[1] EN 1991-3, Eurocode 1: Actions on structures, Part 3: Actions induced by cranes and machinery, CEN, Brussels.
[2] Kettler M., Kiem F. and Unterweger H., 2020. “Local stresses in retrofitted crane runway girders with boxed upper flange due to eccentric wheel loading”, Structures, vol. 25, (2020), pp. 646–656. https://doi.org/10.1016/j.istruc.2020.03.024
[3] Żmuda J., Konstrukcje wsporcze dźwignic, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
[4] EN 1993-1-1, Eurocode 3: Design of steel structures, Part 1-1: General rules and rules for buildings, CEN, Brussels.
[5] Kurzawa Z., Rzeszut K. and Szumigała M., Stalowe konstrukcje prętowe, cz. 3, Konstrukcje z łukami, elementy cienkościenne, pokrycia membranowe, elementy zespolone, dachy pierścieniowe i belki podsuwnicowe, Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2017.
[6] Żmuda J. and Skowrońska J., “Wymiarowanie środników klasy 4. belek podsuwnicowych metodą naprężeń zredukowanych”, Inżynieria i Budownictwo, 8, (2012), pp. 436–439.
[7] Rykaluk K. and Hotała E., “Inicjowanie pęknięć zmęczeniowych w blachownicowych belkach podsuwnicowych”, Materiały Budowlane, no. 5, (2014), pp. 84–86.
[8] Kawecki P., Kawecki W. and Łaguna J., “Ocena zmęczenia stalowych belek podsuwnicowych na podstawie PN-EN 1993-6 i PN-EN 1993-1-9”, Inżynieria i Budownictwo, no. 1, (2010), pp. 11–17.
[9] Wichtowski B., 1997. “Analiza pęknięć zmęczeniowych w belkach podsuwnicowych w świetle badań”, in XVIII Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane, Szczecin-Międzyzdroje 19-22 maja 1997, 1997, pp. 507–514.
[10] EN 1993-6, Eurocode 3: Design of steel structures, Part 6: Crane supporting structures, CEN, Brussels.
[11] Kurzawa Z., “Wpływ tarcia powierzchniowego na cechy sprężyste podkładek pod szyny podsuwnicowe”, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Budownictwo Lądowe, vol. 39, (1995), pp. 95–101.
[12] Biegus A., 2013. “Elastyczne połączenia konstrukcji wsporczej suwnic”, Inżynieria i Budownictwo, no. 6, (2013), pp. 295–299.
[13] Biegus A., 2014. “Podatne połączenia jezdni podsuwnicowych”, Builder, vol. 198, no. 1, (2014), pp. 52–56.
[14] Maas G., “Investigations concerning craneway girders”, Iron and Steel Engineer, vol. 3, (1972), pp. 49–58.
[15] Marcinczak K., 2017. “Redukcja naprężeń w środniku belki podsuwnicowej”, Builder, vol. 242, no. 9, (2017), pp. 60–63.
[16] Kurzawa Z., Chybiński M. and Polus Ł., “Wzrost lokalnych pionowych naprężeń ściskających w środniku belki podsuwnicowej ze względu na zużycie szyny”, Inżynieria i Budownictwo, no. 11-12, (2022).
[17] Jankowiak W., Wybrane konstrukcje stalowe, Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 1992.
[18] Górski S., Kurzawa Z. and Murkowski W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, cz. 2, Hale przemysłowe, Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 1987.
[19] Giżejowski M., Ziółko J., Barcewicz W., Irek K., Kawecki J., Kozłowski A., Kubiszyn W., Matuszkiewicz M., Ślęczka L., Pałkowski S., Rykaluk K., Włodarczyk W. and Żmuda J., Projektowanie wybranych stalowych konstrukcji specjalnych z przykładami obliczeń, Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2022.
[20] Chybiński M., Kurzawa Z. and Polus Ł., “Wpływ rodzaju szyny na wartość lokalnych pionowych naprężeń ściskających w środniku belki podsuwnicowej”, Przegląd Budowlany, no. 11-12, (2022).
[21] Rykaluk K., Marcinczak K. and Rowiński S., “Fatigue hazards in welded plate crane runway girders – Locations, causes and calculations”, Archives of Civil and Mechanical Engineering, vol. 18, (2018), 69–82. http://dx.doi.org/10.1016/j.acme.2017.05.003
[22] Kurzawa Z., Stalowe konstrukcje prętowe, cz. 1, Hale przemysłowe oraz obiekty użyteczności publicznej, Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2012.
[23] Matysiak A. and Grochowska E., Konstrukcje stalowe. Belki podsuwnicowe. Estakady, cz. 1, Belki podsuwnicowe, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2016.
[24] Abaqus 6.13 Documentation, Abaqus Analysis Users Guide, Abaqus Theory Guide.
[25] DIN 4132, Kranbahnen; Stahltragwerke, Grundsätze für Berechnung, bauliche Durchbildung und Ausführung, Berlin, 1981.
[26] EN 13001-3-1:2013, Cranes - General Design - Part 3-1: Limit States and Proof Competence of Steel Structure, CEN, Brussels.
[27] Dębski H., Ponieważ G., Różyło P. and Wójcik A., Podstawy metody elementów skończonych – przykłady obliczeń numerycznych w programie Abaqus®, Lublin: Politechnika Lubelska, 2015.
[28] Kettler M., Kampleitner A., Novak F., Mandl A. and Unterweger H., “Local stresses in webs of crane runway girders: Tests and numerical calculations”, Journal of Constructional Steel Research, vol 139, (2017), pp. 188–201. https://doi.org/10.1016/j.jcsr.2017.09.016