazowa [Accessed: 11 Jul 2022]
Google Scholar
Smaga D., “Nieprędko wyleczymy się z lubelskiej ‘reklamozy’”, Dziennik Wschodni. Available: https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/niepredko-sie-wyleczymy-z-lubelskiej-reklamozy,n,1000284453.html [Accessed: 11 May 2022]
Google Scholar
Rada Miasta Lublin, “Uchwała nr Rady Miasta Lublin z dnia w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. PROJEKT”.
Google Scholar
Kowalczyk P., “Uchwała nr 290/X/2015 Rady Miasta Lublin z dnia 22 października 2015 r. w sprawie przygotowania projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane na terenie Miasta Lublin”. Urząd Miasta Lublin, 22 Oct 2015.
Google Scholar
Chęć-Małyszek A., “Photographic image in the commercial messaging as an immanent element of the city landscape”, Budownictwo i Architektura, vol. 17, no. 2, (2018), pp. 193–204. https://doi.org/10.24358/Bud-Arch_18_172_16
DOI: https://doi.org/10.24358/Bud-Arch_18_172_16
Google Scholar
Czyński M. and Ostrowski M., “Reklama w przestrzeni publicznej miasta”, Przestrzeń i Forma, vol. nr 16, (2011), pp. 213–228.
Google Scholar
Mackun T. et al., “Zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego stwarzane przez reklamy widziane z drogi”, Drogownictwo, (2015), pp. 134–142.
Google Scholar
Tymkiewicz J., Funkcje scian zewnetrznych w aspektach badan jakosciowych: wplyw rozwiazan architektonicznych elewacji na ksztaltowanie jakosci budynku. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, 2012.
Google Scholar
Chmielewski S. et al., “Measuring visual pollution by outdoor advertisements in an urban street using intervisibilty analysis and public surveys”, International Journal of Geographical Information Science, vol. 30, no. 4, (2016), pp. 801–818. https://doi.org/10.1080/ 13658816.2015.1104316
DOI: https://doi.org/10.1080/13658816.2015.1104316
Google Scholar
Chmielewski S. and Chmielewski T. J., “Billboardy reklamowe w krajobrazie Lublina”, Problemy Ekologii Krajobrazu, no. 36, (2013).
Google Scholar
“Potencjał edukacyjny miasta / lublin.eu - oficjalny portal miasta Lublin”, Available: https://lublin.eu/biznes-i-nauka/nauka/potencjal-edukacyjny-miasta/ [Accessed: 12 Sep 2022]
Google Scholar
“Lublin”, in Wikipedia, the free encyclopedia. Availalbe: https://en.wikipedia.org/wiki/Lublin [Accessed: 11 Sep 2022]
Google Scholar
“Kompleksowa obsługa kampanii reklamowych.”, Wynajem powierzchni reklamowych w całej Polsce. Available: https://www.znajdzreklame.pl/billboardy/lublin [Accessed: 27 Sep 2022]
Google Scholar
“Podział administracyjny Lublina”, in Wikipedia, the free encyclopedia. Availalbe: https://pl.wikipedia.org/wiki/Podzia%C5%82_administracyjny_Lublina [Accessed: 12 Sep 2022]
Google Scholar
Targosiński T., “Wybrane aspekty oddziaływania reklam na kierowców w rzeczywistym ruchu drogowym”, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, vol. z. 119, (2017).
Google Scholar
“Podział administracyjny Polski”, in Wikipedia, the free encyclopedia. Availalbe: https://pl.wikipedia.org/wiki/Podzia%C5%82_administracyjny_Polski [Accessed: 12 Sep 2022]
Google Scholar
“Gminny program opieki nad zabytkami / lublin.eu - oficjalny portal miasta Lublin”, Available: https://lublin.eu/lublin/przestrzen-miejska/zabytki/dokumenty-programowe/gminny-program-opieki-nad-zabytkami/ [Accessed: 28 Sep 2022]
Google Scholar
Ahmed N. et al., “Solving visual pollution with deep learning: A new nexus in environmental management”, Journal of Environmental Management, vol. 248, (Oct. 2019), p. 109253. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2019.07.024
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2019.07.024
Google Scholar
“Story Map Series”, Available: https://www.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid= 72dd5271e86a414f83f15d40ab51e7d6 [Accessed: 27 Sep 2022]
Google Scholar
Molina J. R., “Public spaces or private places? Outdoor Advertising and the Commercialisation of Public Space in Christchurch, New Zealand”, (2006). https://doi.org/10.26021/5172
Google Scholar
Lech Kaczoń, “Reklama OOH w Polsce w 2021 r. Raport IGRZ”. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ), 2021.
Google Scholar
Blazy R., “Komercjalizacja przestrzeni publicznych”, W: M. Peřinková, O. Turoň, J. Šebesta (red.), Architektura v perspectivě. Architektura a urbanismus, vol. 2, (2003), pp. 27–31.
Google Scholar
Bogdanowska M., “O tynkach międzwojennego modernizmu. Techniki, technologie i problemy ochrony”, Studia nad architekturą i urbanistyką Polski międzywojennej, (Jan. 2021).
Google Scholar
Krzysztof Pawłowski, “Docieplenie budynku wielorodzinnego – wady i uszkodzenia”, Izolacje, (2013), pp. 36–44.
Google Scholar
Jacek Sawicki, “Jak ocieplać trudne miejsca?”, Izolacje, (2013), pp. 45–53.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.